2015-05-17, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SleepaZ
Men det där sker i även i symbios med användarna, ökad anmälning av inlägg hjälper också modsen att hitta skräp. (man har ju inte tid att sitta och lusläsa varje tråd)

Jag vet
Citera
2015-05-17, 21:33
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mediteramera123
Håller tummarna för subforum.

Naturligvis. Det öppnar ju för privilegiet "oemotsagt predikande".
Citera
2015-05-17, 21:33
Medlem
anjoh66s avatar
Citat:
Frågan har ju varit uppe förut i modsforumet.

Jag vet och håller just nu på att läsa in mig i vad som sades vid dessa tillfällen

Citat:
Problemet med indelningar är det som uppstår vid drogforumet (har modorerat där), det går åt en massa tid för moderatorer att flytta trådar fram och tillbaka. En del medlemmar tycks vara oförmögna att placera rätt frågeställning i rätt forum ändå.

Det är också något jag har viss förskräckelse inför.
I och för sig så kan vissa inte placera trådar rätt oavsett hur forumet är uppdelat, jag modererar ju Hobby också, där är det snarare regel än undantag att trådarna placeras fel.

Citat:
En annan variant är att man ha ett specifikt forum för varje religion, men då blir det ett heltidsjobb för moderatorer att sitta och flytta alla tidigare trådar till rätt forum, något man troligen måste göra även vid två forum (det går ju inte ha en massa gamla felplacerade trådar hängades i fel forum, sökfunktionen haverar efter gamla trådar etc)

Nej, det tror inte jag heller på, att dela upp forumet per religion löser inga problem, det skapar bara nya.

Citat:
Njea bättre att behålla det i nuvarande skick. Uppdelningar löser inte problematiken.

Kanske inte, men Regulus förslag kan vara värt att ses över.
Citera
2015-05-17, 21:39
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Problemet med indelningar är det som uppstår vid drogforumet (har modorerat där), det går åt en massa tid för moderatorer att flytta trådar fram och tillbaka. En del medlemmar tycks vara oförmögna att placera rätt frågeställning i rätt forum ändå.

Håller med dig. Det kommer att bli en jädrans massa gråzone-tråder och mängder av kross-referenser, som moderatorerna får ett helt onödvändigt extrajobb med att nysta upp.

Citat:
En annan variant är att man ha ett specifikt forum för varje religion, men då blir det ett heltidsjobb för moderatorer att sitta och flytta alla tidigare trådar till rätt forum, något man troligen måste göra även vid två forum (det går ju inte ha en massa gamla felplacerade trådar hängades i fel forum, sökfunktionen haverar efter gamla trådar etc)

Ja, och detta gör t.ex. också "comparative religion" i det närmaste omöjligt.
Citera
2015-05-17, 21:43
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Möjligt, men jag tror likväl att en delning kan skapa nya problem. Exempelvis en ny börda på redan fullbelagda moderatorer..

Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Ja antagligen men jag tror att om man ser över grundproblemet och hittar bristerna så kanske den tunga arbetsbördan slätar ut sig så att säga.

Ditt hopp om att dessa problemer slätas ut är en hög risk att ta jämförd med den yttranfrihets-begränsning som egentligen är motivet för att skapa ett subforum.
Citera
2015-05-17, 21:45
Medlem
anjoh66s avatar
Citat:
Tack för snabb respons. Håller tummarna för subforum.

Nu ska vi skynda långsamt, det finns många frågetecken att räta ut, om de nu ens är böjbara.

Citat:
Det är så jävla mycket trams och personangrepp i alla trådar, vilka båda egentligen är OffT, vilket drar ner nivån på hela religionsforumet. Det känns som om de flesta forumdeltagare använder fb mer som en privat soptunna för sina privata neuroser än att faktiskt debattera på ett sakligt sätt. Synd.

