Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-09, 11:16
  #1657
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rantaplan
Hej.
Jag har ett förslag som kunde bidra till fler besökare och tillgänglighet.
Skriv under Viktigt: Termer och främmande ord som kan förekomma i forumet.
Du kan ju förslagsvis be bobomil författa denna ordbok ...
han håller reda på agnarna och vetet.

Förslaget om en ordlista har tidigare varit föreslagit (och jag erbjöd att hjälpa), men sen blev det inget av det (vad jag vet), frånsett denna humoristiska version:

(FB) Ordlista för religiösa
Citera
2017-08-09, 21:00
  #1658
Medlem
Synd om alla dessa rara, svåra ord att de inte får bli tillgängliga med ett enkelt
knapptryck. Själv har jag ett fritt skapande yrke, noll koll på datorer, sen då jag
bläddrat fram till rätt ord har jag tappat tråden...
Nej, skall gräva ner mej ordentligt : Berit Gustavssons Kunskapsfilosfi
och Anthony Kennys Västerlandet filosofi.
Tack FB för råden jag fick!
Citera
2017-08-12, 10:06
  #1659
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rantaplan
Synd om alla dessa rara, svåra ord att de inte får bli tillgängliga med ett enkelt knapptryck.

Jag hällar helt med dig om detta, och för min del är en avanserad terminologi (i form av "svåra" ... eller "fina" ... ord) inte avsett att vara en rökridå för att vilseleda debatt-opponenter, men snarare ett semantisk verktyg som så att säga kan leda till pudelns kärna i ett resonemang.

Så jag deltar gärna i ett "ordlista"-projekt ... med reservationerna att detta är tidskrävande OCH förutsättar acceptans och ett visst mått av engagemang av detta delforums moderatorer.
Citera
2017-10-15, 10:49
  #1660
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Jag hällar helt med dig om detta, och för min del är en avanserad terminologi (i form av "svåra" ... eller "fina" ... ord) inte avsett att vara en rökridå för att vilseleda debatt-opponenter, men snarare ett semantisk verktyg som så att säga kan leda till pudelns kärna i ett resonemang.

Så jag deltar gärna i ett "ordlista"-projekt ... med reservationerna att detta är tidskrävande OCH förutsättar acceptans och ett visst mått av engagemang av detta delforums moderatorer.

Nej tack!
Skall forumet alltså bestå utav individer med inbördes beundran vad gäller " fina" ord.
Flashback är Flashback och ingen ordbok att rätta sig efter.
Skall det alltså införas " ordregler"
Någon moderator skickar en varning med regel 003.
Du använde fel ord. Tyvärr tillhörde det inte ordlistan.
Nu får du semester en vecka.
Obs! Nästa gång blir det 1 månad.
Citera
2017-10-15, 10:59
  #1661
Avstängd
Kan man inte göra sig förstådd med enkla ord så har man inget att tillföra i en debatt.

Oavsett ämne.
Citera
2017-10-15, 11:05
  #1662
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av putteibla
Kan man inte göra sig förstådd med enkla ord så har man inget att tillföra i en debatt.

Oavsett ämne.

Håller med dig.
Om du nu menar att jag absolut inte behöver varnas om jag i stället för att skriva KREPERA= gått ur tiden, samlats till mina förfäder, tagit ner skylten, bitit i gräset, gett upp andan.
DÖTT med andra ord.

Om nu någon anser att forumet blir bättre om jag skriver KREPERA istället för att DÖ så tycker jag att forumet har KREPERAT.

Förtydliga reglerna istället med olika exempel på vad som kan tänkas vara OT.
Mycket mindre jobb för våra moderatorer än att behöva skapa en ordbok och hoc regler för att delta i en debatt.
Svårt för moderatorerna att hålla koll på hur många gånger jag använt fel ord och missat semantik, hocregler annat fjant.
Och enklare för mig att slippa slå i en ordbok för att uttrycka mina åsikter akademiskt korrekt.
Det är ju inte direkt ett akademiskt forum 😂
__________________
Senast redigerad av goran744 2017-10-15 kl. 11:22.
Citera
2017-10-15, 12:11
  #1663
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Håller med dig.
Om du nu menar att jag absolut inte behöver varnas om jag i stället för att skriva KREPERA= gått ur tiden, samlats till mina förfäder, tagit ner skylten, bitit i gräset, gett upp andan.
DÖTT med andra ord.

Om nu någon anser att forumet blir bättre om jag skriver KREPERA istället för att DÖ så tycker jag att forumet har KREPERAT.

