Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2007-11-01, 14:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Grue
Visst, gammalt men billigt trick. Alla som tycker som jag är dom "riktiga x", dom "egentliga x", yada, yada. Att dom kallar sig liberaler och ses som liberaler är förstås oväsentligt eftersom du och din lilla sekt har priviligierad access till vilka som är "dom riktiga" liberalerna. Pust!

Vilka liberala tänkare har velat stänga gränserna menar du?
Citera
2007-11-01, 14:08
Medlem
Krappfiskarns avatar
Citat:
Visst, gammalt men billigt trick. Alla som tycker som jag är dom "riktiga x", dom "egentliga x", yada, yada. Att dom kallar sig liberaler och ses som liberaler är förstås oväsentligt eftersom du och din lilla sekt har priviligierad access till vilka som är "dom riktiga" liberalerna. Pust!

Ser du inte vad han syftar på? SVP förespråkar en liberal ekonomi, invandringsfrågan behöver inte vara knuten till ekonomin. Du kan ha en liberal marknadsekonomi och samtidigt ha icke-liberal politik i andra frågor.
Citera
2007-11-01, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quaere Verum

Vilka liberala tänkare har velat stänga gränserna menar du?

Jag har inte dödskoll på vad filosofer har sagt om denna fråga just. -frågan är om dom öht uttalat sig i den frågan. Men några uttalanden från klassiska liberaler om frågan om stater contra kosmopolitanism kan vara klargörande. Försvar av respektive angrepp på nationalstaten är intimt sammankopplade med diverse idéer om invandringen.

Citat:
Ursprungligen postat av Stanford Encyclopedia of Philosophy
In On Liberty Mill argued that ‘Liberty, as a principle, has no application to any state of things anterior to the time when mankind have become capable of being improved by free and equal discussion’ (1963, vol. 18: 224). Thus ‘Despotism is a legitimate form of government in dealing with barbarians, provided the end be their improvement…. ’(1963, vol. 18: 224).

Citat:
The debate about whether liberal principles apply to all political communities should not be confused with the debate as to whether liberalism is a state-centered theory, or whether, at least ideally, it is a cosmopolitan political theory for the community of all humankind. Immanuel Kant — a moral universalist if ever there was one — argued that all states should respect the dignity of their citizens as free and equal persons, yet denied that humanity forms one political community. Thus he rejected the ideal of a universal cosmopolitan liberal political community in favor of a world of states, all with internally just constitutions, and united in a confederation to assure peace (1970 [1795]).

Rawls menade åtminstone i hans första verk A Theory of Justice att hans teori endast gällde i en enskild stat, USA:

Citat:
Thus a fundamental debate between Rawls and many of his followers is whether the difference principle should only be applied within a liberal state such as the United States (where the least well off are the least well off Americans), or whether it should be applied globally (where the least well off are the least well off in the world) (Rawls, 1999a: 113ff; Beitz, 1973: 143ff; Pogge, 1989: Part Three).

http://plato.stanford.edu/entries/liberalism/

Men jag antar att dessa stora liberala tänkare som världens största filosofiencyklopedi tar upp inte är "riktiga liberaler" utan att dom "riktiga liberalerna" är diverse libertarianska tokstollar som ingen har läst.

En sån som Fortuyn har ju också attackerat ffa den muslimska invandringen från liberala principer.
Citera
2007-11-01, 14:55
Bannlyst
Grue,

Citat:
In On Liberty Mill argued that ‘Liberty, as a principle, has no application to any state of things anterior to the time when mankind have become capable of being improved by free and equal discussion’ (1963, vol. 18: 224). Thus ‘Despotism is a legitimate form of government in dealing with barbarians, provided the end be their improvement…. ’(1963, vol. 18: 224).

Irrelevant.

