Citat:
Ursprungligen postat av Bunnyrabbit
Har flyttat hemifrån för 4-5 månader sedan ungefär och har levt på mikromat/pizza/baguetter sedan dess, har märkt att detta både är dyrt och får min kropp att må lite sämre. Behöver därför tips på mat som inte tar allt för lång tid att tillaga då jag är ganska lat när det kommer till att laga mat. Sen gör det inget fall det smakar skit, vill ha nyttig mat som är enkel att laga.
Några tips?
Gör ett stort kok på diverse rotfrukter och bönor etc. Tomater, morötter, os.v. Står sig nästan en vecka i kylen, och kan frysas och micras lätt.
Citat:
Ursprungligen postat av rytterstedt
Jag kan behöva lite tips på vad man kan laga som student och ensamstående.
Som det ser ut blir det ofta att jag steker upp kyckling, svamp, tomat, paprika och lite lök. Sen använder jag någon kryddmix (Tika Masala, Garam Masala, Creamy Curry) för att få smak och reder det till en sås.
Samma sak kan jag göra med t.ex fläsk- eller nötkött.
Brukar göra någon soppa på fisk, alternativt tacos, köttfärssås, chili con carne.
Jag tycker att det blir jävligt enformigt ibland och letar efter lite lättlagade, billiga och goda maträtter.
Nu lagar du ju förhållandevis bra mat. Kanske bara att söka inspiration någonstans utöver det indisk-inspirerade köket.
Jag gjorde för några veckor sedan köttbullar med kokosmjölk, som jag stekte lätt och sen körde i ugnen. Smakar bra och du kan bara micra köttbullarna sen när dom ska ätas. Bra att köra "storkok" av när man hittar billig nötfärs på stormarknaden. Utöver köttfärs, kokosmjölk, ströbröd och lök hade jag nog bara lite chili att krydda med om jag minns rätt.