Citat:
Ursprungligen postat av puffu
Rökförbudet som jag förstår gäller att man inte själv får stå och puffa på rökdon inne och nära intill allmänna platser som skolor, caféer etc???
Vore det även olagligt att låt oss säga slänga en cigarett som ligger och pyr på en allmän plats?
Jag hade tänkt mig köpa en radiostyrd helikopter och klistra fast kanske 100st cigaretter eller andra rökdon på helikoptern just under rotorn så det blir enorm fart på glöd och rök så flyger man den till t ex en allmän plats medans man gömmer sig någonstans i närheten och rökar ner folk eller platser.
Rent teoretiskt vore detta lagligt? Man befinner sig inte själv på den allmänna platsen och man röker ju inte själv.
Annars vore det väl minst lika olagligt att blåsa någon i ansiktet med cigarett eller hur?!!
Vi kollar lagboken.
Tobakslag (1993:581)
6 § Rökning är trots bestämmelserna i 2 § 2-4, 6 och 7 tillåten i delar av de lokaler eller andra utrymmen som avses där, om dessa delar särskilt avsatts för rökning. Detsamma gäller lokaler som avses i 2 § 1 och som är upplåtna enbart för personal.
Trots bestämmelsen i 2 § 5 får rökning tillåtas i restauranger och på andra serveringsställen i separata rum som särskilt avsatts för rökning. Rökning med hjälp av diverse rökdon t ex radiostyrd helikopter eller luftballong är inte tillåten annat än på angiven plats.