2025-05-08, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rebali179
Det har du nog rätt i & vad jag vet så har väl Hassan sjungit hans låtar när de har framfört dem live.
Även om det säkert inte har varit så ofta dock. (I alla fall på senare tid).

Det hade varit intressant ifall Kebnekasje skulle ge ut en folkmusikskiva med sång på.
Ljus Från Afrika är väl både instrumental & sång på?

Precis, det vore grymt. Det behöver inte vara renodlad sång, utan lite stämmor och mera jojk från Kenny eller Göran skulle nog funka riktigt bra. Hassans stämma vore kul att höra mera av. Man får bara hoppas att de spelat in alla replokaljams och att de är av hyfsad kvalitét. Sen kanske de inte vill släppa det för en bredare publik, men en LP-skiva med obskyra demos, outtakes och andra rariteter i en begränsad upplaga på 300 ex kanske vore något?
Citera
2025-05-08, 23:38
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trekytt
Precis, det vore grymt. Det behöver inte vara renodlad sång, utan lite stämmor och mera jojk från Kenny eller Göran skulle nog funka riktigt bra. Hassans stämma vore kul att höra mera av. Man får bara hoppas att de spelat in alla replokaljams och att de är av hyfsad kvalitét. Sen kanske de inte vill släppa det för en bredare publik, men en LP-skiva med obskyra demos, outtakes och andra rariteter i en begränsad upplaga på 300 ex kanske vore något?

Håller med dig där. Dock hade det även varit intressant ifall det skulle komma en DVD med Kebnekajse.
Men marknaden kanske inte är så stor för det numera.

Men en LP-skiva med obskyra demos, outtakes och andra rariteter hade inte varit dumt det heller.
Dock är frågan vad som finns att ge ut också eftersom det verkar finnas ett litet intresse kvar än
så länge för Kebnekajse med tanke på att bandet turnerar fortfarande.
Även om det är lite andra musiker numera.
Citera
2025-05-09, 14:27
Medlem
Citat:
Håller med dig där. Dock hade det även varit intressant ifall det skulle komma en DVD med Kebnekajse.
Men marknaden kanske inte är så stor för det numera.

Men en LP-skiva med obskyra demos, outtakes och andra rariteter hade inte varit dumt det heller.
Dock är frågan vad som finns att ge ut också eftersom det verkar finnas ett litet intresse kvar än
så länge för Kebnekajse med tanke på att bandet turnerar fortfarande.
Även om det är lite andra musiker numera.

Absolut, en DVD med Kebne vore guld. Helst en hel konsert samt lite bonusmaterial. Det var delvis därför som jag spelade in både video+ljud i Gävle 2019. Jag tänkte att det finns ganska så lite livevideos med Kebne från den moderna tiden, så jag släpade med mig både kameror och massa mickar. Det var det största projektet som jag gjort hittills. Kul men också lite omfattande jobb, men no pain no gain.

Gävle 2019:
https://www.youtube.com/watch?v=u8O6dk_vQoQ
https://www.youtube.com/watch?v=sBMo_yvyyHw&t=81s

Sedan så finns det minst en outgiven livevideo med Kebne...då jag såg två stora proffskameror som filmade Kebne på Gröna Lund 2012. Det var samma konsert som jag spelade in ljud på. Dock så hann jag inte prata med dessa två efteråt, vilket var synd. Annars hade man kanske kunnat få reda på mera om varför de filmade och till vem?

Kanske att denna video från Grönan kommer se ljuset en vacker dag...men tills dess...så får vi vara glada för det som finns på Youtube :-)
Citera
2025-05-09, 19:55
Medlem
Kebnekajse på turné under sommaren 2025:

24 Maj - Tivedstorps Kulturfest
7 Juni - Ljusdal, Röda Kvarn
28 Juni - Vinön (Tillsammans med Nynningen)
Citera
2025-05-09, 21:17
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Absolut, en DVD med Kebne vore guld. Helst en hel konsert samt lite bonusmaterial. Det var delvis därför som jag spelade in både video+ljud i Gävle 2019. Jag tänkte att det finns ganska så lite livevideos med Kebne från den moderna tiden, så jag släpade med mig både kameror och massa mickar. Det var det största projektet som jag gjort hittills. Kul men också lite omfattande jobb, men no pain no gain.
Gävle 2019:
https://www.youtube.com/watch?v=u8O6dk_vQoQ
https://www.youtube.com/watch?v=sBMo_yvyyHw&t=81s

