• 1
  • 2
2007-11-07, 22:33
Medlem
Jag har seglat en hel del i mina dagar, bland annat bärgat hem ett SMguld i E-jolle, samt varit med i landslaget ett flertal gånger.
nog skrytet..
Hade jag varit dig hade jag satsat på en Maxi78 eller liknande. Riktigt rymliga och kostar runt 50 000.
http://www.blocket.se/li?q=maxi+77&c...&w=3&aws=&awe=
Är du ute efter något sprotigare skulel jag satsat på en Albin Express. En mycket rolig båt som jag en gång i tiden själv har ägdt. Express är också en stor tävlingsklass. Dock kostar den lite mer, runt 80k. http://www.blocket.se/vi/13725456.htm?ca=1_13_s
Citera
2007-11-08, 10:13
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limpzorken
Jag har seglat en hel del i mina dagar, bland annat bärgat hem ett SMguld i E-jolle, samt varit med i landslaget ett flertal gånger.
nog skrytet..
Hade jag varit dig hade jag satsat på en Maxi78 eller liknande. Riktigt rymliga och kostar runt 50 000.
http://www.blocket.se/li?q=maxi+77&c...&w=3&aws=&awe=
Är du ute efter något sprotigare skulel jag satsat på en Albin Express. En mycket rolig båt som jag en gång i tiden själv har ägdt. Express är också en stor tävlingsklass. Dock kostar den lite mer, runt 80k. http://www.blocket.se/vi/13725456.htm?ca=1_13_s

Hade en klasskamrat som tagit vm-guld i optimist och sm-guld i några andra klasser. I gymnasiet hade han ofta en båt på taket på sin bil, klar att åka ut och segla nånstans

Vilken båt man skall välja beror helt och hållet på om man kan få tag på en båtplats till rimliga priser. I Göteborgsområdet är det många års kö på båtplats så man får skaffa en plats rätt långt från stan..

Bor man så att man kan ha båt på släp på parkeringen så är det bättre att satsa på en mindre båt med centerbord och fällbar mast, men det behöver inte vara så liten som en jolle. Det finns ju större båtar som är lätta att sjösätta och rigga för en seglingstur, och som man sen tar med hem på släp. Man slipper också problem med havstulpaner och annat skit på botten eftersom båten vanligtvis står på land, och man behöver inte bottenmåla mm så ofta.
Citera
2011-01-20, 14:09
Medlem
Synd bara att Maxi 78 är rena skräpet i kvalitet!
En väldigt klent byggd båt som inte håller för några utsvävningar ifall man tex vill segla ute på hav..
Oftast har de också en dålig sida genom att många kölar är sneda.. ställer man sig framför en Maxi som står på land så har nästan alla jag sett en köl som lutar åt ena hållet..

Albin däremot håller jag med om! Roligare båtar att segla dessutom!
Expressen är dock oftast inte så familjeutrustad men det går ju helt klart att sova och bo i den!
Finns många i Albinfamiljen som jag skulle kunna rekommendera.. mycket bättre kvalitet och man får en bra båt med bra andrahandsvärde för pengarna!

Nu vet jag att tråden är gammal men ändå tänker jag ge min åsikt!
Citera
2011-01-23, 00:08
Medlem
Brutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Esmeralda102
En väldigt klent byggd båt som inte håller för några utsvävningar ifall man tex vill segla ute på hav..
Oftast har de också en dålig sida genom att många kölar är sneda.. ställer man sig framför en Maxi som står på land så har nästan alla jag sett en köl som lutar åt ena hållet..

Expressen är dock oftast inte så familjeutrustad men det går ju helt klart att sova och bo i den!
Finns många i Albinfamiljen som jag skulle kunna rekommendera.. mycket bättre kvalitet och man får en bra båt med bra andrahandsvärde för pengarna!

Jisses vilken trådbump.
Särskilt som att det inte finns någon Maxi 78.

//Brute
Citera
2011-01-23, 00:33
Medlem
Citat:

Hmm du har nog fått om bakfoten att Maxi 77 (antar jag du menar) skulle vara av dålig kvalité. Rolig är den kanske inte, men påltlig och otroligt prisvärd. Bra första båt helt enkelt.

