2000-05-25, 18:08
äldre konto (old)
Ej medlem
Kort fråga bara. Vad är grejen med namnen Bajjen & Gnaget...har länge undrat. Min kompis förklarade precis att det absolut inte har något med Tyskland att göra (Bayern) som jag alltid trott. Och gnaget...tänkte att det hade med någon typ av gnagare att göra...kanske bäver...vad vet jag?
Citera
2000-05-25, 18:20
äldre konto (old)
Ej medlem
Bajjen & Gnaget?

Det var i början av 70-talet som HIF började kallas för Bajen. På engelska blir ju Hammarby Hammarbaj och då var det någon som började med Bajen och efter ett tag så blev Bajen synonymt med HIF.

Ang. Gnaget så tror jag det var på 50-talet som AIK spelade i svarta tröjor, men de hade inte råd att byta dem speciellt ofta så efter en säsong så var tröjorna gråaktiga och ludna efter alla tvättar, och då började AIK kallas för Gnaget. Nöjd med svaren???
Citera
2000-05-25, 23:26
äldre konto (old)
Ej medlem
Bajjen & Gnaget?

...tröjorna såg alltså ut som en skabbig päls på någon form av gnagare (arten).
Citera
2000-05-26, 14:43
äldre konto (old)
Ej medlem
Bajjen & Gnaget?

Fel! Hammarby blev hammarbaj. Där ordet by på Södertugg blev baj.
Därav Bajen!
Citera
2000-05-26, 22:16
Medlem
Bajjen & Gnaget?

Hammarby kallades Bajen efter en skit match 1933 på våren i motljus i sista halvlek.

AIK efter en cup match på en undermålig anläggning planen var full med sorkhål det var mot ett div 5 lag i norrland 1924 på hösten tror jag det var.Torsk 1-3. Sorkhålen därav namnet Gnaget
Citera
2000-05-31, 19:25
äldre konto (old)
Ej medlem
Bajjen & Gnaget?

Jopp så var de...
Min farfar såg BÄGGE matcherna.
Ett av sorkhålen var så stort så bollen slank ner i det.
Min farfar som var bollkalle på matchen fick krypa ner
efter den.
Sedan dess kallades han för Sork-Orvar, men han fortsatte
att vara AIK:are hela livet.
Citera
2000-06-01, 18:23
äldre konto (old)
Ej medlem
Bajjen & Gnaget?

fan va det "jugs" på den här debaten
Citera
2000-06-01, 21:22
äldre konto (old)
Ej medlem
Bajjen & Gnaget?

Vilket tjat om dessa lag........TACKA VET JAG DJURGÅR`N
Citera
2021-08-19, 14:14
Medlem
Citat:
Vilket tjat om dessa lag........TACKA VET JAG DJURGÅR`N

Kungen må vara beskyddare av AIK - så ska det förstås vara - men personligen håller han på DIF, har han sagt i en intervju. Prins Daniel är dock gnagare. För ett år sen talades det om kungens stora bakslag när prinsen gjorde prinsessan Estelle till gnagare. Man kan tänka sig att prins Oscar också blivit AIK:are.

https://www.fotbollskanalen.se/allsv...e-till-aikare/

Det ryktas om att nuvarande hovmarsalken är Bajenfan.

Inom galoppen, som jag följer, leder AIK klart. Finns åtminstone tre hästägardresser i AIK-färgerna. Numera finns det dock även en "Djurgårdsdress". Det finns dessutom massor av grönvita dresser i olika varianter, men ingen av dem syftar på Hammarby så vitt jag vet.
Citera
2021-08-19, 14:20
Medlem
Var det inte en travkusk som körde i Hammarbyfärger? Vad hette han?
Citera
2021-08-20, 17:24
Medlem
Jag är inte intresserad av fotboll, men är jag tvungen att välja ett lag blir det Hammarby. Tror att jag har en gammal Hammarbykortlek liggandes hemma någonstans, inköpt på den tiden Hammarby hade en souvernirbutik i Stockholm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in