Förtydliga reglerna istället med olika exempel på vad som kan tänkas vara OT.
Mycket mindre jobb för våra moderatorer än att behöva skapa en ordbok och hoc regler för att delta i en debatt.
Svårt för moderatorerna att hålla koll på hur många gånger jag använt fel ord och missat semantik, hocregler annat fjant.
Och enklare för mig att slippa slå i en ordbok för att uttrycka mina åsikter akademiskt korrekt.
Det är ju inte direkt ett akademiskt forum 😂
Tyvärr sitter här wannabe-akademiker som tror att dom tillför något i debatten bara dom uttrycker sig tillräckligt krångligt.
Tragiskt.
Och det är alltid dom med minst att säga som ska krångla till det, bara för att dölja sin egen innehållslöshet.
Citera
2017-10-15, 12:18
  #1664
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av putteibla
Kan man inte göra sig förstådd med enkla ord så har man inget att tillföra i en debatt.

Oavsett ämne.
Gäller även egna ord, anser jag. Visst kan det finnas tillfällen då en länk eller ett citat kan vara rätt väg att gå. Men vissa debatterar alldeles för ofta med citat från helig text, elled youtube-klipp.
Så kan man inte göra sig förstådd med egna ord så har man inget att tillföra i en debatt.
Det innebär inte att man inte kan hänvisa till saker.
Citera
2017-10-15, 21:11
  #1665
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Gäller även egna ord, anser jag. Visst kan det finnas tillfällen då en länk eller ett citat kan vara rätt väg att gå. Men vissa debatterar alldeles för ofta med citat från helig text, elled youtube-klipp.
Så kan man inte göra sig förstådd med egna ord så har man inget att tillföra i en debatt.
Det innebär inte att man inte kan hänvisa till saker.
Nu är det ju så här KISS. Det kan ju vara du som inte förstår vad den andre skriver.
Eller utgår du ifrån att den som skriver så att du inte förstår är det största felet i debatten?
Dvs det kan ju även vara du som inte tillför debatten något, eller ens förstår din motdebattör.
Lättare att se andra som felet än att kanske säga till sig själv, jag förstår inte vad personen skriver.
Citera
2017-10-15, 21:22
  #1666
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Nu är det ju så här KISS. Det kan ju vara du som inte förstår vad den andre skriver.
Eller utgår du ifrån att den som skriver så att du inte förstår är det största felet i debatten?
Dvs det kan ju även vara du som inte tillför debatten något, eller ens förstår din motdebattör.
Lättare att se andra som felet än att kanske säga till sig själv, jag förstår inte vad personen skriver.
Den andre skriver ingenting om den debatterar med bibelcitat och/eller youtube-klipp.
Om någon inte förstår mig så hoppas jag att jag får veta det, så kanske jag kan förtydliga.
Och tvärtom, om jag inte förstår så frågar jag. Du kanske har märkt att jag frågar saker....
Vissa blir irriterad, men de skulle de tänkt på innan de påstår saker de inte kan ge svar på.
Citera
2017-10-15, 21:34
  #1667
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Den andre skriver ingenting om den debatterar med bibelcitat och/eller youtube-klipp.
Om någon inte förstår mig så hoppas jag att jag får veta det, så kanske jag kan förtydliga.
Och tvärtom, om jag inte förstår så frågar jag. Du kanske har märkt att jag frågar saker....
Vissa blir irriterad, men de skulle de tänkt på innan de påstår saker de inte kan ge svar på.
Håller inte med dig i det du skriver om dina frågeställningar eftersom jag inte uppfattar det som frågor av nyfikenhet från dig.
Min iakttagelse, kan ha fel men kan ha rätt.
Du vet bäst själv vem du är och bla, bla, bla.

Påstår saker de inte kan ge svar på?
Du kanske aldrig blir nöjd med svaren.

Det handlar för det mesta om ömsesidig respekt.
Det är omöjligt att sätta regler på det området.

Jag tycker att det skulle underlätta med exempel på regler.
En del behöver det.
Jag behövde det i början.
Vände mig till moderatorerna och fick förklaringar.

Men antagligen är det omöjligt att tillfredsställa alla.
Kanske inte ens nödvändigt.
Religion är ett förbannat snårigt område.
Fullt med känslor.
Citera
2017-10-15, 21:38
  #1668
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Håller inte med dig i det du skriver om dina frågeställningar eftersom jag inte uppfattar det som frågor av nyfikenhet från dig.
Min iakttagelse, kan ha fel men kan ha rätt.
Du vet bäst själv vem du är och bla, bla, bla.

Påstår saker de inte kan ge svar på?
Du kanske aldrig blir nöjd med svaren.

Det handlar för det mesta om ömsesidig respekt.
Det är omöjligt att sätta regler på det området.

Jag tycker att det skulle underlätta med exempel på regler.
En del behöver det.
Jag behövde det i början.
Vände mig till moderatorerna och fick förklaringar.

Men antagligen är det omöjligt att tillfredsställa alla.
Kanske inte ens nödvändigt.
Varför skulle jag annars fråga???
När folk påstår att böner besvaras, gudar finns, onda andar finns, och allt annat som påstås i religinsforumet, ja då blir jag nyfiken på hur de kan veta det. Svårare är det inte.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback