2007-11-03, 12:53
Bannlyst
Rökförbudet som jag förstår gäller att man inte själv får stå och puffa på rökdon inne och nära intill allmänna platser som skolor, caféer etc???

Vore det även olagligt att låt oss säga slänga en cigarett som ligger och pyr på en allmän plats?

Jag hade tänkt mig köpa en radiostyrd helikopter och klistra fast kanske 100st cigaretter eller andra rökdon på helikoptern just under rotorn så det blir enorm fart på glöd och rök så flyger man den till t ex en allmän plats medans man gömmer sig någonstans i närheten och rökar ner folk eller platser.
Rent teoretiskt vore detta lagligt? Man befinner sig inte själv på den allmänna platsen och man röker ju inte själv.
Annars vore det väl minst lika olagligt att blåsa någon i ansiktet med cigarett eller hur?!!
Citera
2007-11-03, 13:49
Medlem
Sheiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av puffu
Rökförbudet som jag förstår gäller att man inte själv får stå och puffa på rökdon inne och nära intill allmänna platser som skolor, caféer etc???

Vore det även olagligt att låt oss säga slänga en cigarett som ligger och pyr på en allmän plats?

Jag hade tänkt mig köpa en radiostyrd helikopter och klistra fast kanske 100st cigaretter eller andra rökdon på helikoptern just under rotorn så det blir enorm fart på glöd och rök så flyger man den till t ex en allmän plats medans man gömmer sig någonstans i närheten och rökar ner folk eller platser.
Rent teoretiskt vore detta lagligt? Man befinner sig inte själv på den allmänna platsen och man röker ju inte själv.
Annars vore det väl minst lika olagligt att blåsa någon i ansiktet med cigarett eller hur?!!

Vi kollar lagboken.

Tobakslag (1993:581)

6 § Rökning är trots bestämmelserna i 2 § 2-4, 6 och 7 tillåten i delar av de lokaler eller andra utrymmen som avses där, om dessa delar särskilt avsatts för rökning. Detsamma gäller lokaler som avses i 2 § 1 och som är upplåtna enbart för personal.
Trots bestämmelsen i 2 § 5 får rökning tillåtas i restauranger och på andra serveringsställen i separata rum som särskilt avsatts för rökning. Rökning med hjälp av diverse rökdon t ex radiostyrd helikopter eller luftballong är inte tillåten annat än på angiven plats.
Citera
2007-11-05, 13:23
Medlem
Ravekommisionens avatar
Herregud, har du inget bättre för dig?
Citera
2007-11-05, 13:44
Medlem
Citat:

Låter ju som en stenskön idé!

Har ingen större koll på lagboken så kanske är dessa kommentarer värdelösa men iaf. så tycker jag att det är lite svårt att sätta lagar om att man inte får elda tobak på vissa platser men detta borde ju samtidigt vara att röka (detdär blev förvirrande). Sen är det nog inte olagligt att blåsa rök i någons ansikte men jävligt svinig .
Citera
2007-11-05, 13:52
Medlem
Emols avatar
Citat:

briljant
Citera
2007-11-05, 17:11
Medlem
gersmans avatar
Själv tänder jag ett bloss så fort jag går utomhus. Dessutom gärna vid busshållplatser och på perronger. Bankomatkön är en höjdare.
Tom folk i lovart hostar när de ser min glada nuna med en cigg i käften.
(Hemma snusar jag mest.)
Citera
2007-11-05, 20:02
Medlem
ugge_das_boots avatar
Citat:

10 år gammal
Citera
2007-11-05, 20:37
Medlem
siarens avatar
Kan inte ditt exempel rubriceras som ofredande?

kapitel 4, §7: Den som handgripligen antastar eller medelst skottlossning, stenkastning, oljud eller annat hänsynslöst beteende eljest ofredar annan, döms för ofredande till böter eller fängelse i högst ett år.
Citera
2007-11-05, 22:42
Medlem
Karembeus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gersman
Själv tänder jag ett bloss så fort jag går utomhus. Dessutom gärna vid busshållplatser och på perronger. Bankomatkön är en höjdare.
Tom folk i lovart hostar när de ser min glada nuna med en cigg i käften.
(Hemma snusar jag mest.)

13 år gammal...
Citera
2007-11-06, 20:25
Medlem
Arkomanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emol
briljant

Här har vi briljant:

Citat:
Ursprungligen postat av Sheik
Vi kollar lagboken.

Tobakslag (1993:581)

6 § Rökning är trots bestämmelserna i 2 § 2-4, 6 och 7 tillåten i delar av de lokaler eller andra utrymmen som avses där, om dessa delar särskilt avsatts för rökning. Detsamma gäller lokaler som avses i 2 § 1 och som är upplåtna enbart för personal.
Trots bestämmelsen i 2 § 5 får rökning tillåtas i restauranger och på andra serveringsställen i separata rum som särskilt avsatts för rökning. Rökning med hjälp av diverse rökdon t ex radiostyrd helikopter eller luftballong är inte tillåten annat än på angiven plats.

Det passade perfekt in i lagtexten och jag brast direkt ut i skratt efter att ha läst det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in