Sedan så finns det minst en outgiven livevideo med Kebne...då jag såg två stora proffskameror som filmade Kebne på Gröna Lund 2012. Det var samma konsert som jag spelade in ljud på. Dock så hann jag inte prata med dessa två efteråt, vilket var synd. Annars hade man kanske kunnat få reda på mera om varför de filmade och till vem?

Kanske att denna video från Grönan kommer se ljuset en vacker dag...men tills dess...så får vi vara glada för det som finns på Youtube :-)

Var det du som spelade in Gävle 2019 så lyfter jag på hatten för dig. Vilket jobb du har lagt ner
m.m.. Inte illa. Jag har för mig att jag såg ett par Liveklipp från en Video som Subliminal Sounds släppte när bandet släppte Aventure. Tror det är Svartbergstrollen
https://www.youtube.com/watch?v=irW6pdP7A0Q
Citera
2025-05-10, 18:21
Medlem
Citat:
Var det du som spelade in Gävle 2019 så lyfter jag på hatten för dig. Vilket jobb du har lagt ner
m.m.. Inte illa. Jag har för mig att jag såg ett par Liveklipp från en Video som Subliminal Sounds släppte när bandet släppte Aventure. Tror det är Svartbergstrollen
https://www.youtube.com/watch?v=irW6pdP7A0Q

Ja, det stämmer bra. Jag spelade in Gävle 2019. Det var kul men också lite stressigt. Jag har en till kameravinkel från den konserten som tyvärr blev ofullständing pga dåligt batteri, men nån gång kanske jag klipper in den delen också och gör en uppdaterad version av den videon.

Flera ljudversioner finns även av den konserten. Jag spelade in med 7 olika mikrofoner. Så det finns lite att välja mellan. Dock så tycker jag att de flesta ljudversioner har ett ganska så likadant ljud trots olika placeringar och olika märken på inspelningsutrustningen.

Hoppas verkligen Subliminal sitter på fler bra liveinspelningar vad gäller video-biten :-)
Ju fler av oss som mejlar dom, desto större chans att de kanske släpper en DVD eller Blu Ray video. Om de skulle välja att släppa något digitalt på nätet, så minskar ju kostnaderna betydligt. Det vore kanske en bra plan B?
Citera
2025-05-11, 18:29
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ja, det stämmer bra. Jag spelade in Gävle 2019. Det var kul men också lite stressigt. Jag har en till kameravinkel från den konserten som tyvärr blev ofullständing pga dåligt batteri, men nån gång kanske jag klipper in den delen också och gör en uppdaterad version av den videon.
Flera ljudversioner finns även av den konserten. Jag spelade in med 7 olika mikrofoner. Så det finns lite att välja mellan. Dock så tycker jag att de flesta ljudversioner har ett ganska så likadant ljud trots olika placeringar och olika märken på inspelningsutrustningen.
Hoppas verkligen Subliminal sitter på fler bra liveinspelningar vad gäller video-biten :-)
Ju fler av oss som mejlar dom, desto större chans att de kanske släpper en DVD eller Blu Ray video. Om de skulle välja att släppa något digitalt på nätet, så minskar ju kostnaderna betydligt. Det vore kanske en bra plan B?

Stort tack för arbetet ang Gävle 2019 ännu en gång. Har återkommit till den spelningen ofta på Youtube.
Undrar dock hur Kebnekajse ställer sig att spela sin musik "Live",
Med tanke på att de spelar Live i Studion för det mesta. inga pålägg eller så.
Kebnekajse är väl egentligen bättre Live än på Skiva

Det senaste vi fick digitalt från bandet är väl Hårga EP? som släpptes 27 December , 2016 https://kebnekajse.bandcamp.com/album/h-rga
Citera
2025-05-11, 20:29
Medlem
Citat:
Stort tack för arbetet ang Gävle 2019 ännu en gång. Har återkommit till den spelningen ofta på Youtube.
Undrar dock hur Kebnekajse ställer sig att spela sin musik "Live",
Med tanke på att de spelar Live i Studion för det mesta. inga pålägg eller så.
Kebnekajse är väl egentligen bättre Live än på Skiva

