2007-10-31, 17:38
Medlem
humperdicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xallo
Ljudvallen på låg höjd:
http://www.youtube.com/watch?v=wHrwgRsX0BI

Med ljud:
http://www.youtube.com/watch?v=jqdbCGzmCfg
http://www.youtube.com/watch?v=OEmiTYtW5cs
http://www.youtube.com/watch?v=MEcXH6zOnDI
Som påpekas i youtube så kan man inte se ljudvallen det är nog kondens.

Edit, smällarna i dom andra tre var nog äkta.

Edit 2

Kommer ihåg när jag var på scoutläger i min barndom på Lida utanför Tullinge där F18 fanns på den tiden, helt plötsligt blir jag tvungen att böja mig frammåt och hålla händerna för öronen och i ögonvrån ser jag två draken som är så nära att man kan se skarvarna i i flygplanet, jag har alldrig varit med om något liknande inte ens när jag var på slutöving på F21, Draken ska tydligen bullra mycket mer än Viggen.

Inte så smart att flyga över ett områden där det jämnt och ständigt är småungar, det kanske var våran Tom Cruise som spakade kärran.
Citera
2007-11-01, 20:39
Medlem
davheis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humperdick

OT: Ja, kondensmolnet bildas av ett fenomen kallat Prandtl-Glauert singularitet där det hastiga fallet i lufttryck bakom en stötvåg gör att vattnet i luften fälls ut under rätt luftfuktighetsförhållanden. Även synligt vid explosioner och i synnerhet kärndetonationer. Tjusigt!
Citera
2007-11-01, 23:51
Medlem
cephs avatar
Upplevt en ljudbang en enda gång, då var det ett par Viggen-plan som flög över oss när jag var med ett gäng uppe i Norrland. Det hördes en dov smäll och sedan, efter lite spanande i skyn, såg vi en rote Viggen flyga förbi på rätt hög höjd. Detta var någon gång i slutet på 90-talet.

Värt att notera är att det smäller och dundrar en hel del även när liknande flygplan flyger i underljudshastighet under flygshower och liknande.
Citera
2007-11-02, 00:05
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ceph
Värt att notera är att det smäller och dundrar en hel del även när liknande flygplan flyger i underljudshastighet under flygshower och liknande.
Jotack de har jag allt märkt, en sommar för många år sen var jag ute i säve och kom 6st viggen(skulle jag tro det va) precis ovanför trädtopparna, dom flög inte direkt snabbt men jävlar vilket oväsen.
Citera
2007-11-02, 00:24
Medlem
Nänujävlars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ceph
Det hördes en dov smäll och sedan, efter lite spanande i skyn, såg vi en rote Viggen flyga förbi på rätt hög höjd.
Men Viggarna borde väl redan ha passerat innan ni hörde knallen... Ljuset färdas som bekant snabbare än ljudet.
Citera
2007-11-02, 00:27
Medlem
cephs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nänujävlar
Men Viggarna borde väl redan ha passerat innan ni hörde knallen... Ljuset färdas som bekant snabbare än ljudet.

Ja, det var ingen tidsrymd att tala om. Planen syndes på väg bortåt, bara sekunder efter att vi hört bastrumma de luxe.
Citera
2007-11-02, 00:42
Medlem
Mollgans avatar
När jag var liten flög två Viggen över vårt hus lågt som bara fan. Då small det till rejält och rutorna skallrade. Var bland det coolaste jag sett. Såg ut som om planet flög 100 meter över huset (givetvis var det mer, men det kändes så). Tror dock inte att smällen berodde på att de drog igenom ljudvallen. Snarare var det för att de flög så förbannat lågt som det hördes.
Citera
2007-11-02, 00:51
Medlem
LågOchLångsams avatar
Vilka minnen som väck nu. Är uppvuxen en bitifrån en flygbas (krigsbas), där det flögs mycket under min barndom. Roteflygningar med Viggen hörde till vardagen, att de sprängde ljudvallen var inget ovanligt det heller, det distinkta ljudet när en Viggen rote drar över huset är något jag saknar djupt.

//En nostalgisk LågOchLångsam.
Citera
2007-11-02, 01:38
Medlem
jamesbondes avatar
Minns ochså flygövningarna med både draken och viggen vid sjön där vi bodde när jag var liten. Att stå och fiska och se 2 Viggenplan komma cirka 12.43 meter över vattenytan i överljudsfart ingav respekt.
Numera verkar det inte förekomma några sådana övningar. För dyrt?
Mohammed behöver pengarna?
Citera
2007-11-02, 02:07
Medlem
Pandemoniums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheCrazyPirate
De säger att de ska ersätta sakerna så det är bara att ta sönder era tavlor occh ringa dem

Från Expressens kommentarer:
Jag hade sex med en kvinna! Och döm om min förvåning, kondomen sprack pga dennna ljudvall! Blir hon gravid, då skall försvaret "banne mig" få betala ersättning för detta barn i 18 år!

Citera
2007-11-02, 02:32
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jamesbonde
Numera verkar det inte förekomma några sådana övningar. För dyrt?
Skulle tro det har med hårdare regler om att allmänheten inte skall störas samt säkerhet.
Citera
2014-05-19, 17:56
Medlem
jultomtenbrannupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humperdick

Edit, smällarna i dom andra tre var nog äkta.

Edit 2

Kommer ihåg när jag var på scoutläger i min barndom på Lida utanför Tullinge där F18 fanns på den tiden, helt plötsligt blir jag tvungen att böja mig frammåt och hålla händerna för öronen och i ögonvrån ser jag två draken som är så nära att man kan se skarvarna i i flygplanet, jag har alldrig varit med om något liknande inte ens när jag var på slutöving på F21, Draken ska tydligen bullra mycket mer än Viggen.

Inte så smart att flyga över ett områden där det jämnt och ständigt är småungar, det kanske var våran Tom Cruise som spakade kärran.
Besviken. Hade förväntat mig en ren knall. Det här var mer som en stor pys.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in