Citat:
The debate about whether liberal principles apply to all political communities should not be confused with the debate as to whether liberalism is a state-centered theory, or whether, at least ideally, it is a cosmopolitan political theory for the community of all humankind. Immanuel Kant — a moral universalist if ever there was one — argued that all states should respect the dignity of their citizens as free and equal persons, yet denied that humanity forms one political community. Thus he rejected the ideal of a universal cosmopolitan liberal political community in favor of a world of states, all with internally just constitutions, and united in a confederation to assure peace (1970 [1795]).

Kant föddes före franska revolutionen

Citat:
Rawls menade åtminstone i hans första verk A Theory of Justice att hans teori endast gällde i en enskild stat, USA:

Rawls var socialliberal

Citat:
En sån som Fortuyn har ju också attackerat ffa den muslimska invandringen från liberala principer.

Fortuyn var en populist.
Citera
2007-11-01, 14:57
Medlem
Citat:
Grue,

Irrelevant.

Kant föddes före franska revolutionen

Rawls är socialliberal

Precis. Dom står alla i SEP:s liberalismartikel, men vad gör det? Ni vet förstås bättre vilka som är "riktiga liberaler" och vilka som inte är det än Gerald Gaus, som fått äran att skriva liberalismartikeln i den största och mest ansedda filosofiencyklopedi.
Citera
2007-11-01, 15:02
Medlem
Realizts avatar
Citat:
Ökar man inte bl.a. antaler poliser med ca. 25-33 %?
Nej, de har beslutat att MINSKA rättväsendets anslag som andel av BNP till år 2010. Det ser t.o.m. ut att bli minskade anslag absolut sett i köprkraftsjusterade termer. Den nominella anslagsökningen på ca 1.5% i årets budget är mindre än den förväntade inflationstakten. Såna siffror om nyanställda poliser som du kanske blivit vilseledd av, räknar inte bort de stora pensionsavgångar från poliskåren som sätter in framöver.

Rättsväsendet (polis, domstolsväsende inklusive civil- och förvältningsmål, och kriminalvården) kostar 1.0% av BNP i år, ca 31 miljarder. Samtidigt så räknar tydligen regeringen med ett överskott i statsfinanserna på 3-4 gånger det beloppet. Så pengarna i överflöd finns kontant och redo. Det är BARA borgarnas VILJA att bekämpa brott som saknas.
Citera
2007-11-01, 15:08
Bannlyst
Citat:
Precis. Dom står alla i SEP:s liberalismartikel, men vad gör det? Ni vet förstås bättre vilka som är "riktiga liberaler" och vilka som inte är det än Gerald Gaus, som fått äran att skriva liberalismartikeln i den största och mest ansedda filosofiencyklopedi.

Jag har inte sagt att socialliberaler som Rawls är klassiska liberaler. Du har inte tillfört nåt nytt i tråden.

Jag skrev ju detta tidigare i samma tråd:
Citat:
Alla riktiga liberaler talar om rörelsefrihet så du har fel. Är det några av dom som inte gör det är det väl socialliberalerna som har en odefinierad ideologi.

Med riktiga liberaler menar jag klassiska
Citera
2007-11-01, 15:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Realizt
Såna siffror om nyanställda poliser som du kanske blivit vilseledd av, räknar inte bort de stora pensionsavgångar från poliskåren som sätter in framöver.

Jag vill att du ger mig en källa som bekräftar att antalet poliser minskar

Citat:
Så pengarna i överflöd finns kontant och redo. Det är BARA borgarnas VILJA att bekämpa brott som saknas.

Ja, och så har vi ju nåt som heter inflation.
Citera
2007-11-01, 15:10
Medlem
Citat:
Jag har inte sagt att socialliberaler som Rawls är klassiska liberaler. Du har inte tillfört nåt nytt i tråden.

Jag skrev ju detta tidigare i samma tråd:

Med riktiga liberaler menar jag klassiska

Du tillför begreppet blöjliberal nya dimensioner...
Citera
2007-11-01, 15:12
Bannlyst
Citat:
Du tillför begreppet blöjliberal nya dimensioner...

Klart som fan jag snackar om klassiska liberaler

Det är uppenbart att jag uteslöt socialliberaler. Socialliberalismen avviker mycket från ursprunglig liberalism.
Citera
2007-11-01, 15:20
Bannlyst
Citat:
Vad säger liberaler om invandring?

