2007-11-01, 22:02
Medlem
deMarus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xen
Är det MP/beriden högvakt eller Bevakningssoldat/Beriden högvakt?

Bevakningsoldat beriden högvakt, men tror jag kör på flygbasjägare istället.
Eller, eftersom det är så lång tid kvar (några månader iaf) tills jag ska ta ett beslut försöker jag ta reda på så mycket information om de båda utbildningarna för att veta vilket som verkar roligast.
Citera
2007-11-01, 22:13
Medlem
Xens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deMaru
Bevakningsoldat beriden högvakt, men tror jag kör på flygbasjägare istället.
Eller, eftersom det är så lång tid kvar (några månader iaf) tills jag ska ta ett beslut försöker jag ta reda på så mycket information om de båda utbildningarna för att veta vilket som verkar roligast.

Bevakningssoldat/beriden högvakt, alias 4:skvadron. Mycket tjejer som ligger där. Tjejtätaste i Sverige. En massa högvakter, en jättemassa högvakter. Ta FBJ. 4´skv har säkert sin charm också men du kommer hata dig själv så mycket där :P

Jag kan kasta massa dynga på dom, men det ska jag inte göra. Försöker hålla en objektiv syn på det. Men det är svårt kan jag säga (låg på Livskvadron).

hmm, jaja.
Citera
2007-11-01, 22:52
Medlem
Sugarfrees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RödaBaronen
Men priset för mest särdampade häst på hela K1 Får Morgan. Aldrig har jag varit så rädd. Denna häst har försökt döda mig. Skrek av rädsla (hur matcho är inte detta) när jag var inne i boxen då han både försöker bita/sparka en samtidigt aldrig sätt något liknande.

Haha...Morgan, minns att han bet en tjej i min pluton i bröstet så köttet lossnade. I övrigt minns jag hästen Brigad som en riktig galning, sparkade konstant men helt klart den bästa ridhästen. Som sagt vill du bo största delen av värnplikten i Sthlms innerstad, välj livdragon eller MP.
Lycka till!
Citera
2007-11-02, 00:38
Medlem
ThePasts avatar
Någon som kommer ihåg kraven för beridna?
Citera
2007-11-02, 02:09
Medlem
deMarus avatar
lol, palla göra lumpen med massa svaga tjejer... låter inte särskilt hårt.
Citera
2007-11-02, 05:47
Medlem
boba fetts avatar
Citat:
Det var ju en trevlig och inte det minsta sexistisk inställning. Men ska jag vara ärlig så är jag glad att det inte var några tjejer på just min pluton. Det kändes mer som det ska att det bara var killar, hur illa det än kan låta.

Om det är hårt du letar efter så är inte högvakten det rätta för dig. Då ska du söka fbj. Hur hårt det är på 4 skv. beror iof mycket på vilka befäl du har. Under min lumpentid hade vi befäl som bestämde att vi skulle vara bäst bland de fyra plutonerna. Det blev vi också, men fy fan vad hårt det var. Snabbmarschen på baskerprovet var bland det jävligaste jag upplevt.

+Man får en intressant blandning mellan stad och skog. Ena dan är du ute i skogen och strider och sover i ensamma vargen, nästa dag rider du genom Sthlm city med folk överallt omkring dig.

+Strid i bebyggelse. Massor av strid i bebyggelse.

+Sveriges största soldathem, Sthlm city.

+Du är en del av en mycket gammal tradition. Förbandet härstammar från Gustav Vasas livfanor. Du är en tvättäkta kavallerist.

+Baskerprov. Hårt, vidrigt, jobbigt och underbart.

-Morgan. Undvik.

-Mycket inskränkta, puckade befäl plus en galen ridinstruktör.

-Stalltjänst.

-Högvakt på Drottningholm. Roligt första gångerna, sen inte alls.

-Du kommer att ramla av hästen. Många gånger.

