Citat:
Ursprungligen postat av Cos
Jag har tänkt installera Ubuntu 7.10 paralellt med xp.
Jag har två hårddiskar (IDE). Jumprarna står på cable select.
På disk "C:" har jag XP.
Nu när jag ska installera Ubuntu, är det då lämpligt att göra det på disken "D:" (som är helt tom i övrigt)?
Jag hoppas att på detta sätt slippa formatera och sånt, och låta operativsystemen ha varsin hd. Kommer jag isågfall automatiskt få välja OS när burken går igång, eller måste jag ställa in detta på något sätt?
Jag är helt enkelt ute efter absolut enklaste sättet att ha både XP och Ubuntu i samma dator.
Ursäkta om detta diskuterats i någon annan tråd tidigare, sökfunktionen gav mig iallafall inga svar.
Om du installerar Ubuntu på en tom partition kommer du kunna köra både XP och Ubuntu. Du kommer få välja varje gång du startar datorn. Men den partitionen du installerar på kommer bli formaterad bara så att du vet.
Citat:
Ursprungligen postat av Midsummer
Undrar samma sak! Och en annan sak jag undrar är ifall någon kan lägga upp en bra guide hur man installerar ubuntu i vmware!? tycker detta verkar krångligt då jag inte är nån elit

Installera i VMware kan väll inte vara så svårt. Det är väll bara att skapa en ny disk i VMware, mounta skivan och köra igång?