2015-06-26, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trueforgood
Har du GAD så ta INTE varje dag är mitt råd från djupet av mitt hjärta. Visst kommer det få dig att må bra till en början men just därför kommer du inte vilja sluta och risken finns (eller rättare sagt sannolikheten är) att du kommer vara tvungen att öka i dos för att bibehålla effekten. Kommer mest troligt sluta med att du sitter där med betydligt mer ångest än innan.

KBT funkar nästan alltid mot GAD om man verkligen jobbar med det som man ska. Ta istället Xanoren när det är som värst och i undantag. Rätt hanterat kan benzo minska ångest långsiktigt om man använder det som kompletterande verktyg till terapi.
Tack för ditt input.

Jag tar till mig av vad du skriver och jag bad själv om terapi också så jag står i kö för det. Tänkte börja göra så som läkaren säger i alla fall och utvärdera lite. Än så länge är det helt fantastiskt vad bra det fungerar (men det kan ju vara ett dåligt tecken också). Jag förstår mycket väl att dessa är beroendeframkallande på högsta nivå när de funkar så bra som de gör då tar jag ändå de minsta doserna som går.

edit. otroligt äckliga dock. vad är det som smakar så äckligt med denna medicin!?
Senast redigerad av TeamAncient 2015-06-26 kl. 11:21.
Citera
2015-06-26, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TeamAncient
Tack för ditt input.

Jag tar till mig av vad du skriver och jag bad själv om terapi också så jag står i kö för det. Tänkte börja göra så som läkaren säger i alla fall och utvärdera lite. Än så länge är det helt fantastiskt vad bra det fungerar (men det kan ju vara ett dåligt tecken också). Jag förstår mycket väl att dessa är beroendeframkallande på högsta nivå när de funkar så bra som de gör då tar jag ändå de minsta doserna som går.

edit. otroligt äckliga dock. vad är det som smakar så äckligt med denna medicin!?

Det är smaken av ångestlindring haha. Många börjar uppskatta den efter ett tag då den betyder just det, ångestlindring.
Citera
2015-06-26, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PsyketSviker
Det är smaken av ångestlindring haha. Många börjar uppskatta den efter ett tag då den betyder just det, ångestlindring.
Good one sir.

Vet du om xanor och alprazolam smakar likadant. Tog nämligen ut alprazolam orion i stället för xanor.
Citera
2015-06-26, 13:14
Medlem
Citat:
Good one sir.

Vet du om xanor och alprazolam smakar likadant. Tog nämligen ut alprazolam orion i stället för xanor.

Det vet jag inte. Sägs att Alprazolam är det som smakar beskt i dom, men vet inte om det är myt eller inte.
Citera
2015-06-26, 15:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PsyketSviker
Det vet jag inte. Sägs att Alprazolam är det som smakar beskt i dom, men vet inte om det är myt eller inte.
Stämmer beskt som fan i alla varianter då har ni fått riktiga saker
Citera
2015-06-26, 22:21
Medlem
Citat:
Idag skrev läkaren ut xanor åt mig. Har aldrig haft dessa på recept tidigare och har heller aldrig ätit regelbundet som jag tydligen ska göra nu. Till en början ska jag ta 2 gånger om dagen och i liten dos, men möjligt att det skall ökas på som jag fattat det. Läkaren misstänker att jag har GAD.

Vore najs om någon kan säga något om vad man har att förvänta sig. Är det dumt att äta dessa regelbundet på daglig basis, vill inte bli en bli bensotorsk. Har ganska god självkontroll så jag kommer inte flumma på dom ... hoppas jag.

Vet ej om jag går med i fancluben ännu.
Ätit x i 20 år och ingen höjdare att vara beroende av dom. Abs är ett helvete! Dom skriver nästan aldrig ut dom längre. Du behöver säkert dom. Men var försiktig o öka inte dosen!! Lycka till :-)
Citera
2015-06-26, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 12148
Ätit x i 20 år och ingen höjdare att vara beroende av dom. Abs är ett helvete! Dom skriver nästan aldrig ut dom längre. Du behöver säkert dom. Men var försiktig o öka inte dosen!! Lycka till :-)
I hear you bro. Tack för svaret. Jag lovar att uppdatera när det gått några veckor.
Citera
2015-06-26, 23:58
Medlem
trueforgoods avatar
Citat:
Tack för ditt input.

