2007-10-31, 02:42
Medlem
Hej!

Jag tnkte ka vasaloppet fr frsta gngen i r. Jag har kt skidor frut men har aldrig trnat i klubb och antar att jag mste slipa tekniken.

Ngon som har tips? Ska man g med i klubb? Borde man kra rullskidor? Etc!
Citera
2007-10-31, 13:44
Medlem
direktrns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingeoha
Hej!

Jag tnkte ka vasaloppet fr frsta gngen i r. Jag har kt skidor frut men har aldrig trnat i klubb och antar att jag mste slipa tekniken.

Det frsta du br gra r nog att anmla dig brjar skerligen bli fullt. I alla fall om du ska ka Vasaloppet. Det finns ju halvvasan och ppet spr.
Freningstillhrighet r vl bra med tanke p frskring etc..
Citera
2007-11-01, 17:01
Medlem
Dannybois avatar
Citat:
Hej!

Beror ju p vilken mlsttning du har. Ska du bara ta dig igenom eller ska du klkara en viss tid. Om du bara ska ta dig i ml och r hyffsat vltrnad s rcker det med att du testar laggen ett par gnger innan. Innan jag kte krde jag ca 3-4 mil innan, men s kom jag i ml strax ver 10 h. Ska du dremot pressa tiden r det nog lmpligt att g med i nn klubb s fr du bra trningsupplgg och roligare trning.
Citera
2007-11-01, 21:10
Medlem
toaborstes avatar
Vasaloppet r vl fullt men ppet spr brukar alltid vara platser kvar och dessutom r det mera lttkt utan trngseln,dock inte i nrheten av samma stmning.har du tur s r det bra frhllanden d r det ju lttkt men r det moddiga spr s kncker det dom flesta som inte har tmistone en god grundkondition.I vasaloppets egen tidning vasalparen som kommer ut ett par gnger/r s brukar det vara bra trningstips mm,den fr alla som r anmlda till ngot av loppen.
Citera
2007-12-05, 21:05
Medlem
Valla

Okej! Tack fr tips.

Kommer kra ppet spr frsta gngen och har som ml att ta min fars gamla tid p 6,50 h. Jag undrar nu om ngon testat tejpvalla och/eller sprayvallan?
Citera
2007-12-11, 19:58
Medlem
Skippa det, man blir skittrtt !!
Citera
2007-12-12, 09:12
Medlem
ap3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av direktörn
Det frsta du br gra r nog att anmla dig brjar skerligen bli fullt. I alla fall om du ska ka Vasaloppet. Det finns ju halvvasan och ppet spr.
Freningstillhrighet r vl bra med tanke p frskring etc..

Det r inte bara bra, det r ven ett krav fr att f ka vasaloppet.

Vill du finslipa tekniken s kolla med Staffan Larsson i Mora, han kr lite vasaloppskurser uppe i Mora. Tog ett par privatlektioner av honom frra ret och jklar vad mycket bttre man kte efter tv dagar med honom i spret.
Citera
2007-12-12, 09:38
Medlem
mishimas avatar
r det inte frsent att brja trna till Vasaloppet nu? Tycker du ska strunta i det och satsa p ret efter, d hinner du planera trningen och handla in den utrustningen du behver.

Jag ska sjlv cykla Vtternrundan nsta r och brjade trningen redan fr en mnad sedan.
Citera
2007-12-13, 20:41
Medlem
toaborstes avatar
Citat:
Okej! Tack fr tips.

Kommer kra ppet spr frsta gngen och har som ml att ta min fars gamla tid p 6,50 h. Jag undrar nu om ngon testat tejpvalla och/eller sprayvallan?
Tidningen vasalparen ska testa vallatejp snart vallatejpstest.Fixar du inte farsgubbens tid s kan du ju kanske skylla p den nya bron strax innan upploppet som byggs just nu suckarnas bro
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in