2007-11-03, 18:00
Medlem
Bunnyrabbits avatar
Har flyttat hemifrån för 4-5 månader sedan ungefär och har levt på mikromat/pizza/baguetter sedan dess, har märkt att detta både är dyrt och får min kropp att må lite sämre. Behöver därför tips på mat som inte tar allt för lång tid att tillaga då jag är ganska lat när det kommer till att laga mat. Sen gör det inget fall det smakar skit, vill ha nyttig mat som är enkel att laga.

Några tips?
Citera
2007-11-03, 18:11
Medlem
rooys avatar
Frästa grönsaker med kyckling.

Här är billig och nyttig mat, kanske tar lite tid att hacka grönsakerna. Köp hem kycklingfileer, morötter, squash, rödlök och fler grönsaker om du så vill. Jag brukar steka på 3 kycklingfileer åt gången och förvarar 2 st färdigstekta i kylen så att jag har.

Häll olja i en stekpanna och sätt på plattan. Hacka löken och morötterna, i lagom stora bitar och ha i dem i stekpannanpannan. Hacka ner övriga grönsaker och en redan färdigstekt kycklingfile. Häll i lite soja om du gillar det. Fräs på det tills du tycker att det är klart. Ät med sweet chili-sås. Om du orkar kan du koka ris till.
Citera
2007-11-03, 18:21
Medlem
Bunnyrabbits avatar
Bra tips, låter gott och nyttigt men lite väl jobbigt att tillaga för mig. Hatar det mesta som har med köket att göra, dvs diska och hacka grönsaker osv.. Kanske är smällar man får ta om man vill ha nyttig och god mat.
Citera
2007-11-03, 19:14
Medlem
w84funs avatar
Vill du inte laga mat alls? Då blir det svårt.
Mitt förslag är att du kokar nudlar, med köttsmak t.ex, steker på skivad lövbiff och tillsätter wokgrönsaker till köttet. Efter ett par minuter åker nudlarna i och så har du en gudomlig ungkarlsmiddag! Servera med sötsur sår, sambal, eller vad som faller dig in för dagen. Köttet kan bytas ut mot kyckling, bacon osv. Fantasin sätter gränserna och det går bra att värma dagen efter. Alltså kan du göra storkok!
Citera
2007-11-03, 19:41
Bannlyst
Pitapizza.

Pitabröd, tacosås, skinka och hushållsost. In i ugnen på hög värme tills osten smällt och fått färg.

Använd hushållspapper som tallrik och käka som en macka och den enda disken som blir är teskeden du använder för att smeta ut tacosåsen med.

Känner du dig lite finare någon dag går det alltid att byta ut skinkan mot rostbiff, fyfan vad gott det blir
Citera
2007-11-03, 19:59
Medlem
machetes avatar
Pasta och pastasås. Köp en god pastasås från Barilla (typ Basilica, Ricotta eller Bolognese), koka spaghetti och hyvla rejält med gran padano-ost över. Voilà har du en smakrik måltid! Gran padano är den billigare variant av riktig Parmesan och personlig tycker jag bättre om padano, men komihåg att köpa en hel bit, ingen färdigriven kräksmakande ost här inte. Kostar kanske en 40 spänn, men du har den länge.
Citera
2007-11-03, 21:23
Bannlyst
Nu i efterhand såg jag att TS eftersökte nyttig mat, så min pizza kan nog strykas
Citera
2007-11-03, 21:29
Medlem
  • Naturell lättyoghurt med fruktmusli i.

• Havregrynsgröt med lightsylt och lättmjölk till.

• Knäckebröd med salladsblad och mager ost på.

• Kokt pasta med tomatkoncerv och kasslerbitar i.

• Kokt pasta med smörgåsgurka och kokt ägg i.

• Ris kokt med diverse kryddor och frysta grönsaker i.
Citera
2007-11-03, 21:37
Jag kan behöva lite tips på vad man kan laga som student och ensamstående.

Som det ser ut blir det ofta att jag steker upp kyckling, svamp, tomat, paprika och lite lök. Sen använder jag någon kryddmix (Tika Masala, Garam Masala, Creamy Curry) för att få smak och reder det till en sås.

Samma sak kan jag göra med t.ex fläsk- eller nötkött.

Brukar göra någon soppa på fisk, alternativt tacos, köttfärssås, chili con carne.

Jag tycker att det blir jävligt enformigt ibland och letar efter lite lättlagade, billiga och goda maträtter.
Citera
2007-11-03, 21:45
Medlem
Squalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunnyrabbit
Har flyttat hemifrån för 4-5 månader sedan ungefär och har levt på mikromat/pizza/baguetter sedan dess, har märkt att detta både är dyrt och får min kropp att må lite sämre. Behöver därför tips på mat som inte tar allt för lång tid att tillaga då jag är ganska lat när det kommer till att laga mat. Sen gör det inget fall det smakar skit, vill ha nyttig mat som är enkel att laga.

Några tips?
Gör ett stort kok på diverse rotfrukter och bönor etc. Tomater, morötter, os.v. Står sig nästan en vecka i kylen, och kan frysas och micras lätt.

Citat:
Ursprungligen postat av rytterstedt
Jag kan behöva lite tips på vad man kan laga som student och ensamstående.

Som det ser ut blir det ofta att jag steker upp kyckling, svamp, tomat, paprika och lite lök. Sen använder jag någon kryddmix (Tika Masala, Garam Masala, Creamy Curry) för att få smak och reder det till en sås.

Samma sak kan jag göra med t.ex fläsk- eller nötkött.

Brukar göra någon soppa på fisk, alternativt tacos, köttfärssås, chili con carne.

Jag tycker att det blir jävligt enformigt ibland och letar efter lite lättlagade, billiga och goda maträtter.
Nu lagar du ju förhållandevis bra mat. Kanske bara att söka inspiration någonstans utöver det indisk-inspirerade köket.

Jag gjorde för några veckor sedan köttbullar med kokosmjölk, som jag stekte lätt och sen körde i ugnen. Smakar bra och du kan bara micra köttbullarna sen när dom ska ätas. Bra att köra "storkok" av när man hittar billig nötfärs på stormarknaden. Utöver köttfärs, kokosmjölk, ströbröd och lök hade jag nog bara lite chili att krydda med om jag minns rätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in