2007-11-05, 13:09
Medlem
Jag tillhör dem som gillar äldre Macar. Själv förstår jag mycket litet om moderna påfund som USB, Safari, Tiger, webcam och allt vad det heter. Jag köpte min första Mac år 1988, det var en Mac II. System 7.1 var ett bra operativsystem. Jag har ett antal Macar (äldre förstås) i min samling. Till vardags använder jag en G3 med System 9.1. Finns det fler Macnostalgiker här?
Citera
2007-11-05, 14:15
Medlem
Har fortfarande min Colour Classic sen studietiden kvar. Startar upp den ibland och njuter. Apples snyggaste dator!
Har oxå den första iMacen (bondi-blue) stående i ett hörn.

Kan tänka mig att donera dessa (+ ett antal PowerBooks) om någon skulle ta initiativet till ett publikt Mac-museum e.d.
Citera
2007-11-12, 04:04
Medlem
Finn-Fans avatar
pfft.. 7.1?
6.0.8 är det enda tänkbara systemet för min del

Jag har faktiskt två datorer på mitt skrivbord, varav den ena är en Mac SE (som är upphottad som fan) och den brukar jag sitta och leka med ibland.. Göra spel och sånt.
Den andra är en C64a som jag aldrig startar för jag orkar aldrig lära mig BASIC
Citera
2007-11-13, 17:35
Medlem
Mackells avatar
Min MacPlus står på vinden. Inköpt 1987 för väldigt mycket pengar och jag har för mig att det var system 3. Det var tider det - ingen hårddisk utan systemet, program och dokument hade man på en och samma diskett!

Annars var SE/30 min stora favorit, tålig och lätt att uppgradera. Om vi nu ska vara nostalgiska så saknar jag min Lombard - den vackrate bärbara Apple gjort.

Ja, ja de är inget fel på dagens datorer men jag kan inte tycka att plåtplankan MBP som följer mig daligen är särskilt snygg
Citera
2007-11-14, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finn-Fan
pfft.. 7.1?
6.0.8 är det enda tänkbara systemet för min del
Ja ja, inte är jag värst inte. Jag vill i alla fall minnas att 7.1 var ett mycket stabilt system. Jag har i alla fall, förutom de relativt gamla Macar som jag använder, en liten samling (just nu ganska nerdammade) riktigt gamla Macar, däribland några Mac Plus, och ett exemplar av den allra första Macen.
Citera
2009-07-13, 21:08
Medlem
Finn-Fans avatar
Jag såg den här tråden och undrade...

Är det någon bland alla gamla rävar här som har tips om hur man på ett enkelt sätt kan flytta över filer från en Macintosh SE till en MacBook med Leopard i ett ethernet-nätverk?
En gammal mac kan ju tyvärr inte prata med en osx-mac via appletalk sedan några år.
När man lägger upp filerna på en ftp så försvinner ju resource forken.
Man kan stuffa dem som binary men det är så tidsödande och moderna versioner av stuffit och liknande tycks ha svårt att packa upp filerna sen.
Finns det något annat sett? kanske någon macgalning nånstans som knopat ihop en opensource-lösning?
Citera
2009-07-13, 22:21
Medlem
sirVandalots avatar
Jag har en gammal PB Duo 230 liggande i bokhyllan som jag ibland plockar fram och myser med. Härligt med gamla Macar.
Citera
2009-07-13, 22:32
Medlem
Glockens avatar
Ibland saknar jag att se tilläggen (visst hette det så?) radas upp när man startar datorn.
Citera
2009-07-13, 23:03
Medlem
Deliras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glocken
Ibland saknar jag att se tilläggen (visst hette det så?) radas upp när man startar datorn.

Japp! Så hette de. Det var så roligt att felsöka Macar på den tiden. Starta med tilläggen avstängda, stänga av vissa, sätta på andra, fippel, fippel...
Citera
2009-07-13, 23:09
Medlem
Deliras avatar
Min första Mac var en Performa LC, men hade haft kontakt innan dess med Quadra 840, Mac Plus och så vidare. en skön tid och det var fantastiskt skoj att syssla med DTP på den tiden även om det var väldigt lite. Jag var så fascinerad över att man kunde se hur det såg ut direkt på skärmen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in