Flashback bygger pepparkakshus!
2007-10-31, 02:42
Medlem
Hej!

Jag tänkte åka vasaloppet för första gången i år. Jag har åkt skidor förut men har aldrig tränat i klubb och antar att jag måste slipa tekniken.

Någon som har tips? Ska man gå med i klubb? Borde man köra rullskidor? Etc!
Citera
2007-10-31, 13:44
Medlem
direktörns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingeoha
Hej!

Jag tänkte åka vasaloppet för första gången i år. Jag har åkt skidor förut men har aldrig tränat i klubb och antar att jag måste slipa tekniken.

Det första du bör göra är nog att anmäla dig börjar säkerligen bli fullt. I alla fall om du ska åka Vasaloppet. Det finns ju halvvasan och Öppet spår.
Föreningstillhörighet är väl bra med tanke på försäkring etc..
Citera
2007-11-01, 17:01
Medlem
Dannybois avatar
Citat:
Hej!

Beror ju på vilken målsättning du har. Ska du bara ta dig igenom eller ska du klkara en viss tid. Om du bara ska ta dig i mål och är hyffsat vältränad så räcker det med att du testar laggen ett par gånger innan. Innan jag åkte körde jag ca 3-4 mil innan, men så kom jag i mål strax över 10 h. Ska du däremot pressa tiden är det nog lämpligt att gå med i nån klubb så får du bra träningsupplägg och roligare träning.
Citera
2007-11-01, 21:10
Medlem
toaborstes avatar
Vasaloppet är väl fullt men öppet spår brukar alltid vara platser kvar och dessutom är det mera lättåkt utan trängseln,dock inte i närheten av samma stämning.har du tur så är det bra förhållanden då är det ju lättåkt men är det moddiga spår så knäcker det dom flesta som inte har åtmistone en god grundkondition.I vasaloppets egen tidning vasalöparen som kommer ut ett par gånger/år så brukar det vara bra träningstips mm,den får alla som är anmälda till något av loppen.
Citera
2007-12-05, 21:05
Medlem
Valla

Okej! Tack för tips.

Kommer köra Öppet spår första gången och har som mål att ta min fars gamla tid på 6,50 h. Jag undrar nu om någon testat tejpvalla och/eller sprayvallan?
Citera
2007-12-11, 19:58
Medlem
Skippa det, man blir skittrött !!
Citera
2007-12-12, 09:12
Medlem
ap3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av direktörn
Det första du bör göra är nog att anmäla dig börjar säkerligen bli fullt. I alla fall om du ska åka Vasaloppet. Det finns ju halvvasan och Öppet spår.
Föreningstillhörighet är väl bra med tanke på försäkring etc..

Det är inte bara bra, det är även ett krav för att få åka vasaloppet.

Vill du finslipa tekniken så kolla med Staffan Larsson i Mora, han kör lite vasaloppskurser uppe i Mora. Tog ett par privatlektioner av honom förra året och jäklar vad mycket bättre man åkte efter två dagar med honom i spåret.
Citera
2007-12-12, 09:38
Medlem
mishimas avatar
Är det inte försent att börja träna till Vasaloppet nu? Tycker du ska strunta i det och satsa på året efter, då hinner du planera träningen och handla in den utrustningen du behöver.

Jag ska själv cykla Vätternrundan nästa år och började träningen redan för en månad sedan.
Citera
2007-12-13, 20:41
Medlem
toaborstes avatar
Citat:
Okej! Tack för tips.

Kommer köra Öppet spår första gången och har som mål att ta min fars gamla tid på 6,50 h. Jag undrar nu om någon testat tejpvalla och/eller sprayvallan?
Tidningen vasalöparen ska testa vallatejp snart vallatejpstest.Fixar du inte farsgubbens tid så kan du ju kanske skylla på den nya bron strax innan upploppet som byggs just nu suckarnas bro
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in