2026-08-13, 19:28
Medlem
En av de sista konserterna med Thomas Netzler och Pelle Ekman finns nu att lyssna på/streama här:

https://www.youtube.com/watch?v=v6C235zp1IE
Citera
2026-08-14, 15:21
Medlem
En mycket fin pro-inspelning med Kebne från Falköping 2017 går att streama här:

https://play.fnf.nu/klipp/3917
Citera
2026-08-16, 06:36
Medlem
Kebne-relaterat i form av Kenny och Pelles band "Baby Grandmothers" där de lirar tillsammans med Bella på basen - Inspelat av mig på Geronimos i Gamla Stan 2017-09-14:

https://youtu.be/9Eo1TfDziiQ
Citera
2026-08-17, 21:01
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trekytt
Kebne-relaterat i form av Kenny och Pelles band "Baby Grandmothers" där de lirar tillsammans med Bella på basen - Inspelat av mig på Geronimos i Gamla Stan 2017-09-14:
https://youtu.be/9Eo1TfDziiQ

Skulle vara riktigt roligt ifall det kunde ges ut ett par "Baby Grandmothers" inspleningar
Eller så tänker de att ifall det redan finns uplagt så är det ingen idé eftersom det "redan finns ute"

Hade gärna köpt en LP med "nytt material" istället för att samma skiva ska ges ut
om & om igen. Har "Samlingen" på CD. Det räcker gott & även Merkurius på CD
Citera
2026-08-17, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rebali179
Skulle vara riktigt roligt ifall det kunde ges ut ett par "Baby Grandmothers" inspleningar
Eller så tänker de att ifall det redan finns uplagt så är det ingen idé eftersom det "redan finns ute"

Hade gärna köpt en LP med "nytt material" istället för att samma skiva ska ges ut
om & om igen. Har "Samlingen" på CD. Det räcker gott & även Merkurius på CD

Vi får se vad det kan bli av det osläppta materialet. Subliminal är ju inte direkt kända för liveinspelningar men med Baby Grandmothers borde det finnas lite mera intresse kan man tycka. Frågan är om viljan finns från deras håll?

Hur som haver, är ganska nöjd med just denna inspelning från Geronimos i Gamla stan från 2017-09-14. Sedan så låter Baby Grandmothers något annorlunda live än på skiva. Något mera ambient ljud på Merkurius än live. Frågan är vad man diggar mest? Det kompakta och maffiga ljudet på LP:n eller det mera friare ljudet på liveinspelningen?

Kan uppskatta båda delarna på lite olika men samtidigt samma sätt.

Enda låten de lirade från den gamla tiden var ju St.Göran samt den otippade låten Shipwrecked som jag nästan är säker på är en gammal blues-låt mitt i setet. Något som kanske Kenny lirat tillsammans med Bill Öhrström skulle jag kunna tro.

ADHD-låten tycker jag funkar bra live också, men återigen jag kanske jämför lite för mycket med Merkurius-LP:n?
Citera
2026-08-19, 22:06
Medlem
Rebali179s avatar
Nu har även Hassan Bah somnat in Musikern Hassan Bah avled igår den 18 augusti. Hassan Bah blev 82 år.

"Musikern Hassan Bah avled igår den 18 augusti. Han föddes 1944 och växte upp i nuvarande Guinea men var sedan 1969 bosatt och verksam i Sverige. Bredast känd är han som tongivande medlem av folkrockgruppen Kebnekajse, vars rytmik han satte stor prägel på, men han har också spelat med artister som Eric Bibb, Cornelis Vreeswijk, finske gitarristen Hasse Walli och gruppen OK Star Orchestra. Han gav också ut skivor i eget namn, The happy boys 1980 och Foyé 2004, och däremellan ett par kassetter betitlade Garderobmusik 1 & 2."

https://www.lira.se/slagverkaren-hassan-bah-ar-dod/
Citera
2026-08-22, 06:15
Medlem
Citat:
Nu har även Hassan Bah somnat in Musikern Hassan Bah avled igår den 18 augusti. Hassan Bah blev 82 år.

