Flashback bygger pepparkakshus!
2025-05-28, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rebali179
Där ser man, Får hoppas att det kommer mera material från SR arkiv med tiden.
Kebekajse har väl vad jag vet inte gjort någon Live skiva om man bortser från deras "DAT CD-R Skivor"
På Grand 10.12.04 & Kebnekajse - Live Tanto 14.02.04

Precis...därför man gärna vill se en "officiell" Live-platta vad det lider...eller varför inte en hel box med allt som finns inspelat...frågan är bara om alla har råd att köpa en hel box med säg 20 CD-skivor?

I värsta fall får man göra en kulturgärning och släppa det själv :-)

Stefan Kery och Anders Lind har ju erfarenheten och kontakterna att göra något bra av det hela.
Hoppas vi en vacker dag får våra drömmar besannade(!)
Citera
2025-05-28, 21:36
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trekytt
Precis...därför man gärna vill se en "officiell" Live-platta vad det lider...eller varför inte en hel box med allt som finns inspelat...frågan är bara om alla har råd att köpa en hel box med säg 20 CD-skivor?
I värsta fall får man göra en kulturgärning och släppa det själv :-)
Stefan Kery och Anders Lind har ju erfarenheten och kontakterna att göra något bra av det hela.
Hoppas vi en vacker dag får våra drömmar besannade(!)

Visserligen så sägs det att bandet spelar "live" i studion & gör knappt några få pålägg.
Men tror dock inte att vi får någon ny skiva än så länge med tanke på den "nya sättningen"

Om det inte är så att det ligger några inspelningar liggande tills den dagen bandet väljer att lägga av.
Men en "officiell" Live-platta borde nog kunna finnas på ett eller annat sätt i alla fall.
Citera
2025-05-29, 20:32
Medlem
Citat:
Visserligen så sägs det att bandet spelar "live" i studion & gör knappt några få pålägg.
Men tror dock inte att vi får någon ny skiva än så länge med tanke på den "nya sättningen"

Om det inte är så att det ligger några inspelningar liggande tills den dagen bandet väljer att lägga av.
Men en "officiell" Live-platta borde nog kunna finnas på ett eller annat sätt i alla fall.

Ja, precis vi får se vad som händer med tidens gång. Jag tror att det ligger närmare till hands att det släpps något live-aktigt när bandet lägger av. Kanske att någon mer än min polare i Finland spelat in något med Kebne under årens lopp. Samma finska skivbolag som släppte den senaste TGS-plattan (Live) får gärna släppa något liknande med Kebne :-)

Faktum är att jag har frågat dom indirekt via skivbutiken som jag beställde TGS-LP:n ifrån...de ska förmedla mina frågor och sedan får vi se om något kan göras åt saken eller ej. De får gärna släppa någon av mina inspelningar om bara Kebne själva tillåter det. Vi får se hur det går med den saken.
Citera
2025-06-01, 12:05
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ja, precis vi får se vad som händer med tidens gång. Jag tror att det ligger närmare till hands att det släpps något live-aktigt när bandet lägger av. De får gärna släppa någon av mina inspelningar om bara Kebne själva tillåter det. Vi får se hur det går med den saken.

Det skulle inte förvåna mig om det, när bandet lägger av helt eller så?.
Eller så är det "klart" med skivutgivningen med tanke på att 2 originalmedlemmar är döda
& Hassan har slutat i bandet. Baby Grandmothers har ju dock lagt av sedan Pelle gick bort.

Dock hoppas man att det kommer en liveskiva med Baby Grandmothers.
Citera
2025-06-01, 12:32
Medlem
Rebali179s avatar
Hittade en liten udda cover av Dia Psalma - Skänklåt Till / Åt Speleman
https://youtu.be/kkJFaRcDE7Y?si=BMS8SOctMagUY1Xz

Originallåten finns på Kebnekajse s Bruna skiva / Kebnekajse III
https://www.youtube.com/watch?v=WvNX7IVzgoQ&pp=ygUVS2VibmVrYWpzZSBTa8Okbmt sw6V00gcJCbAJAYcqIYzv
Citera
2025-06-01, 13:29
Medlem
Citat:
Hittade en liten udda cover av Dia Psalma - Skänklåt Till / Åt Speleman
https://youtu.be/kkJFaRcDE7Y?si=BMS8SOctMagUY1Xz

Originallåten finns på Kebnekajse s Bruna skiva / Kebnekajse III
https://www.youtube.com/watch?v=WvNX7IVzgoQ&pp=ygUVS2VibmVrYWpzZSBTa8Okbmt sw6V00gcJCbAJAYcqIYzv

Ja, Ulke från Dia Psalma är stort Kebne-fan också :-)
Ulkes nya band "Vägsjäl" har tagit med Sara från "Crash Nomada" på fiol och gjort en mycket bra folkpunk-EP.

Även om Ulkes gäng inte är några duvungar, utan har varit med länge nu, så får man kanske se dom som andra generationens Kebne-fans.
Citera
2025-06-01, 17:45
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ja, Ulke från Dia Psalma är stort Kebne-fan också :-)
Ulkes nya band "Vägsjäl" har tagit med Sara från "Crash Nomada" på fiol och gjort en mycket bra folkpunk-EP.
Även om Ulkes gäng inte är några duvungar, utan har varit med länge nu, så får man kanske se dom som andra generationens Kebne-fans.

Tur att det är flera som verkar gilla Kebnekajse & även får upp ögonen för bandet i alla fall.
Skulle vara härligt ifall Vägsjäl släpper sin debutskiva snart.

