2009-08-17, 20:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
menar inget illa men jag har en karriär att värna
fridens liljor,
M

Jag menade inget illa heller, var bara förvånad att det faktiskt finns läkare som vistas här

Peace!
Citera
2009-08-17, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alprazolam_

En kompis till mig som har adhd, är schizofren och lindrigt efterbliven som fick 6mg Xanor depot om dagen mot rastlöshet och 6-8ggr 50mg Tradolan per dag, pga reumatism.

För honom var det aldrig nåt snack om att de skulle ta bort hans mediciner.

Det är ju faktiskt en ordentlig dos att ha som stående...
Glömde säga. Fick inte ut så mycket för att jag ska flumma. Ska hålla mig till de jag har ordinerat (eller mindre). Men jag behövde detta nu när jag ska börja i skolan (ska läsa till civilingenjör), och kan vara svårt att fokusera sig när man har panikångest
Citera
2009-08-17, 22:01
Medlem
Buffelns avatar
Citat:
och själv så skriver jag ut depot alprazolam, vanliga tabs kombat med muskelavslappnande och kanske nån stess-10:a och opiat vid behov när nån (pekar på en själv) när så behövs

Är det fortfarande så att vilken läkare som helst kan skriva ut vad som helst? Det känns ju sådär om en ortoped kan sitta och skriva ut xanor till sig själv in absurdum (no pun intended).

edit: sen är en allmän fråga hur ni som här i tråden skriver att ni blivit flaggade har lyckats bli det? Jag har fått frågan av läkare ett par gånger om jag knarkar. Handlar det om att ni faktiskt svarar ja på den frågan, eller stämplar dom folk på eget bevåg?
Citera
2009-08-17, 23:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Buffeln
edit: sen är en allmän fråga hur ni som här i tråden skriver att ni blivit flaggade har lyckats bli det? Jag har fått frågan av läkare ett par gånger om jag knarkar. Handlar det om att ni faktiskt svarar ja på den frågan, eller stämplar dom folk på eget bevåg?

Blev tagen på bar gärning när jag låg inne på en psykavdelning, där stod man med en fet påse med xanor som man smugglat in.

Hur har ni andra blivet flaggade?

Jag erkänner här att jag är knarkare, men till en läkare så nekar jag. Vill få fortsatt utskrivet piller för jag är beroende av dom pga ångest.

MVH
Citera
2009-08-17, 23:39
Medlem
fuckedupmaniacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exogen
Ah det har du rätt i, men denna psykiatriker och överläkare jag har förtillfället sade till mig att jag var den jobbigaste patient som han mött på i 30år, jag blev förkrossad när han sade så. Kände mig så hopplös och känner mig fortfarande så, och nu så börjar han dra ner på utskrivandet av mediciner och så sitter man där med sin ångest och förödmjukad av sin egen läkare. Tog åt mig ganska hårt av det han sade.

Jag vill ha en bra läkare som skriver ut så det räcker för mig och en som vågar skriva ut "starkare" substanser som alprazolam eller iktorivil tex. Sen så ska läkaren förstå mig och mina problem, det enda han säger är att allting kommer att bli bra och klappar mig på axeln och sen off you go hem...

Han har även varit respektlös mot mina föräldrar, sagt att dom inte ska lägga sig i mitt liv och att jag ska "acceptera" min ångest o en massa annat skit. Låter det inte som om man borde byta läkare?

MVH och tacksam för svar =)

Denna läkare jag har just nu sade exakt samma sak till mig, att jag bara var ett barn som skriker efter mer å mer och uppför mig omoget. Jag tog ett break från hela psyk i ett halvår och gick min egen väg sen kom jag tillbaks till läkaren och då förklarade jag hur jag kände mig efter det mötet, läkaren bad om ursäkt och sen dess har det flytit på rätt bra, skriver ut det jag ber om, vilket inte är så mycket längre men jag rättfärdigar varje medicin med en bra förklaring om varför jag skulle få medicinen utskriven, det gjorde jag aldrig innan.

