Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-11-02, 13:28
  #1
Medlem
Balle Ankas avatar
Jag irriterar mig ofta kraftigt på den urusla och fruktansvärt långsamma filhanteringen i Windows XP. Den inbyggda funktionen i Windows är buggig, dålig och långsam... oftast hittar jag mina filer snabbare manuellt medan Windows söker efter dem. Jag har en P4 3,2 GHz och 2x160 Gb S-ATA-diskar, där återfinns ca 90.000 filer i 7.700 kataloger. Det är i princip lika segt att söka från roten som att specificera katalogen jag vet att filerna finns under. Nej, det hjälper -inte- att defragmentera så föreslå inte ens det, tack.

Är det uppbyggnaden av filsystemet NTFS eller Windows usla programvaror som gör sökning så oändligt sega? Om man dessutom kommer ihåg större delen av filnamnet vid sökning så borde det gå fortare att hitta filen. Till råga på allt så söker Windows fortfarande igenom alla arkiv (t.ex. .ZIP) det klarar att öppna TROTS att jag har deaktiverat detta.

Snart blir det ett par 5,6 mm's hål genom lådan tror jag...

Hur är det med Vista? Lika illa eller värre?
Citera
2007-11-02, 13:32
  #2
Medlem
ugge_das_boots avatar
Vista är mycket bättre. Sökfunktionern är en av de skaker som byggts om mest. första gången så indexerar den hela hårdisken, sen nlägger den bara till ändringar. Söker man efter porr.jpg så hittas den på en sekund var den än är på datorn
Citera
2007-11-02, 13:34
  #3
Medlem
Flytande_argots avatar
Om du ska hitta filer snabbt så fungerar det ju bättre i Vista (du slipper den där lilla hunden). Vista använder Instant Search. Alltså indexerad filsökning av den sort som Copernic var först ut på banan med och som sedemera Apple och Google också anammade. Instant Search finns som fristående program till XP:

http://www.microsoft.com/downloads/d...displaylang=en

Själv kör jag dock fortfarande Copernic:

http://www.copernic.com/en/products/...rch/index.html
Citera
2007-11-02, 13:35
  #4
Medlem
Balle Ankas avatar
Tack för tipsen!

Jag kör också Copernic då, så kanske jag slipper få mitt HDD-innehåll analyserat av M$.
Citera
2007-11-02, 13:54
  #5
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Balle Anka
Tack för tipsen!

Jag kör också Copernic då, så kanske jag slipper få mitt HDD-innehåll analyserat av M$.
Jo, för de är säkert intresserade av vad du har liggandes för musik och porr. För att återknyta lite till Topic så säger hjälpfilen i Vista att de inte rekommenderar att man indexerar hela sin dator, utan begränsar det till kataloger som innehåller ens datafiler, alltså inte indexera hela c:\Program Files, C:\Windows osv. Anledningen till det är förmodligen dels att det inte känns som att man får sökresultaten direkt, och dels att indexfilen blir rätt stor. Själv har jag lite drygt 32 000 filer i mitt index, och det går fortfarande snabbt. Sen med en plugin så kan man även indexera nätverksenheter och man har en filserver eller liknande.
Citera
2007-11-02, 14:23
  #6
Medlem
Balle Ankas avatar
Nu har jag indexerat i stort sett alla filer på datorn, och det går anständigt snabbt. Nu hittar man snabbt resultat på t.ex. "nackskott", "kettenrad", "järnridå" och "dödspatrull" - även i textfiler och .PDF'er.
Citera
2007-11-02, 15:14
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Balle Anka
Nu har jag indexerat i stort sett alla filer på datorn, och det går anständigt snabbt. Nu hittar man snabbt resultat på t.ex. "nackskott", "kettenrad", "järnridå" och "dödspatrull" - även i textfiler och .PDF'er.

Du glömde Karl Marx, Mussolini, Hitler, Stalin, bin Ladin, Al Quaidal, Bush, samt Al Gore... Fredrik Reinfeldt får oxo plats... :-)
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback