2007-11-04, 21:06
Medlem
Hej,
jag undrar om de finns någon typ av skarvsladd till spisuttaget, håller på att renovera och de bästa stället för spisen är inte vid uttaget utan de skulle behövas en sladd på ca 3meter, finns de? eller måste spisen stå vid uttaget?
Citera
2007-11-04, 21:29
Medlem
bullybrugds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sis_morphine
Hej,
jag undrar om de finns någon typ av skarvsladd till spisuttaget, håller på att renovera och de bästa stället för spisen är inte vid uttaget utan de skulle behövas en sladd på ca 3meter, finns de? eller måste spisen stå vid uttaget?
Gör en själv. Gå till en elfirma och förklara ditt problem. 1 spisstickpropp, 1 spisuttag och 3 m 4G2,5 mm gummikabel kan inte kosta många kronor. Du får säkert en ihopmonterad mot en hundring eller 2 i kaffekassan.
Citera
2007-11-05, 00:27
Medlem
Ompalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bullybrugd
Gör en själv. Gå till en elfirma och förklara ditt problem. 1 spisstickpropp, 1 spisuttag och 3 m 4G2,5 mm gummikabel kan inte kosta många kronor. Du får säkert en ihopmonterad mot en hundring eller 2 i kaffekassan.

"4G" menas att det är fyra ledare right?

Är inte spisen kopplad med 2 faser och jord? dvs 3 ledare, eller är jag helt fel ute?
Citera
2007-11-05, 01:43
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ompala
"4G" menas att det är fyra ledare right?

Är inte spisen kopplad med 2 faser och jord? dvs 3 ledare, eller är jag helt fel ute?

4G - fyra ledare plus jord.

Spisuttag är kopplade med 3 faser, nolla och jord och man bör därför förlänga med en fullkopplad kabel, dvs använd 5G2,5.

Sedan kan spisar, ugnar och hällar använda 2 eller 3 faser, och vissa vill ha nolla andra behöver den inte. Fuska inte.

Annars kan du ju se om det går enkelt att byta den kabel som sitter i spisen till en längre så att den räcker, då slipper du skarva. Om spisen idag har en 1,5mm kabel bör man då gå upp till 2,5 även här, då längre kablar skall vara anpassade till avsäkringen på vanligen 16A, korta kablar får vara klenare.

/capmac
Citera
2007-11-25, 16:50
Medlem
Doktor Kottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av capmac
4G - fyra ledare plus jord.

Spisuttag är kopplade med 3 faser, nolla och jord och man bör därför förlänga med en fullkopplad kabel, dvs använd 5G2,5.

Sedan kan spisar, ugnar och hällar använda 2 eller 3 faser, och vissa vill ha nolla andra behöver den inte. Fuska inte.

Annars kan du ju se om det går enkelt att byta den kabel som sitter i spisen till en längre så att den räcker, då slipper du skarva. Om spisen idag har en 1,5mm kabel bör man då gå upp till 2,5 även här, då längre kablar skall vara anpassade till avsäkringen på vanligen 16A, korta kablar får vara klenare.

/capmac

Oops...blev nog lite fel där. 4Gx2,5 mm2 betyder att det är en fyrledad kabel varav en är gulgrön och alltså skyddsledare. För att göra en fullkopplad skarvsladd ska du köpa 5G2,5 i detta fallet. Gärna en oljebeständig gummikabel av god kvalitet.
Citera
2007-11-25, 18:59
Medlem
DjAlberts avatar
Byt kabeln på spisen till en i lämplig längd istället .

Öpnna o kolla vad som sitter , alltså hur många ledare , eller ännu bättre , skriv upp eller memorera hur trådarna sitter ,ta loss o ta med till en elfirma o be om att få en likadan , fast rätt längd . Flytta över stickproppen till den nya biten , sätt tillbaka rätt i spisen o laga mat till tanten o ungarna.
Citera
2007-11-26, 05:36
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doktor Kotte
Oops...blev nog lite fel där. 4Gx2,5 mm2 betyder att det är en fyrledad kabel varav en är gulgrön och alltså skyddsledare. För att göra en fullkopplad skarvsladd ska du köpa 5G2,5 i detta fallet. Gärna en oljebeständig gummikabel av god kvalitet.

Stämmer, trött i huvet när jag skrev det. 5G skulle det stå. RKK, dvs PVC-kabel duger bra inomhus dock, blir betydligt smidigare.

/capmac
Citera
2007-11-26, 07:56
Medlem
Doktor Kottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av capmac
Stämmer, trött i huvet när jag skrev det. 5G skulle det stå. RKK, dvs PVC-kabel duger bra inomhus dock, blir betydligt smidigare.

/capmac

Blir lätt lite hjärnsläpp ibland! MEN...jag skulle nog välja en bra gummikabel eftersom det brukar drypa av fett efter några år bakom spisen. Eller allra helst - som någon sa - flytta spisuttaget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in