2007-11-03, 08:55
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Jag har fått en iMac, och har noll erfarenhet av Mac. Nu undrar jag hur/om man kan ominstallera den för att tömma den på all skit föregående ägare la in i den. Den är minst sagt långsam nu, och jag misstänker att Mac lider av samma fenomen som en vanlig PC, alltså att efter ett tag så blir de segare och segare, beroende på hur mycket skräp man installerar.

Ligger själva operativsystemet låst på nån del av hårddisken eller hur fungerar det? Jag fick inte med några skivor alls, så det jag har är en fungerande iMac med tangentbord. Musen var visst trasig, men en vanlig USB mus ska väl fungera, va?

Skulle vara glad om nån skrev ner steg för steg hur jag ska bära mig åt... (eller länkar till nån befintlig guide)
Citera
2007-11-03, 09:03
Medlem
vad är det för iMac?

Operativet ska inte bli segare ju mer skit man har men det är klart det kan ligga program som stjäl resurser (en mac blir inte seg av att stå igång alltid på samma sätt som en windowsmaskin)

Om det är en modernare (dvs de som "bara" är en lcd skärm)

så ser du till att få tag på en leopardskiva trycker in den i datorn väljer installera leopard

datorn startas om och bootar från dvd:n

sen väljer du alternativ som är ett par "rutor" framåt och tar radera och installera. (Se till att du har backup på program du kanske vill behålla.)

ser går du vidare och väljer anpassa och klickar ur skirvar drivisar etc.

Sen är du i himmerriket.

Är den äldre dvs en färgad sak med crt-skärm så får du skaffa antingen tiger eller panther (lepard går nog men blir segt) sen är ändå samma procedur

Operativsystemet ligger i mappen systems (system) och är inte "låst"

en vanlig USB mus funkar utmärkt
Citera
2007-11-03, 09:11
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Det är en äldre variant, med crt. En sån som finns med bland de 10 fulaste teknikdesignerna (tycker inte den är så jävla ful...men) Tvåfärgad transparent vit/grön.

Just nu sitter jag och baj...ojdå, för mycket information kanske. Men finns det några produktspecifika siffror på den som kan hjälpa till?

Ok, fixa en Pantherskiva alltså... Om jag skulle leta rätt på en sådan på nån på nån fildelningssite, och bränner ut den på lämplig skiva. Går det att göra med hjälp av en PC? Så macen kan läsa den sen? Serienummer, krävs det?
Citera
2007-11-03, 09:34
Medlem
Mackells avatar
Börja med att kolla vad du har för dator och prestandan

Under äpplet - högst upp till vänster har du "Om den här datorn"
Du får då upp vilket operativ som är installerat nu
Därunder står hur mycket minne som är installerat och vilken processor den har
Kolla det och återkom eller kolla på Apples hemsida vilket OS du kan ha/är lämpligt. Jag har nämligen för mig att G3-orn kom med väldigt olika konfiguration

Jo, skulle den köra OS 9 nu är det viktigt att se till att firmware är uppdaterad innan man intallerar OSX. Finns beskrivningar och uppdateringar om det behövs
Citera
2007-11-03, 10:41
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Under den fliken står det...

Mac OSX
Ver 10.0.3 (Build 4m23)
Minne 64mb
Processor PowerPC G3

Angående minnet. 64mb låter väldigt lite, går det att använda några minnen från pc världen i den? Har mängder av olika sådana....

Edit: Skruvade isär datorn och insåg att mina minnen inte fungerar i den datorn. Fast till min glädje såg jag att både CD och HD hade IDE anslutningar. Så nu funderar jag på att bygga om hela burken med hjälp av ett Mini-Itx moderkort. Så det blir en PC av den.
Citera
2007-11-03, 13:30
Medlem
-jOE!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WirelessGkit2

Mac OSX
Ver 10.0.3 (Build 4m23)
Minne 64mb
Processor PowerPC G3

Angående minnet. 64mb låter väldigt lite, går det att använda några minnen från pc världen i den? Har mängder av olika sådana....

Edit: Skruvade isär datorn och insåg att mina minnen inte fungerar i den datorn. Fast till min glädje såg jag att både CD och HD hade IDE anslutningar. Så nu funderar jag på att bygga om hela burken med hjälp av ett Mini-Itx moderkort. Så det blir en PC av den.

Du kan uppgradera till max 1 GB i den modellen tror jag. Tror inte du kan bygga om den till en PC dock. Hårddisken borde du kunna byta ut mot större.
Citera
2007-11-03, 13:41
Medlem
siarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WirelessGkit2

Mac OSX
Ver 10.0.3 (Build 4m23)
Minne 64mb
Processor PowerPC G3

Den datorn behöver en stor uppgradering om du har tänkt att använda den till något vettigt. Du behöver ett nytt operativsystem, och mer minne. Vad skall den användas till?
Citera
2007-11-03, 22:31
Medlem
Schlomo ben Goys avatar
Då har du med största sannolikhet den första iMacen som kom 1998, och (nästan) den äldsta versionen av Mac OS X. Båda är således totalt antika. Panther bör vara det senaste du kan köra på den, men med så antik hårdvara skulle nog 9.2 vara snabbast att köra, men då kan du i gengäld inte köra några program som uppdaterats de senaste fem åren.
Citera
2007-11-04, 16:37
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -jOE!
Du kan uppgradera till max 1 GB i den modellen tror jag. Tror inte du kan bygga om den till en PC dock. Hårddisken borde du kunna byta ut mot större.

Med tanke på att maskinen är att betrakta som skräp så är nog en PC konvertering det enda alternativet.

Om en gammal grå-mac kan konverteras så är det en smal sak att bygga om denna...

http://www.mini-itx.com/projects/mac-itx/

Frågan är bara om jag ska välja Mini, Pico eller Nano-Itx moderkort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in