Nästan alla båtar har någon svaghet. Köper man en albin med utanpåliggande roder ska man se upp med nedre roderlagringen, t.ex.
Citera
2011-01-23, 00:43
Medlem
allahars avatar
he he maxi 78!
Citera
2011-01-25, 02:41
Medlem
Menade självklart Maxi 77.. blev nog 78 för att tipsaren innan skrivit 78! Sorry för det!

Jag hävdar fortfarande att det är en båt med låg kvalitet..
Kolla bara på ex.vis riggen.. den är ju inte mycket att hurra för direkt.
Plasten i skrov ovh överbyggnad är mycket tunnare än i andra märken..

Maxi 77 byggdes för att "vanliga dödliga" skulle kunna komma ut i skärgården och självklart blev det en båt med sämre kvalitet och sämre seglingsegenskaper i utbyte mot komfort och billig prislapp.

Ärligt så tycker jag att man kan få rejält mycket bättre båt för samma peng!

Visst har alla båtar brister som man bör kolla efter men det jag anser vara viktigast är de mer vitala delarna såsom skrov och rigg.. Resten går ju oftast att byta!
Senast redigerad av Esmeralda102 2011-01-25 kl. 02:44.
Citera
2011-01-25, 19:47
Medlem
IF eller Vega är populära första båtar också.
Citera
2011-01-25, 19:49
Medlem
Citat:
Menade självklart Maxi 77.. blev nog 78 för att tipsaren innan skrivit 78! Sorry för det!

Jag hävdar fortfarande att det är en båt med låg kvalitet..
Kolla bara på ex.vis riggen.. den är ju inte mycket att hurra för direkt.
Plasten i skrov ovh överbyggnad är mycket tunnare än i andra märken..

Maxi 77 byggdes för att "vanliga dödliga" skulle kunna komma ut i skärgården och självklart blev det en båt med sämre kvalitet och sämre seglingsegenskaper i utbyte mot komfort och billig prislapp.

Ärligt så tycker jag att man kan få rejält mycket bättre båt för samma peng!

Visst har alla båtar brister som man bör kolla efter men det jag anser vara viktigast är de mer vitala delarna såsom skrov och rigg.. Resten går ju oftast att byta!

Jag är benägen att hålla med dig angående en del saker, men hävdar ändå envist att det är en bra och prisvärd första båt för skärgårdssegling
Citera
2011-01-26, 19:04
Medlem
Skaffade en Hurley 18 som min första båt, väldigt lättseglad, som jag är väldigt nöjd med. Byggd för dagsturer och enmansseglatser, går inte så fort men kul att segla.
Citera
2011-02-03, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -big kahuna-
IF eller Vega är populära första båtar också.

Dom skulle jag absolut rekommendera istället för Maxi!

Vega framförallt.. de är inte snygga men det är inte Maxi'n heller men en klart mycket bättre båt!
Citera
2011-03-13, 22:23
Medlem
Jag har seglat mycket maxi77 i mina dagar. Jag håller absolut inte med om att det skulle vara låg kvalité på den båten. Den seglades mycket utomskärs utan några som helst bekymmer seglingsmässigt. Det enda som finns att anmärka på den är väl att den är "trög" i vattnet och kräver lite vind för att det ska hända något. Jag skulle vilja kalla den för sjöns volvo 240, alltså väldigt robust. Någon svajköl, eller statiskt sned köl märkte jag inte på den båten.

Enda felet på den var motorn (md5) som trilskades under hela tiden den var i min fars ägo. Dock var felet mycket enkelt att åtgärda, men nästan hopplöst att lokalisera. Motorn blev utlyft och totalrenoverad på båtfirma utan att felet åtgärdades. Vi hittade dock felet den sista säsongen.

Nu gick jag kanske lite off topic på slutet men det finns i alla fall en poäng. Motorn är väldigt viktig att kolla att den går bra innan man köper en båt. Se till att den inte har varit startad på ett tag så att den är helt kall.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in