Det senaste vi fick digitalt från bandet är väl Hårga EP? som släpptes 27 December , 2016 https://kebnekajse.bandcamp.com/album/h-rga

Hårga EP:n var kul och de släppte nog den mest för att de var med på Moreaus med mera på SVT. De ville ha något "aktuellt" men det blev ju egentligen bara nya versioner av gamla låtar. Dock så är ljudet fint på denna EP. Jag ångrar fortfarande att jag glömde att spela in när de var med på SVT. Har inte sett något på Youtube heller tyvärr. Kanske att nån har det i sina arkiv...annars har jag sparat det mesta som finns på Youtube...kul att ha i arkiven.

Vilken låt tycker du blev bäst på Hårga EP:n?
Citera
2025-05-11, 20:33
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Hårga EP:n var kul och de släppte nog den mest för att de var med på Moreaus med mera på SVT. De ville ha något "aktuellt" men det blev ju egentligen bara nya versioner av gamla låtar. Dock så är ljudet fint på denna EP. Jag ångrar fortfarande att jag glömde att spela in när de var med på SVT. Har inte sett något på Youtube heller tyvärr. Kanske att nån har det i sina arkiv...annars har jag sparat det mesta som finns på Youtube...kul att ha i arkiven.

Vilken låt tycker du blev bäst på Hårga EP:n?

Hjärtat klappar lite extra för Barkbrödlåten alla gånger om.
Även om den är lite kortare än vad den brukar vara,
Dock har väl Elefantens Strävan Mot Nirvana fått ett uppsving verkar det som
både på Baby Grandmothers Merkurius & även spelad live både Baby Grandmothers & Kebnekasje
Citera
2025-05-12, 21:29
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:

Du som har sett Kebnekajse igenom åren, man måste ju fråga vilken konsert & låt
har varit deras bästa?

Även om jag såg bandet första gången under 2009 så måste jag säga att i mitt fall så klår nog allt första spelningen man såg med Kebnekajse allt.
Redan när de slog första slaget på Leksands Skänklåt & man bara WOW.
Även om jag saknade låtarna Skänklåt Från Speleman & Gånglåt Från DalaJärna.
Senast redigerad av Rebali179 2025-05-12 kl. 21:33.
Citera
2025-05-13, 14:27
Medlem
Citat:
Du som har sett Kebnekajse igenom åren, man måste ju fråga vilken konsert & låt
har varit deras bästa?

Även om jag såg bandet första gången under 2009 så måste jag säga att i mitt fall så klår nog allt första spelningen man såg med Kebnekajse allt.
Redan när de slog första slaget på Leksands Skänklåt & man bara WOW.
Även om jag saknade låtarna Skänklåt Från Speleman & Gånglåt Från DalaJärna.

Det finns så många fina minnen med Kebne...men om jag tvingas välja bara en låt...så blir det den snabba "Vallåt" från Gröna Lund 2012 som jag spelade in...jag la även upp den live versionen på min Soundcloud...som en tribut till Thomas Netzler...kan streamas här: https://soundcloud.com/icitwebzine/04-vallat

Annars så har varje konsert varit unik och mycket bra sina sätt :-)
Citera
2025-05-13, 23:04
Medlem
Rebali179s avatar
Kebnekajse s musik & album tycker jag kommer alltid att ha sin publik & favoritskiva.
Den blå (Kebnekajse II) är väl en klassiker alla gånger numera.

Men själv så är jag svag för den bruna skivan Kebnekajse III
Dock finns den låt som visar att det blir en del afrikanska rytmer & det är Mariamá

Fast det finns en bortglömd pärla som finns på CD - utgåvan av Kebnekajse III
Bandet blommar upp & jag kan lyssna på den hur många gånger som helst.
7 min ren magi Gånglåt från Dala-Järna https://www.youtube.com/watch?v=GzDLO3Pe0UM
Senast redigerad av Rebali179 2025-05-13 kl. 23:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in