2025-05-28, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rebali179
Dr ser man, Fr hoppas att det kommer mera material frn SR arkiv med tiden.
Kebekajse har vl vad jag vet inte gjort ngon Live skiva om man bortser frn deras "DAT CD-R Skivor"
P Grand 10.12.04 & Kebnekajse - Live Tanto 14.02.04

Precis...drfr man grna vill se en "officiell" Live-platta vad det lider...eller varfr inte en hel box med allt som finns inspelat...frgan r bara om alla har rd att kpa en hel box med sg 20 CD-skivor?

I vrsta fall fr man gra en kulturgrning och slppa det sjlv :-)

Stefan Kery och Anders Lind har ju erfarenheten och kontakterna att gra ngot bra av det hela.
Hoppas vi en vacker dag fr vra drmmar besannade(!)
Citera
2025-05-28, 21:36
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trekytt
Precis...drfr man grna vill se en "officiell" Live-platta vad det lider...eller varfr inte en hel box med allt som finns inspelat...frgan r bara om alla har rd att kpa en hel box med sg 20 CD-skivor?
I vrsta fall fr man gra en kulturgrning och slppa det sjlv :-)
Stefan Kery och Anders Lind har ju erfarenheten och kontakterna att gra ngot bra av det hela.
Hoppas vi en vacker dag fr vra drmmar besannade(!)

Visserligen s sgs det att bandet spelar "live" i studion & gr knappt ngra f plgg.
Men tror dock inte att vi fr ngon ny skiva n s lnge med tanke p den "nya sttningen"

Om det inte r s att det ligger ngra inspelningar liggande tills den dagen bandet vljer att lgga av.
Men en "officiell" Live-platta borde nog kunna finnas p ett eller annat stt i alla fall.
Citera
2025-05-29, 20:32
Medlem
Citat:
Visserligen s sgs det att bandet spelar "live" i studion & gr knappt ngra f plgg.
Men tror dock inte att vi fr ngon ny skiva n s lnge med tanke p den "nya sttningen"

Om det inte r s att det ligger ngra inspelningar liggande tills den dagen bandet vljer att lgga av.
Men en "officiell" Live-platta borde nog kunna finnas p ett eller annat stt i alla fall.

Ja, precis vi fr se vad som hnder med tidens gng. Jag tror att det ligger nrmare till hands att det slpps ngot live-aktigt nr bandet lgger av. Kanske att ngon mer n min polare i Finland spelat in ngot med Kebne under rens lopp. Samma finska skivbolag som slppte den senaste TGS-plattan (Live) fr grna slppa ngot liknande med Kebne :-)

Faktum r att jag har frgat dom indirekt via skivbutiken som jag bestllde TGS-LP:n ifrn...de ska frmedla mina frgor och sedan fr vi se om ngot kan gras t saken eller ej. De fr grna slppa ngon av mina inspelningar om bara Kebne sjlva tillter det. Vi fr se hur det gr med den saken.
Citera
2025-06-01, 12:05
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ja, precis vi fr se vad som hnder med tidens gng. Jag tror att det ligger nrmare till hands att det slpps ngot live-aktigt nr bandet lgger av. De fr grna slppa ngon av mina inspelningar om bara Kebne sjlva tillter det. Vi fr se hur det gr med den saken.

Det skulle inte frvna mig om det, nr bandet lgger av helt eller s?.
Eller s r det "klart" med skivutgivningen med tanke p att 2 originalmedlemmar r dda
& Hassan har slutat i bandet. Baby Grandmothers har ju dock lagt av sedan Pelle gick bort.

Dock hoppas man att det kommer en liveskiva med Baby Grandmothers.
Citera
2025-06-01, 12:32
Medlem
Rebali179s avatar
Hittade en liten udda cover av Dia Psalma - Sknklt Till / t Speleman
https://youtu.be/kkJFaRcDE7Y?si=BMS8SOctMagUY1Xz

Originallten finns p Kebnekajse s Bruna skiva / Kebnekajse III
https://www.youtube.com/watch?v=WvNX...cJCbAJAYcqIYzv
Citera
2025-06-01, 13:29
Medlem
Citat:
Hittade en liten udda cover av Dia Psalma - Sknklt Till / t Speleman
https://youtu.be/kkJFaRcDE7Y?si=BMS8SOctMagUY1Xz

Originallten finns p Kebnekajse s Bruna skiva / Kebnekajse III
https://www.youtube.com/watch?v=WvNX...cJCbAJAYcqIYzv

Ja, Ulke frn Dia Psalma r stort Kebne-fan ocks :-)
Ulkes nya band "Vgsjl" har tagit med Sara frn "Crash Nomada" p fiol och gjort en mycket bra folkpunk-EP.

ven om Ulkes gng inte r ngra duvungar, utan har varit med lnge nu, s fr man kanske se dom som andra generationens Kebne-fans.
Citera
2025-06-01, 17:45
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ja, Ulke frn Dia Psalma r stort Kebne-fan ocks :-)
Ulkes nya band "Vgsjl" har tagit med Sara frn "Crash Nomada" p fiol och gjort en mycket bra folkpunk-EP.
ven om Ulkes gng inte r ngra duvungar, utan har varit med lnge nu, s fr man kanske se dom som andra generationens Kebne-fans.

Tur att det r flera som verkar gilla Kebnekajse & ven fr upp gonen fr bandet i alla fall.
Skulle vara hrligt ifall Vgsjl slpper sin debutskiva snart.