Finns nog hela skalan, allt från aningslösheten hos fp, till de som är skarpt kritiska. Tror samtidigt att man hittar mer kritiska röster hos de konservativt liberala än flum-liberalerna i alliansen. Gemensamt är ändå att de verkligt borgliga brukar förespråka frihet så länge den sköt (under ansvar), samt att den inte skall vara på bekostnad på någon annan (läs dagens utbredda bidragsparasiterande).

Samtidigt får alla offentligt kritiska till dagens invandringspoltik löpa gatlopp i media som rasister och främlingsfientliga av s.k. humanister som tjänar storkovan på invandringen och inte minst betalda tyckare som Kurdo B, M Kamali, Jerzy mfl.

Citat:
Ökar man inte bl.a. antaler poliser med ca. 25-33 %?

Samtidigt är en polis arbete ofta rätt tröstlöst, inte nog med att det är något av en bedrift att få någon dömd i Sverige idag (vilket det ofta måste vara med hänvisning till rättssäkerheten). Straffen är ofta komiskt låga. Visst nyrekryteras det, samtidigt är polisens arbetssätt ofta ineffektivt (p.g.a. dåligt organiserande) samt att stora pensionsavgångar är på ingående. Svenska poliser måste dessutom vara några av de mest omotiverade då de deras arbete dels ifrågasätts, dels då de måste ”hålla tyst” för att inte riskera repressalier, detta då den politiskt korrekta sanningen inte stämmer med verklighetens.

Citat:
Eh, värnskatt? Man har sagt att det finns andra prioriteringar inte att man vill ha kvar värnskatt.

Världsläget har förändrats och försvaret har inte samma roll. Delar av alliansens försvarspolitik är en direkt konsekvens av sossarnas försvarspolitik också.

Mmm, visst, men alliansens program har snarare varit att justera sossarnas skatter, än att rakryggat och intellektuellt hederligt gå till val på ett avskaffande av många av dem.

Citat:
Förklara.

Vi är några som menar att tidpunkten övertagandet var sällsynt dåligt valt, jag har själv för länge sedan sagt att belåningsbubblan som råder skulle börja i USA och sprida sig till Europa. När man då hör Borg uttala förvåning och oro över denna inser man hur naiva en del är.

http://www.flashback.org/showthread.php?t=306579
Citera
2007-11-01, 15:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ann-O-Ny-man
Mmm, visst, men alliansens program har snarare varit att justera sossarnas skatter, än att rakryggat och intellektuellt hederligt gå till val på ett avskaffande av många av dem.

Den nyliberala retoriken fungerade ju aldrig i Sverige. Den var värdelös. Den innebar sosse-regeringar. Jag tycker det är bra att man har blivit mer pragmatiska och istället talar om att man är ett "parti i ständig förändring" (M alltså). När opionen tillåter det kan man förändra politiken. Och efter endast ett år tycker jag inte att alliansregeringen har varit så dålig. Jämför sveriges ekonomiska politik med Danmark, som också har en borgerlig regering. Sveriges skattetryck minskar till under Danmarks nivå.

Citat:
Vi är några som menar att tidpunkten övertagandet var sällsynt dåligt valt, jag har själv för länge sedan sagt att belåningsbubblan som råder skulle börja i USA och sprida sig till Europa. När man då hör Borg uttala förvåning och oro över denna inser man hur naiva en del är.

Det återstår att se. Men jag är inte lika pessimistisk. Risken för recession har förvisso ökat men tidiga prognoser visar att det endast handlar om en minskad tillväxt till och med 2010. Och notera att sverige är efter i konjunturen i jämförelse med andra länder, och att jobben kommer närmare slutet på högkonjunkturen. Minskad tillväxt är inte nödvändigvtis dåligt heller för regeringen. Om inflationen går ner skapas utrymme för att sänka mer skatter och risken för överhettning minskar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in