-Kungsängen. Hata.
Citera
2007-11-02, 05:58
Medlem
boba fetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrLinus
Kan ju säga att vi övriga vanliga utan hästar hatar er och era jävla hästar som går och skiter ner hela slottet. Sådärja nu va det sagt
Slottet tillhör oss kavallerister. Vi äger slottet. Vill vi att hästarna ska skita där så gör de det.
Citera
2007-11-02, 07:00
Medlem
skalman1973s avatar
ok förman kan kan kugga i i det militära och uppsala är det lättast att krossa vissa drömmar k3 var en lek uppsala en mardröm man är inte bättre än sämre än sin utbildning ................ och efter som min tjänst som förhörsledare så ger jag k4 segern sega jävlar inavlade elake djävlar
Citera
2007-11-02, 09:44
Medlem
boba fetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
ok förman kan kan kugga i i det militära och uppsala är det lättast att krossa vissa drömmar k3 var en lek uppsala en mardröm man är inte bättre än sämre än sin utbildning ................ och efter som min tjänst som förhörsledare så ger jag k4 segern sega jävlar inavlade elake djävlar
Vad i helsike snackar du om?
Citera
2007-11-02, 12:18
Medlem
deMarus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boba fett
Det var ju en trevlig och inte det minsta sexistisk inställning. Men ska jag vara ärlig så är jag glad att det inte var några tjejer på just min pluton. Det kändes mer som det ska att det bara var killar, hur illa det än kan låta.

Om det är hårt du letar efter så är inte högvakten det rätta för dig. Då ska du söka fbj. Hur hårt det är på 4 skv. beror iof mycket på vilka befäl du har. Under min lumpentid hade vi befäl som bestämde att vi skulle vara bäst bland de fyra plutonerna. Det blev vi också, men fy fan vad hårt det var. Snabbmarschen på baskerprovet var bland det jävligaste jag upplevt.

+Man får en intressant blandning mellan stad och skog. Ena dan är du ute i skogen och strider och sover i ensamma vargen, nästa dag rider du genom Sthlm city med folk överallt omkring dig.

+Strid i bebyggelse. Massor av strid i bebyggelse.

+Sveriges största soldathem, Sthlm city.

+Du är en del av en mycket gammal tradition. Förbandet härstammar från Gustav Vasas livfanor. Du är en tvättäkta kavallerist.

+Baskerprov. Hårt, vidrigt, jobbigt och underbart.

-Morgan. Undvik.

-Mycket inskränkta, puckade befäl plus en galen ridinstruktör.

-Stalltjänst.

-Högvakt på Drottningholm. Roligt första gångerna, sen inte alls.

-Du kommer att ramla av hästen. Många gånger.

-Kungsängen. Hata.

Tack för svaren.
Citera
2007-11-03, 00:12
Medlem
Xens avatar
Citat:

DET VAR DET BÄSTA JAG HÖRT!
Citera
2007-11-03, 01:48
Medlem
onemans avatar
Är det inte Morgan som har munkorg? Värst av hästarna var nog Cicceron, han sparkade och bet efter en varje gång man var inne i spiltan (innan stallet byggdes om). Fast han var bland de bättre att rida. De som var snällast i stallet var ofta sämst att rida, trötta och slöa.

Det är naturligtvis lätt för folk som gjort värnplikt utan hästar att påstå att hästtjänst är för småtjejer, men som sugarfree nämnt kan det vara ganska påfrestande psykiskt. Att behöva gå in till en häst som sparkar och bits när man vet att befälen och de andra soldaterna väntar på en är en inte helt angenäm upplevelse. Sedan tillkommer ju alla fysiska skador. Jag tror inte att någon blev allvarligt (mer än bara märken) skadad i stallet när jag låg inne, men några fick åka till sjukhus i samband med ridning.

Stallet är dessutom en ständig källa till arbete, stalltjänst, extrainsatta motionsridningar mm.

Det går dock inte att förneka att när det fungerar och man känner att man har hyffsad koll så är det ganska roligt att rida, om det så är i skogen eller genom stan.

Angående fjärde skvadron eller FBJ så är de ju inte särskilt lika varandra. Jag vet inte exakt vad fjärde sysslar med i övrigt, men många högvakter blir det, det är ju i princip deras huvuduppgift. Plutonerna är sorterade längdmässigt har jag för mig, för att det ska se så bra ut som möjligt vid exercisen. FBJ har jag ännu mindre koll på, men att det är mer skog är jag rätt säker på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in