Men Kebnekajse hller nog p ett tag till s lnge de inte trttnar eller s .
Citera
2025-06-08, 15:45
Medlem
Citat:
Tur att det r flera som verkar gilla Kebnekajse & ven fr upp gonen fr bandet i alla fall.
Skulle vara hrligt ifall Vgsjl slpper sin debutskiva snart.

Men Kebnekajse hller nog p ett tag till s lnge de inte trttnar eller s .

Javisst, vi fr hoppas p det. Skickade precis ver ett PM till dig angende en inspelning frn 2016.
Citera
2025-06-10, 20:48
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Javisst, vi fr hoppas p det. Skickade precis ver ett PM till dig
angende en inspelning frn 2016.

har fr mig att jag har lst dock att tack vare Kebnekasje & nr de turnerade under 70-talet att
folk brjade utbilda sig till spelemn eller brjade att "spela" instrument tack vare Kebnekajse.

Fast Kebnekajse var vl inte direkt politiska eller s kanske "Flummare".
Med tanke p intervjun

Den mesta kritiken mot Kebnekajse handlade om rkandet. Kebnekajse pyrde ju lite (Pelle L). I Musikens Makt nr 4/73 blir Kenny Hkansson, Pelle Ekman och Mats Glenngrd intervjuade av Tommy Rander och Bertil Goldberg. En stor del av intervjun gnas Kebnekajses haschrkning.
Vi var naiva, sger Pelle E. Vi skulle inte ha pratat om det. Efter artikeln i Musikens Makt blev det nmligen stopp fr Kebnekajses spelningar p Mosebacke och Bullerbyn. Men Turid (Lundqvist, medlem i Kebnekajse 1971-74) pratade fr oss. Sa att vi var snlla pojkar.
Ingemar: Det var ett trevande frsk att hitta ett annat berusningsmedel n sprit och vin. Det var flower power. Hade man sett bilder dr amerikanska militrpoliser pucklade p smtjejer ville man inte vara en del av det samhllet. Fy fan! Men sen hade det (= att rka hasch) allvarligare konsekvenser n vad folk trodde.
Kenny: Det var p gott och ont.
Senast redigerad av Rebali179 2025-06-10 kl. 20:51.
Citera
2025-06-11, 08:35
Medlem
Citat:
har fr mig att jag har lst dock att tack vare Kebnekasje & nr de turnerade under 70-talet att
folk brjade utbilda sig till spelemn eller brjade att "spela" instrument tack vare Kebnekajse.

Fast Kebnekajse var vl inte direkt politiska eller s kanske "Flummare".
Med tanke p intervjun

Den mesta kritiken mot Kebnekajse handlade om rkandet. Kebnekajse pyrde ju lite (Pelle L). I Musikens Makt nr 4/73 blir Kenny Hkansson, Pelle Ekman och Mats Glenngrd intervjuade av Tommy Rander och Bertil Goldberg. En stor del av intervjun gnas Kebnekajses haschrkning.
Vi var naiva, sger Pelle E. Vi skulle inte ha pratat om det. Efter artikeln i Musikens Makt blev det nmligen stopp fr Kebnekajses spelningar p Mosebacke och Bullerbyn. Men Turid (Lundqvist, medlem i Kebnekajse 1971-74) pratade fr oss. Sa att vi var snlla pojkar.
Ingemar: Det var ett trevande frsk att hitta ett annat berusningsmedel n sprit och vin. Det var flower power. Hade man sett bilder dr amerikanska militrpoliser pucklade p smtjejer ville man inte vara en del av det samhllet. Fy fan! Men sen hade det (= att rka hasch) allvarligare konsekvenser n vad folk trodde.
Kenny: Det var p gott och ont.

Ja, tack gode Gud att Kebne alltid var mer flummare n politiska. Musiken har ju alltid varit viktigast fr Kebne. I och med att det mest r instrumental musik som de spelar, s slipper man fr mycket politiska budskap vilket jag tycker r ganska bra.
Citera
2025-06-11, 17:06
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ja, tack gode Gud att Kebne alltid var mer flummare n politiska. Musiken har ju alltid varit viktigast fr Kebne. I och med att det mest r instrumental musik som de spelar, s slipper man fr mycket politiska budskap vilket jag tycker r ganska bra.

Undrar dock hur det hade varit ifall bandet hade ltit ifall de hade fortsatt med Resa Mot Oknt Ml stuket?
ifall det hade varit ett gitarrband som lter som Cream p Svenska,
Men det blev instrumental Folkmusik nd, p II & III,
Ljus Frn Afrika r en bortglmd prla i deras diskografi
Citera
2025-06-12, 12:17
Medlem
Citat:
Undrar dock hur det hade varit ifall bandet hade ltit ifall de hade fortsatt med Resa Mot Oknt Ml stuket?
ifall det hade varit ett gitarrband som lter som Cream p Svenska,
Men det blev instrumental Folkmusik nd, p II & III,
Ljus Frn Afrika r en bortglmd prla i deras diskografi

Ja, du har nog en intressant pong dr...kanske att de slppt ett par "rock-skivor" och sen lagt av...i och med att de gick ver till folk-psych-rock efter frsta skivan (Som du nmnt tidigare r mera Baby Grandmothers stuk) s kanske det gjorde det intressantare fr bde bandet och publiken...men hade varit intressant att hra "Resa Mot Oknt Ml - Del 2"...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in