2007-11-27, 18:17
Medlem
bump.. ingen som kan svara?
Citera
2007-11-27, 21:37
Medlem
Quantilhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _oasis_
Jag är också väldigt intresserad av att bygga en egen fusor som projektarbete. Har kollat runt lite på sidor där folk har beskrivit hur de byggt sina egna och kommit fram till att bygga en riktig fusor verkar både för dyrt och tidskrävande för ett projektarbete i gymnasiet. Däremot har jag också läst om så kallade demo fusors som inte utför fusion utan bara demonstrerar plasma-konceptet (eller hur man nu ska uttrycka det). I sådana använder man vanlig luft istället för deuterium och man kan använda lägre spänning. Detta gör att de är både lättare och billigare att bygga eftersom kraven på materialet är lika höga.

Är det någon som har erfarenhet av detta? Tror ni att det går att genomföra? Har ni några tips på hur man ska göra?

Om du bara ska demonstrera plasmakonceptet så lär du knappast behöva bygga en fusorliknande maskin utan kan nöja dig med något mycket enklare.

En vanlig mikrovågsugn räcker:
http://www.youtube.com/watch?v=AE3dRBlQjTE

Vill du bara jonisera gas för att skapa en plasma behöver du någon form av tryckkärl som kan prestera lågt tryck (så att det blir lättare att jonisera gasen då rekombinationen försvåras) samt någon lämplig energikälla.
Citera
2007-11-27, 23:07
Medlem
Alltså, jag vill ju att arbetet ska handla om fusion men med själva maskinen vilja jag inte skapa riktigt fusion utan bara få fram plasma.
Citera
2007-11-28, 12:46
Medlem
Quantilhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _oasis_
Alltså, jag vill ju att arbetet ska handla om fusion men med själva maskinen vilja jag inte skapa riktigt fusion utan bara få fram plasma.

Ska du bara skapa plasma behövs det som tidigare sagt inte något fusorliknande utan du kan använda mycket enklare uppställningar.

En vakuumkammare och någon form av plasmagenerator kan med fördel kombineras med lite magneter för att kunna "stänga in" plasman delvis eller iallafall styra dess rörelser lite grand.

Då kan du vinkla arbetet mot fusion och sedan demonstera lite enkla saker om hur man kan styra eller rent utav kapsla plasma med magnetfält.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in