Men Kebnekajse håller nog på ett tag till så länge de inte tröttnar eller så .
Citera
2025-06-08, 15:45
Medlem
Citat:
Tur att det är flera som verkar gilla Kebnekajse & även får upp ögonen för bandet i alla fall.
Skulle vara härligt ifall Vägsjäl släpper sin debutskiva snart.

Men Kebnekajse håller nog på ett tag till så länge de inte tröttnar eller så .

Javisst, vi får hoppas på det. Skickade precis över ett PM till dig angående en inspelning från 2016.
Citera
2025-06-10, 20:48
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Javisst, vi får hoppas på det. Skickade precis över ett PM till dig
angående en inspelning från 2016.

har för mig att jag har läst dock att tack vare Kebnekasje & när de turnerade under 70-talet att
folk började utbilda sig till spelemän eller började att "spela" instrument tack vare Kebnekajse.

Fast Kebnekajse var väl inte direkt politiska eller så kanske "Flummare".
Med tanke på intervjun

Den mesta kritiken mot Kebnekajse handlade om rökandet. ”Kebnekajse pyrde ju lite” (Pelle L). I Musikens Makt nr 4/73 blir Kenny Håkansson, Pelle Ekman och Mats Glenngård intervjuade av Tommy Rander och Bertil Goldberg. En stor del av intervjun ägnas Kebnekajses haschrökning.
”Vi var naiva”, säger Pelle E. ”Vi skulle inte ha pratat om det.” Efter artikeln i Musikens Makt blev det nämligen stopp för Kebnekajses spelningar på Mosebacke och Bullerbyn. ”Men Turid (Lundqvist, medlem i Kebnekajse 1971-74) pratade för oss. Sa att vi var snälla pojkar.”
Ingemar: ”Det var ett trevande försök att hitta ett annat berusningsmedel än sprit och vin. Det var flower power. Hade man sett bilder där amerikanska militärpoliser pucklade på småtjejer ville man inte vara en del av det samhället. Fy fan! Men sen hade det (= att röka hasch) allvarligare konsekvenser än vad folk trodde.”
Kenny: ”Det var på gott och ont.”
Senast redigerad av Rebali179 2025-06-10 kl. 20:51.
Citera
2025-06-11, 08:35
Medlem
Citat:
har för mig att jag har läst dock att tack vare Kebnekasje & när de turnerade under 70-talet att
folk började utbilda sig till spelemän eller började att "spela" instrument tack vare Kebnekajse.

Fast Kebnekajse var väl inte direkt politiska eller så kanske "Flummare".
Med tanke på intervjun

Den mesta kritiken mot Kebnekajse handlade om rökandet. ”Kebnekajse pyrde ju lite” (Pelle L). I Musikens Makt nr 4/73 blir Kenny Håkansson, Pelle Ekman och Mats Glenngård intervjuade av Tommy Rander och Bertil Goldberg. En stor del av intervjun ägnas Kebnekajses haschrökning.
”Vi var naiva”, säger Pelle E. ”Vi skulle inte ha pratat om det.” Efter artikeln i Musikens Makt blev det nämligen stopp för Kebnekajses spelningar på Mosebacke och Bullerbyn. ”Men Turid (Lundqvist, medlem i Kebnekajse 1971-74) pratade för oss. Sa att vi var snälla pojkar.”
Ingemar: ”Det var ett trevande försök att hitta ett annat berusningsmedel än sprit och vin. Det var flower power. Hade man sett bilder där amerikanska militärpoliser pucklade på småtjejer ville man inte vara en del av det samhället. Fy fan! Men sen hade det (= att röka hasch) allvarligare konsekvenser än vad folk trodde.”
Kenny: ”Det var på gott och ont.”

Ja, tack gode Gud att Kebne alltid var mer flummare än politiska. Musiken har ju alltid varit viktigast för Kebne. I och med att det mest är instrumental musik som de spelar, så slipper man för mycket politiska budskap vilket jag tycker är ganska bra.
Citera
2025-06-11, 17:06
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ja, tack gode Gud att Kebne alltid var mer flummare än politiska. Musiken har ju alltid varit viktigast för Kebne. I och med att det mest är instrumental musik som de spelar, så slipper man för mycket politiska budskap vilket jag tycker är ganska bra.

Undrar dock hur det hade varit ifall bandet hade låtit ifall de hade fortsatt med Resa Mot Okänt Mål stuket?
ifall det hade varit ett gitarrband som låter som Cream på Svenska,
Men det blev instrumental Folkmusik ändå, på II & III,
Ljus Från Afrika är en bortglömd pärla i deras diskografi
Citera
2025-06-12, 12:17
Medlem
Citat:
Undrar dock hur det hade varit ifall bandet hade låtit ifall de hade fortsatt med Resa Mot Okänt Mål stuket?
ifall det hade varit ett gitarrband som låter som Cream på Svenska,
Men det blev instrumental Folkmusik ändå, på II & III,
Ljus Från Afrika är en bortglömd pärla i deras diskografi

Ja, du har nog en intressant poäng där...kanske att de släppt ett par "rock-skivor" och sen lagt av...i och med att de gick över till folk-psych-rock efter första skivan (Som du nämnt tidigare är mera Baby Grandmothers stuk) så kanske det gjorde det intressantare för både bandet och publiken...men hade varit intressant att höra "Resa Mot Okänt Mål - Del 2"...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in