"Musikern Hassan Bah avled igår den 18 augusti. Han föddes 1944 och växte upp i nuvarande Guinea men var sedan 1969 bosatt och verksam i Sverige. Bredast känd är han som tongivande medlem av folkrockgruppen Kebnekajse, vars rytmik han satte stor prägel på, men han har också spelat med artister som Eric Bibb, Cornelis Vreeswijk, finske gitarristen Hasse Walli och gruppen OK Star Orchestra. Han gav också ut skivor i eget namn, The happy boys 1980 och Foyé 2004, och däremellan ett par kassetter betitlade Garderobmusik 1 & 2."

https://www.lira.se/slagverkaren-hassan-bah-ar-dod/

Vila med Jesus, Hassan!
En otroligt viktig del av Kebnekajse - Tack för musiken.

Pratade med Hassan i Gävle 2019 då han fick min bok ”Tapers Of The World” samt det som blev den sista konserten jag såg med Hassan i Älta 2022. En väldigt glad och trevlig människa.

Hans insats på låten ”Senegal Beat” var ruggigt bra :-)

Tidigare under 2019 så missade Hassan Kebne’s konsert i Årsta då han var på resa till Afrika. Kenny sjöng en afrikansk låt innan de drog igång med Hårga under inledningen av konserten i Årsta 2019 som en tribute till frånvarande Hassan den gången.

Du kommer vara mycket saknad Hassan. En mycket fin musiker och människa som förgyllde den svenska musikscenen i så många år.

Tack för allt!

Nu får Hassan jamma loss med Böcker, Ekman, Netzler med flera.
Citera
2026-08-23, 05:24
Medlem
Första höstspelningen klar:

Kebne - Skeppet - Göteborg - 7 Oktober

(Förband: Kvartetten Kräm)
Citera
2026-08-24, 14:16
Medlem
En liten tribute till Hassan Bah:

https://icitwebzine.blogspot.com/2026/08/rip-hassan-bah-kebnekajse.html
Citera
2026-08-24, 16:36
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Vila med Jesus, Hassan!
En otroligt viktig del av Kebnekajse - Tack för musiken.

Pratade med Hassan i Gävle 2019 då han fick min bok ”Tapers Of The World” samt det som blev den sista konserten jag såg med Hassan i Älta 2022. En väldigt glad och trevlig människa.

Hans insats på låten ”Senegal Beat” var ruggigt bra :-)
Tidigare under 2019 så missade Hassan Kebne’s konsert i Årsta då han var på resa till Afrika. Kenny sjöng en afrikansk låt innan de drog igång med Hårga under inledningen av konserten i Årsta 2019 som en tribute till frånvarande Hassan den gången.

Du kommer vara mycket saknad Hassan. En mycket fin musiker och människa som förgyllde den svenska musikscenen i så många år.
Tack för allt!

Nu får Hassan jamma loss med Böcker, Ekman, Netzler med flera.

Riktigt tråkigt att Hassan är borta som sagt. Även om de flesta börjar vandra vidare.
Nu är både Böcker, Ekman, Netzler borta helt, & frågan är om de kan ersättas
Det blir nog tveksamt.

Även Om Frank gör ett bra jobb bakom trummorna så
kommer han nog aldrig kunna ersätta Pelle.
Citera
2026-08-24, 17:29
Medlem
Citat:
Riktigt tråkigt att Hassan är borta som sagt. Även om de flesta börjar vandra vidare.
Nu är både Böcker, Ekman, Netzler borta helt, & frågan är om de kan ersättas
Det blir nog tveksamt.

Även Om Frank gör ett bra jobb bakom trummorna så
kommer han nog aldrig kunna ersätta Pelle.

Håller helt med. Det blir lite tomt när så många av Kebne´s medlemmar lämnat jordelivet. Pelle och Hassans trummor i dess olika former kompletterade varandra perfekt och gav ett groove och ett tunggung som inte många band kan mäta sig med.