Citat:
Men det där sker i även i symbios med användarna, ökad anmälning av inlägg hjälper också modsen att hitta skräp. (man har ju inte tid att sitta och lusläsa varje tråd)

+1
Det är helt omöjligt att hålla koll på alla inlägg som skrivs.
Citera
2015-05-17, 21:46
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Ditt hopp om att dessa problemer slätas ut är en hög risk att ta jämförd med den yttranfrihets-begränsning som egentligen är motivet för att skapa ett subforum.
Nu missförstod du mig som vanligt! Jag pratade om ÖVERTYDLIGHET i regelverket.
Yttrandefrihet har alla men man har även eget ansvar över det man ger ut så att säga.
Yttrandefrihet är inte detsamma som ansvarslöshet .
Citera
2015-05-17, 21:48
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Så känner jag det också. Tar mer energi att behöva tala om vem man är eller inte, istället för att reflektera utifrån det någon skriver.
Jag kan tycka att reglerna också bör bli mer övertydliga. Jag hade jättesvårt i början att ens förstå vad trams och ot betydde. Trams tog jag först som att man inte fick ha humor med i sina texter. Alltså ej skämta till det.
Har fortfarande lite svårt att veta vad ot är eftersom det ser ut som att nästan alla är ot i mina ögon.
Det är något som fattas i förklaringar och regelverk.
Och de som sitter i detta Outlaw eller vad Anjoh sa, de måste väl ha en slags loggbok eller statistik över bristerna vi användare ger dem att jobba med.

OM nu ett subforum blir aktuellt kunne det i så fall bli: "Religions-sandlådan", där en minimums-terminologi tillämpas: Maximum tvåstavelsesord och ingen special-terminologi tillåtas.
Citera
2015-05-17, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anjoh66
Kanske inte, men Regulus förslag kan vara värt att ses över.
Det vore bättre att som i mitt förslag göra ett subforum med det som inte är polemik utan information om religioners seder och bruk, eftersom det är det som dränks i alla polemiktrådarna, samt är det som är riktig information istället för diverse gräl. Det skulle vara mycket mindre arbete att moderera samt vara ett vettigare subforum rent generellt.
Senast redigerad av Macbajs 2015-05-17 kl. 21:52.
Citera
2015-05-17, 21:53
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Nu missförstod du mig som vanligt! Jag pratade om ÖVERTYDLIGHET i regelverket.
Yttrandefrihet har alla men man har även eget ansvar över det man ger ut så att säga.
Yttrandefrihet är inte detsamma som ansvarslöshet .

Skall jag förstå detta som att du INTE förespråker ett subforum?
Citera
2015-05-17, 21:57
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macbajs
Det vore bättre att som i mitt förslag göra ett subforum med det som inte är polemik utan information om religioners seder och bruk, eftersom det är det som dränks i alla polemiktrådarna, samt är det som är riktig information istället för diverse gräl. Det skulle vara mycket mindre arbete att moderera samt vara ett vettigare subforum rent generellt.

Alltså FBs eget FBpedia. Inläggs-skrivare kan ju som det är bara inkludera solida källhänvisninger i sina inlägg om det anses nödvändigt.
Citera
2015-05-17, 22:01
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macbajs
Det går nog förmodligen inte att undkomma eftersom det alltid finns någon som ej kan respektera andra människor syn på saker utan att kasta ur sig en dumskallegroda i sina komentarer mot andra med yttrandefrihetspapperet i handen i högsta hugg.
Jag efterlyser också ett trevligare klimat med och mellan människor och deras intressanta åsikter och reflektioner över det som är i Religioner och dess heliga skrifter. Både ateister och troendes.
Jag ser det som ett diskussionsforum där man vill ta del av andras syn på omvärlden, inte ett ställe att spy ur sig galla.
Det är ytterst få gånger man får ha kvar ett intressant diskussionsämne då det hela tiden dyker upp sidotroll som spottar och fräser.
De måste väl få finnas de med antar jag.
Kanske det vore på tiden att inskaffa ett AVREAGERINGSTRÅDSOMRÅDE där alla som vill och har behov av nita någon och idiotförklara någon kan få gå in där och slåss lite. Så kanske den lugnar ner sig och kan komma in i tråden och bete sig vuxet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in