2007-11-05, 18:02
Medlem
Lantbruks avatar
Hej.
Läste senaste numret av illustrerad vetenskap, och om CERN, den stora acceleratorn i Schweiz, däri stod det att det kan finnas ett antal (!) dolda dimensioner i universum (!!). Förutom de man känner till; längd, bredd. höjd och tid.
Är vanligen ingen större anhängare av fysik, men detta låter sannerligen imponernde.
Är det någon som kan förklara detta, alltså vad det skulle innebära rent allmänt i praktiken och rent vetenskapligt. Det står i Illustread vetenskap, men förklaras - enligt mig - på ett för krångligt sätt.
Citera
2007-11-05, 18:11
Medlem
Försöksdjurs avatar
Det spekuleras i att det finns runt 10 dimensioner (?) Strängteorin behöver väll dessa dimensioner för att den ska vara sann (?)

Rätta mig!
Citera
2007-11-05, 18:18
Medlem
Schamaner i "primitiva samhällen" har känt till och utforskat parallella dimensioner i ca 10000 år och det är kul att västvärlden börjar inse detta, även om det tagit lite tid...

Se länken med intervjun av Hancock, i min signatur. Den behandlar detta.

Jag är ingen fanatiker, jag menar inte att detta är ett absolut faktum, men jag tycker att det är otroligt tråkigt att man blir stämplad som flummare om man vill ge sig på en seriös diskussion om detta.
Citera
2007-11-05, 18:18
Medlem
Lantbruks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Försöksdjur
Det spekuleras i att det finns runt 10 dimensioner (?) Strängteorin behöver väll dessa dimensioner för att den ska vara sann (?)

Rätta mig!

Har svårt att fatta allt det här om universum och atomer, alltihopa är ju så oerhört otroligt, ta bara Big Bang exempelvis; allting samlat i en liten "boll"... man blir inte riktigt klok på det... oj, offtopic!

Strängteorin, menar du dimensioner mellan atomsträngarna då eller?
Citera
2007-11-05, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lantbruk
Har svårt att fatta allt det här om universum och atomer, alltihopa är ju så oerhört otroligt, ta bara Big Bang exempelvis; allting samlat i en liten "boll"... man blir inte riktigt klok på det... oj, offtopic!

http://sv.wikipedia.org/wiki/Str%C3%A4ngteori
Citera
2007-11-05, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lantbruk

om du inte har något bättre för dig de närmsta 4 timmarna kan jag ge dig en väldigt bra dokumentär med Michael Greene. dokumentären behandlar just de fågorna och på ett mycket pedagogiskt sätt
Citera
2007-11-05, 19:00
Medlem
Försöksdjurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Labbi
om du inte har något bättre för dig de närmsta 4 timmarna kan jag ge dig en väldigt bra dokumentär med Michael Greene. dokumentären behandlar just de fågorna och på ett mycket pedagogiskt sätt

Till mig med?
Citera
2007-11-05, 19:02
Medlem
Lantbruks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Labbi

Gärna... Ehh, hur?
Citera
2007-11-05, 19:19
Medlem
Zaxxons avatar
Antar det är The Elegant Universe som Labbi tänker på. Den finns på videogoogle, osäker på alla delar.. men men

Länk
Citera
2007-11-05, 19:29
Medlem
AlitheSeconds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mansig
Schamaner i "primitiva samhällen" har känt till och utforskat parallella dimensioner i ca 10000 år och det är kul att västvärlden börjar inse detta, även om det tagit lite tid...

Se länken med intervjun av Hancock, i min signatur. Den behandlar detta.

Jag är ingen fanatiker, jag menar inte att detta är ett absolut faktum, men jag tycker att det är otroligt tråkigt att man blir stämplad som flummare om man vill ge sig på en seriös diskussion om detta.

Ditt mumbojumbo hör dock inte hemma i detta forum. De extra dimensioner som strängteorin förutsäger är ihoprullade och så små så att vi inte kan uppfatta dem.
Citera
2007-11-05, 19:30
Medlem
D'mons avatar
Dimensioner får oftast ett lite onödigt krånglig förklaring. Rumsliga dimensioner som vi normalt behandlar är väl area och volym. Mattematiskt kan du ha hur många dimensioner som helst det enda krav man kan ställa på en dimension är att det är omöjligt att med en linjärkombination av de andra dimensionerna hitta en ny dimension med andra ord måste det finnas baser som spänner upp dimensionen. Geometriskt är detta enkelt för två och tre dimensioner. För högre dimensioner finns det ingen geometrisk tolkning utan då använder man enbart matematik.

Om vi tittar på två dimensioner så kan varje punkt i xy-planet representeras av en x-koordinat och en y-kordinat. Baserna för våra rum är x-axeln och y-axeln. För att göra det ännu enklare så låter vi x-axeln ha längd ett och likaså y-axeln. För att hitta punkten (5,6) så multiplicerar vi x med 5 och y med 6. Vi får då punkterna (5,6). Hur vi än vrider och vänder på det så kan vi aldrig hitta en z-koordinat om vi inte introducerar z-axeln som våran tredje dimension. Nu kan vi representera alla punkter i rummet med våra tre baser, x,y och z, vi kan dock inte hitta någon punkt i en fjärde dimension utan att introducera en ny bas för den fjärde dimensionen.

Inom fysik, mattematik och teknologi använder man oftast den terminologin. Tex så finns det lösningsrum till olika ekvationer. Vad man hittar då är lösningsrummets baser, sedan kan man hitta en lösning genom en linjär kombination av dessa baser. Detta är mycket vanligt när man löser partiella diffekvationer.

Jag håller på mycket med signalbehandling och då är det enklast att spänna upp ett signalrum. Genom dessa baser kan man representera alla signaler som en linjärkombination. Lättare att ha ett ändligt andal baser istället för en oändlig uppsättning signaler. Med dessa baser kan jag representera alla signaler som finns i mitt signalrum.
Citera
2007-11-05, 19:31
Medlem
Lantbruks avatar
Tack så mycket Zaxxon och Labbi. Detta är sannerligen ett intressant fenomen, om än "obegripligt".
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in