Hade jag varit dig hade jag bett om att få byta till Stesolid istället. Mildare och betydligt mer långverkande, vilket är perfekt för just GAD om du nu ändå tänkt följa läkarens "råd" att ta benzo regelbundet. Har själv ätit Xanor och det värsta med skiten är att dom verkar så kort tid, så när du väl blir fysiskt beroende av dom känner du direkt när dom går ur. Inte nog med att ångesten kommer tillbaka, du får även absinens vilket i sig innebär mer ångest + massa annat skit. Detta innebär att dina dagar kommer att bestå av dalar och toppar hela tiden. Om du nu ska äta Xanor just regelbundet så är definitivt Xanor depot att föredra. Som en kombination av Stesolid (långtidsverkande) och Xanor (starkare ångestlindring). Personligen föredrar jag Stesolid och att ta ett par gånger i veckan men inte mer.

Tänkt på att när du väl går i terapin sen kommer du inte kunna vara helt ångestfri för att ta dig till den. Med andra ord, bli inte beroende av dom för då har du ytterligare ett problem att ta itu med och till slut vet du inte vad som är ångest och vad som är abstinens.
Citera
2015-06-27, 07:43
Medlem
Citat:
Hade jag varit dig hade jag bett om att få byta till Stesolid istället. Mildare och betydligt mer långverkande, vilket är perfekt för just GAD om du nu ändå tänkt följa läkarens "råd" att ta benzo regelbundet. Har själv ätit Xanor och det värsta med skiten är att dom verkar så kort tid, så när du väl blir fysiskt beroende av dom känner du direkt när dom går ur. Inte nog med att ångesten kommer tillbaka, du får även absinens vilket i sig innebär mer ångest + massa annat skit. Detta innebär att dina dagar kommer att bestå av dalar och toppar hela tiden. Om du nu ska äta Xanor just regelbundet så är definitivt Xanor depot att föredra. Som en kombination av Stesolid (långtidsverkande) och Xanor (starkare ångestlindring). Personligen föredrar jag Stesolid och att ta ett par gånger i veckan men inte mer.

Tänkt på att när du väl går i terapin sen kommer du inte kunna vara helt ångestfri för att ta dig till den. Med andra ord, bli inte beroende av dom för då har du ytterligare ett problem att ta itu med och till slut vet du inte vad som är ångest och vad som är abstinens.

Håller med dig i det här. Stesolid är väldigt bra mot GAD.

Dock känns benso regelbundet inte speciellt smart då den egentligen bara skjuter upp ångesten till senare. Lära sig hantera ångesten och ha benson till absoluta nödfall är det bästa.
Citera
2015-06-27, 20:06
Medlem
Citat:

Läkare är lustiga. Han såg att jag hade haft sobril 25mg för längesedan som skulle tas vid behov. Han blev helt bestört över hur "starka" dessa var och sen skrev han ut xanor utan att blinka. Öööh
Citera
2015-06-27, 21:31
Medlem
trueforgoods avatar
Citat:
Läkare är lustiga. Han såg att jag hade haft sobril 25mg för längesedan som skulle tas vid behov. Han blev helt bestört över hur "starka" dessa var och sen skrev han ut xanor utan att blinka. Öööh

Skrämmande hur inkompetenta läkare kan vara. Xanor är en av de absolut mest potenta bensodiazepinerna som finns, till skillnad mot Oxazepam (Sobril) som är en av de svagaste. Men ja, det har du väl redan läst dig till. Men oavsett, ta det lugnt med Xanoren!
Citera
2015-06-28, 00:02
Medlem
Citat:
Skrämmande hur inkompetenta läkare kan vara. Xanor är en av de absolut mest potenta bensodiazepinerna som finns, till skillnad mot Oxazepam (Sobril) som är en av de svagaste. Men ja, det har du väl redan läst dig till. Men oavsett, ta det lugnt med Xanoren!
Jag har respekt för skiten. Idag har jag tex bara tagit halv dos mot vad jag ska. Däremot är det ju klockrent att ha en läkare som bara skriver ut alprazolam utan att blinka. Så min plan är att klaga på utebliven effekt och låta han själv öka dosen, trots att jag själv tar minimidos eftersom det hjälper mig något oerhört. Det är aldrig fel att ha ett lager av bens for when the rainy days are comin..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in