Dock så tycker jag som trummis att Frank har utvecklat låtarna till ett eget uttryck. Frank spelar på sitt sätt och försöker inte härma Pelle, så det ska han ha en eloge för tycker jag.

Frågan är om det funkat att ersätta samtliga dessa med yngre förmågor eller hade det bara fallit platt?

Kanske klokt att de fortsätter så länge de tre kvarvarande originalmedlemmarna finns kvar, även om vi kanske borde räkna med Baby Grandmothers-Bella som en av de kvarvarande medlemmarna?

Undrar vad Bella skulle bidra med i Kebne-soundet om han valt att hoppa med i dagens gäng och uppsättning?

Hade det blivit mera instrumental rock än folkrock och psych som det är nu?

Det är intressant att höra Kebne med bara fyra medlemmar i en mera avskalad form, men samtidigt så kan inget mäta sig med den "gamla goda tiden" så att säga.

Jag fruktar dock för den dagen som då Mats eller Kenny lämnar jordelivet och beger sig mot himmelen...då är det slut med Kebne tror jag med all säkerhet.

Vad ska Göran och Frank göra utan gitarrer och fioler?
De är ju the backbone of the band, men tror inte de gör en "Träden/TGS" och tar in nya medlemmar som ersätter Kenny och Mats?

Otänkbart i min bok så att säga, men kan eller vågar någon ta över the Kebne-legacy?
Jag tror inte det, men hoppas någon kan överraska oss när Kenny och Mats inte är med oss längre?
Citera
2026-08-24, 17:40
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Håller helt med. Det blir lite tomt när så många av Kebne´s medlemmar lämnat jordelivet. Pelle och Hassans trummor i dess olika former kompletterade varandra perfekt och gav ett groove och ett tunggung som inte många band kan mäta sig med.

Dock så tycker jag som trummis att Frank har utvecklat låtarna till ett eget uttryck.
Frank spelar på sitt sätt och försöker inte härma Pelle, så det ska han ha en eloge för tycker jag.
Frågan är om det funkat att ersätta samtliga dessa med yngre förmågor eller hade det bara fallit platt?

Kanske klokt att de fortsätter så länge de tre kvarvarande originalmedlemmarna finns kvar, även om vi kanske borde räkna med Baby Grandmothers-Bella som en av de kvarvarande medlemmarna?

Undrar vad Bella skulle bidra med i Kebne-soundet om han valt att hoppa med i dagens gäng och uppsättning?
Hade det blivit mera instrumental rock än folkrock och psych som det är nu?

Det är intressant att höra Kebne med bara fyra medlemmar i en mera avskalad form,
men samtidigt så kan inget mäta sig med den "gamla goda tiden" så att säga.

Jag fruktar dock för den dagen som då Mats eller Kenny lämnar jordelivet och beger sig mot himmelen...då är det slut med Kebne tror jag med all säkerhet.

Vad ska Göran och Frank göra utan gitarrer och fioler?
De är ju the backbone of the band, men tror inte de gör en "Träden/TGS" och tar in nya medlemmar som ersätter Kenny och Mats?

Otänkbart i min bok så att säga, men kan eller vågar någon ta över the Kebne-legacy?
Jag tror inte det, men hoppas någon kan överraska oss när Kenny och Mats inte är med oss längre?

Pelle & Hassan spelar verkligen på sitt sätt & bidrog även till Kebnesoundet.
Men hade Bella varit kvar så hade nog troligen blivit lite mer
instrumental rock än folkrock och psych som det är nu.
Sedan vet man ju aldrig ifall Mecki Bodemark hade velat spelat folkmusik med Orgel.
Men då hade det nog blivit lite mer Merit Hemmingson tror jag.

Skulle nog kunna stäcka mig & säga att när Kenny Lämnar så kommer nog
Kebnekajse att inte finnas mer. ( & har jag fel så får jag se mig motbevisad när det väl är dags)

Kenny är 81 år , Mats är 74 år , Göran är 78 & Frank är 55 år (Yngst i bandet)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in