2007-10-31, 00:17
Bannlyst
I ex. Egypten har folk ledigt eller arbetar deltid under ramadan. Hur folk här med normala jobb kan smita iväg till mosken på en fredagsbön är en gåta, en svårare är om de fungerar här utan att äta när solen är uppe.
Måste vara svårt om de bor i Norrland och det råkar vara sommar.

Hjärnan drar energi och muslimska skolbarn blir trötta, som följer denna rit för att komma nära Allah. Finns det några här eller några länder som fungerar bra med ramadan, eller hur ska vi få bort det?
Citera
2007-10-31, 00:37
Medlem
Ryogas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nattvakt
I ex. Egypten har folk ledigt eller arbetar deltid under ramadan. Hur folk här med normala jobb kan smita iväg till mosken på en fredagsbön är en gåta, en svårare är om de fungerar här utan att äta när solen är uppe.
Måste vara svårt om de bor i Norrland och det råkar vara sommar.

Hjärnan drar energi och muslimska skolbarn blir trötta, som följer denna rit för att komma nära Allah. Finns det några här eller några länder som fungerar bra med ramadan, eller hur ska vi få bort det?
I Norrland följer muslimer klockan och inte solen. Det ironiska med att fasta är att det inte handlar om självsvält utan om frosseri. Man äter i regel mycket mer än vanligt om dagen, men kallar det fasta för det är i oregelbundna tider. En gammal rumskamrat till mig åt sin middag på två-tre tallrikar under ramadanveckorna. Det fick mig att inse det ironiska i att kalla fasta för att fasta.
Citera
2007-10-31, 00:43
Medlem
Squalos avatar
Klart att det funkar, så länge Allah gör dom sjuka friska, släcker alla bränder, håller alla tjyvar från att sno...

Fast det gör kanske inte Allah, den patetiska fan?

Annars kan man ju bosätta sig i ett land där man kan leva på andra, med en stor icke-muslimsk befolkning som tvingas att serva dom av landets PK-regering.
Citera
2007-10-31, 00:44
Medlem
StigAllans avatar
Ramadan är bara ännu ett sjukhetstecken på muhammedanismen.
Kalla det för fasta och gör tvärt om.
Största problemet är att det har börjat skrivas i media om villfarelsen.
Citera
2007-10-31, 00:50
Medlem
Prometeuss avatar
Ingen religion fungerar med samhället, eller med människan.
Religion i allmänhet och TRO i synnerhet implicerar att världen inte är vad den är, det går inte att veta något säkert om världen, detta kombinerat med religiös altruism förstör människan.
Tekniska detaljer såsom ramadan är ett specialfall.
Citera
2007-10-31, 00:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ryoga
I Norrland följer muslimer klockan och inte solen. Det ironiska med att fasta är att det inte handlar om självsvält utan om frosseri. Man äter i regel mycket mer än vanligt om dagen, men kallar det fasta för det är i oregelbundna tider. En gammal rumskamrat till mig åt sin middag på två-tre tallrikar under ramadanveckorna. Det fick mig att inse det ironiska i att kalla fasta för att fasta.
Vilken klocka då?

Dom frossar när solen är nere och äter mer per dygn. Jag fungerar inte utan näring, ex. att skriva men kan utföra enklare sysslor utan tänkande.
Citera
2007-10-31, 00:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Prometeus
Ingen religion fungerar med samhället, eller med människan.
Religion i allmänhet och TRO i synnerhet implicerar att världen inte är vad den är, det går inte att veta något säkert om världen, detta kombinerat med religiös altruism förstör människan.
Tekniska detaljer såsom ramadan är ett specialfall.
Ja det avkristnade Sverige etc. har fungerat bra, nu kanske det vänder

Det avkristnade Sovjet föll, kanske av andra skäl.

Vetskap är bättre än tro, vad man egentligen tror i USA kan vi undra.
Citera
2007-10-31, 00:58
Medlem
Ryogas avatar
Citat:
Vilken klocka då?

Dom frossar när solen är nere och äter mer per dygn. Jag fungerar inte utan näring, ex. att skriva men kan utföra enklare sysslor utan tänkande.
De anser sig kunna äta vid den tiden solen annars brukar gå ner. Men det är frosseriet jag menar. Ironiskt nog kallar man det trots allt för fasta (som mer eller mindre betyder självsvält), men äter mer under en måltid än vad man i vanliga fall trycker i sig under en dag. Frosseri är ju en dödssynd det med. Jag skulle tolka hela ramadan som en enda långvarig period av syndande för utövarna.
Citera
2007-10-31, 00:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Squalo
Klart att det funkar, så länge Allah gör dom sjuka friska, släcker alla bränder, håller alla tjyvar från att sno...

Fast det gör kanske inte Allah, den patetiska fan?

Annars kan man ju bosätta sig i ett land där man kan leva på andra, med en stor icke-muslimsk befolkning som tvingas att serva dom av landets PK-regering.
I US verkar gud göra allt gott och aldrig något dåligt, är det samma med Allah att denne bara inte hinner med?
Citera
2007-10-31, 01:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ryoga
De anser sig kunna äta vid den tiden solen annars brukar gå ner. Men det är frosseriet jag menar. Ironiskt nog kallar man det trots allt för fasta (som mer eller mindre betyder självsvält), men äter mer under en måltid än vad man i vanliga fall trycker i sig under en dag. Frosseri är ju en dödssynd det med. Jag skulle tolka hela ramadan som en enda långvarig period av syndande för utövarna.

Brukar gå ner var och när, där på vintern är nästan alltid mörkt.
Citera
2007-10-31, 01:08
Medlem
Squalos avatar
Citat:
I US verkar gud göra allt gott och aldrig något dåligt, är det samma med Allah att denne bara inte hinner med?
Nu hänger jag inte med alls. Det är väl så att gud aldrig, eller nästan aldrig gör något gott, men hela tiden ropas det "Act of God" så fort något dålig inträffar.
Citera
2007-10-31, 01:12
Medlem
Ryogas avatar
Citat:
Brukar gå ner var och när, där på vintern är nästan alltid mörkt.
Och just därför har man en allmän tid i Sverige på vad jag tror är 20-tiden på kvällen. Jag tror inte att de religiösa lagarna för ramadan tänkte på folk som lever i arktiskt klimat när en uttråkad gubbe hittade på dem för 1400 år sedan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in