Varför jag inte bytte läkare efter det mötet var ganska simpelt, jag hade haft 7 läkare på ett halvårs tid och den läkaren jag fick, och har kvar nu är chefsöverläkare. Fanns inte så mycket att välja på, men jag mognade och läkaren bad om ursäkt så lika bra att köra vidare, det fungerar helt ok nu efter nåt år så.
Citera
2009-08-18, 11:05
Medlem
alprazolam_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buffeln
Är det fortfarande så att vilken läkare som helst kan skriva ut vad som helst? Det känns ju sådär om en ortoped kan sitta och skriva ut xanor till sig själv in absurdum (no pun intended).

Det undrar faktiskt jag med, sen undrar jag också om läkare får vissa riktlinjer på vad man ska skriva ut eller ej?

Man har ju hört att alla läkare gemensamt försöker få bort tex Xanor från marknaden. Då undrar jag givetvis, vilka är det legitimt att förskriva Alprazolam till?
Citera
2009-08-18, 11:26
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Det undrar faktiskt jag med, sen undrar jag också om läkare får vissa riktlinjer på vad man ska skriva ut eller ej?

Man har ju hört att alla läkare gemensamt försöker få bort tex Xanor från marknaden. Då undrar jag givetvis, vilka är det legitimt att förskriva Alprazolam till?

Visst är det skruvat, men vi läkare får skriva ut vad vi vill. Men det kontrolleras av apotekspersonalen. Nema problema eftersom det alltid går att motivera förskrivning - läkemedel kan användas mot annat än det är ämnade för, t ex Stesolid som med fördel, i kombination med smärtstillande, hjälper fint vid exempelvis diskbrock
Citera
2009-08-18, 11:32
Medlem
alprazolam_s avatar
Citat:
Visst är det skruvat, men vi läkare får skriva ut vad vi vill. Men det kontrolleras av apotekspersonalen. Nema problema eftersom det alltid går att motivera förskrivning - läkemedel kan användas mot annat än det är ämnade för, t ex Stesolid som med fördel, i kombination med smärtstillande, hjälper fint vid exempelvis diskbrock
Ok. Tack för svaret. Jag vet att vissa kan få Xanor mot rastlöshet och även mot aggressionsproblem.

Minns när en vän skulle hämta ut om det var 1000 eller 2000 Temgesic 0,4mg, och det stod att han skulle ta 8st om dagen; då blev dom misstänksamma på apoteket och gick och ringde.
Det var naturligtvis lungt eftersom han skulle ha dem till nertrappning, så det var inga konstigheter såklart...
Citera
2009-08-18, 11:36
Moderator
Citat:
Ok. Tack för svaret. Jag vet att vissa kan få Xanor mot rastlöshet och även mot aggressionsproblem.

Minns när en vän skulle hämta ut om det var 1000 eller 2000 Temgesic 0,4mg, och det stod att han skulle ta 8st om dagen; då blev dom misstänksamma på apoteket och gick och ringde.
Det var naturligtvis lungt eftersom han skulle ha dem till nertrappning, så det var inga konstigheter såklart...
Xanor ligger inte särskilt pyrt till, däremot (Z)-2-[(Dimetylamino)metyl]-1-(m-metoxifenyl)cyklohexanol, id est Tramadol, hehe
Citera
2009-08-18, 13:43
Medlem
L.A.M.Fs avatar
Citat:
Xanor ligger inte särskilt pyrt till, däremot (Z)-2-[(Dimetylamino)metyl]-1-(m-metoxifenyl)cyklohexanol, id est Tramadol, hehe

Fan vad coola medicinska termer du kan, får jag praoa hos dig??? Jävla tönt.
Citera
2009-08-18, 14:47
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av L.A.M.F
Fan vad coola medicinska termer du kan, får jag praoa hos dig??? Jävla tönt.
har aldrig förstått vitsen med aggressiva inlägg
Citera
2009-08-18, 14:50
Medlem
Buffelns avatar
Citat:
har aldrig förstått vitsen med aggressiva inlägg

Jantelagen finns i den här forumdelen också, även om den inte tittar fram riktigt lika ofta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in