• 1
  • 2
2007-11-03, 01:09
Bannlyst
Hejsan, jag hade tänkt att byta OS nu ikväll. Men har läst en hel del om drivrutin problem. Hur ska jag veta om jag kan använda min hårdvara med linux?

Hur funkar det när jag installerat det? Kommer alla mina gamla program sluta fungera? Eller måste jag formatera om datorn innan?

Mvh,
Vandalos.
Citera
2007-11-03, 01:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vandalos
Hejsan, jag hade tänkt att byta OS nu ikväll. Men har läst en hel del om drivrutin problem. Hur ska jag veta om jag kan använda min hårdvara med linux?

Hur funkar det när jag installerat det? Kommer alla mina gamla program sluta fungera? Eller måste jag formatera om datorn innan?

Mvh,
Vandalos.

Testa en liveskiva som t.ex Ubuntu.
Men jag rekomenderar FreeBSD som ett operativsystem, speciellt 7:an som fungerar bättre med flera processorer.
Citera
2007-11-03, 03:30
Medlem
Neths avatar
Citat:

Mvh,
Vandalos.

http://linux.oneandoneis2.org/LNWswedish.htm
Citera
2007-11-03, 12:00
Medlem
Citat:
Hur ska jag veta om jag kan använda min hårdvara med linux?

Testa en live-skiva. Den startar operativsystemet direkt från skivan utan att formatera hårddisken eller ändra nått. Enda nackdelen är att det går lite segt.

Citat:
Hur funkar det när jag installerat det?

Beror på vilket du väljer. Jag föreslår Ubuntu 7.10. Då finns det hur mycket hjälp som helst att få härifrån eller t.ex. ubuntuforums.org.

Citat:
Kommer alla mina gamla program sluta fungera?

Ja. På samma sätt som man inte kan spela PS2 spel på ett Nintendo så kan man inte köra windows-program under linux. Det finns dock program ersätter dina gamla.

Citat:
Eller måste jag formatera om datorn innan?

Ja, det måste du.
Citera
2007-11-03, 12:55
Bannlyst
Härlig, tackar för svar!

Har installerat ubuntu 7.10 nu och fungerar klockrent. Det som drog mig till det var Compiz fusion. Om jag har förstått rätt så medföljer Compiz Fusion i Ubuntu 7.10, Men jag vill kunna aktivera alla snygga tillägg (kuben och sånt), för just nu ser min skärm ut nästan exakt som Windows. Hur går man tillväga för att göra detta?
Citera
2007-11-03, 13:26
Medlem
Anteuss avatar
Du måste sätta på vissa effekter, det gör du lättast om du installerar compizconfig-settings-manager.

För att installera (från terminalen)
Kod:
sudo apt-get install compizconfig-settings-manager

Sen kan du köra programmet från inställningar eller "kör" (ALT+F2) och skriva "ccsm" eller terminalen: "ccsm".

PS. man kan köra månag windows program under Linux med Wine.
Citera
2007-11-03, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anteus
PS. man kan köra månag windows program under Linux med Wine.

Kan tillägga att, även om man kan, så bör man inte krångla med det om man inte måste. Det finns utmärkta alternativ till windows-program.

https://help.ubuntu.com/community/Wi...onsEquivalents
http://wiki.linuxquestions.org/wiki/...ndows_software
Citera
2007-11-03, 15:10
Medlem
Rs74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eRRor
Kan tillägga att, även om man kan, så bör man inte krångla med det om man inte måste. Det finns utmärkta alternativ till windows-program.

Shipplotter? Navisailor 3000? Berätta om alternativen (glöm wine).
Citera
2007-11-03, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rs74
Shipplotter? Navisailor 3000? Berätta om alternativen (glöm wine).

Citat:
Ursprungligen postat av eRRor

Vart det lättare att förstå nu?
Citera
2007-11-03, 16:28
Bannlyst
Ytterst tacksam för svaren!
Men istället för att göra en ny tråd, så ställer jag lite fler frågar hära.

Hur installerar man i Linux? Jag laddade ner ett Daemon liknande program och fick hem en tar.gz fil. Packade upp den och fick fram en massa source filer.
Ska man göra nått i Terminalen nu också?
Citera
2007-11-03, 16:36
Medlem
Varnims avatar
Blev det Ubuntu?

Om så är fallet är det lättast att gå till System > Administration > Pakethanteraren Synaptic och söka efter programmet där. Hittar du programmet är det bara att högerklicka, välja installera och tryck på verkställ. Lätt som få.

Skulle däremot inte programmet finnas med kan du stänga Synaptic, och gå till System > Administration > Programvarukällor där du kryssar i (universe) och (multiverse) och testar med Synaptic igen.

Hittar du det fortfarande inte får någon annan förklara stegen för att kompilera och installera
Citera
2007-11-03, 16:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Varnim
Blev det Ubuntu?

Om så är fallet är det lättast att gå till System > Administration > Pakethanteraren Synaptic och söka efter programmet där. Hittar du programmet är det bara att högerklicka, välja installera och tryck på verkställ. Lätt som få.

Skulle däremot inte programmet finnas med kan du stänga Synaptic, och gå till System > Administration > Programvarukällor där du kryssar i (universe) och (multiverse) och testar med Synaptic igen.

Hittar du det fortfarande inte får någon annan förklara stegen för att kompilera och installera
Oj, jävlar då. Riktigt simpelt. Men vars hamnar det jag installerat? Är det som med windows? att jag kan dra en genväg till skrivbordet?

EDIT: Är 'kuben' och när man kryssar ner en ruta så "brinner" den bort, något man måste ladda ner för sig eller följer det med Compiz? Eftersom jag har kryssat i allting i inställningshanteraren . Min såkallade "Kub" är platt och har ingen bakgrund.

Mvh,
Vandalos.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här