• 1
  • 2
2007-10-29, 22:40
Medlem
Flärps avatar
Denna text fann jag på ett annat forum här på Internet som jag fann intresant och skulle gärna vilja se Flashbackarnas reflektioner angående argumenten som radas upp.

Jag säger det igen, det är inte jag som är den ursprungliga författaren till texten. Jag har bara saxat från ett annat forum.

Jag satt och funderade i bilen när jag åkte hem från affären i detta ruggiga höstväder på en sak. Jag och min mor diskuterade om att många barn föds i hem där de inte riktigt får den uppväxt och uppfostran som de behöver/kräver. Många föds i missbrukarhem och får det då jävligt kärvt.

För att adoptera krävs det ju ganska många kontroller och ens lämplighet som förälder testas och granskas.

Då började jag tänka till. Kanske inte en jättebra idé, men något som jag finner värt att diskutera. Såhär lyder min idé.

Man lägger lite extrakrut på att forska fram och tillverka ett preventivmedel för både män och kvinnor. Kanske något chip som släpper ut hormoner och dylikt (här sätter fantasin och forskarnas idéer gränserna) och därmed skapar en effekt som preventivmedel skulle gjort.

Detta sätts sedan in i VARENDA medborgare vid födsel/könsmognad/lämplig period.

Vad sen? JO. När ett par känner sig manade att skaffa sig ett barn, får de ansöka om detta och sedan granskas i lämplighet som föräldrar. Kontroller görs, och sedan beviljas, eller nekas deras ansökan.

Ett brott mot den personliga integriteten? Ja. Det är det. Men ärligt talat tycker jag man som människa ska tänka på att vi lever i ett samhälle, och alla ska göra sitt för att det här samhället ska bli så bra som möjligt och utvecklas i en bra och stabil riktning.

Enligt mig,

Positiva saker:
- Barn föds enbart i hem där de faktiskt har en ärlig chans till en bra uppväxt och en uppfostran som gör dem till ärliga medborgare. Bra som fan.
- Inga oönskade graviditeter. Klockrent.
- Jag tror man hade kunnat undvika många samhällsproblem på det här sättet. Därmed spara in lite pengar, samt spara på lidandet.

Negativa saker:
- Den personliga integriteten kränks.
- Blir ett kontrollsamhälle.
- En smula av ens friheter berövas.

Jag kan väl säga idéen är något oslipad och i nuläget ej genomförbar. Jag vill också påstå att jag kanske inte står för allt som nämnts.

MEN upp till diskussion med saker som kan ha med ämnet att göra, om det så gäller själva idéen eller om alla är lämpade att få skaffa barn.

Nu kommer jag förgås i flammor.
Citera
2007-10-30, 00:38
Medlem
D_Devils avatar
I like it, at a certain degree.

Nackdelen skulle ju som sagt vara att man kan känna sig kontrollerad.
Även om du inte tänker skaffa barn just vid det samlaget så är det alltid härligare att känna att "Jag kan skaffa ett barn nu om jag har lust, fast det har jag ju inte."

Dock så skulle detta medföra en ökning av könssjukdomar då folk har en tendens att endast använda kondom för att förhindra gravididet och totalt glömma av att det inte är den enda funktionen som kondomer utgör.
Citera
2007-10-30, 02:22
Medlem
Jag har funderat på samma sak många gånger själv faktiskt. Ibland stöter man ju på människor där retroaktiv abort vore att föredra. Men nånstans kan jag ändå inte undvika att tro att det skulle bli ett oerhört tråkigt och onyanserat samhälle av det. Inga häftiga killar i skolan, slampiga tonårstjejer eller gamla knarkare på bänkarna. Jag kan inte låta bli att tro att det skulle vara rätt tråkigt, ändå.
Citera
2007-10-30, 02:46
Medlem
West-ens avatar
Jo, det skulle verkligen förbättra en massa. Men det lär få lite, hrmm, kritik.
Bra vore ju om man kunde göra det på ett sådant sätt att alla har en chans till att få tillstånd att skaffa barn, bara de har vilja att förbättra sina levnadsätt etc.
Citera
2007-10-30, 09:00
Medlem
MrTambourineMans avatar
Om man bara lät lämpliga föräldrar skaffa barn så skulle det födas för lite barn. Var och varannan förälder missköter sina barn i dagens läge. Resultatet är väll att samhället inte skulle få tillräckligt stor arbets kraft och allt skulle gå åt helvete.

Det är min framtids prognos för denna urusla ide.
Citera
2007-10-30, 09:20
Bannlyst
Låter som lite kreativt nytänkande.

Körkort för bil är inget man föds med eller har rätt till per automatik utan att först kunna visa att man verkligen kan hatera en bil i trafiken, så varför skulle det vara annorlunda med att alstra barn?

Många lider och har lidit oerhört av inkompetenta föräldrar. Föräldrarna skyller ofta ifrån sig på samhället skola eller "h*n hamnade i dåligt sällskap" ja, det mesta utom sig själva. Börjar barnen sedan med droger så beror det givetvis på allt annat än de själva.

Men med tanke på hurpass mycket många mognar som föräldrar när de väl har ett barn kan det vara svårt att få fram ett fungerande system där man verkligen skulle kunna mäta när man skulle kunna anses som mogen. Även om det visst kan ligga något i idén att föräldraskapet inte skall tas för givet som sin alldeles egna rättighet.
Citera
2007-10-30, 10:04
Medlem
enikOs avatar
Nä, det där låter inget vidare. Skulle nog inte ta lång tid till dess att personer med öppet extrema politiska åsikter anses olämpliga. Tillslut får väl ingen med åsikter som skiljer från Partiets skaffa barn.

Bara för att ta upp nåt av de många exempel som detta kan missbrukas på.
Citera
2007-10-30, 10:43
Medlem
wellermans avatar
Jag tycker det är en dålig ide. Naturen är ett experiment, alla kan inte ha det lika bra. För att köra bil behöver du ett körkort, men bilkörning ingår i ett system vi skapat. Våran biologi är det system som skapat oss och det klarar sig nog utan att vi försöker styra och ställa.
Citera
2007-10-30, 11:02
Medlem
fbes avatar
...och vem säger att den mysigaste uppväxten skapar de bästa människorna? Stora personligheter verkar ju ganska ofta komma ur lite besvärliga förhållanden.
Citera
2007-10-31, 14:20
Medlem
Nej, det skulle bara vara ännu ett tillägg till storebrorsamhället. Effekten skulle väl vara önskvärd men det är inte rätt väg att gå.
Citera
2007-10-31, 23:36
Medlem
snömannens avatar
Problemet är vem som skulle ha befogenhet att förbjuda en viss människa att skaffa barn.

Man kan ju bli fråntagen vårdnaden om redan födda barn, om man beter sig direkt olämpligt. Men det är en delvis annorlunda situation.

Steget från att bli fråntagen rätten till vårdnad till att bli fråntagen rätten att alls skaffa barn är dock inte så oerhört långt...
Citera
2007-11-03, 12:17
Medlem
TZAAs avatar
Jag tycker att det låter som en fantastisk idé!
Skulle kunna funger som körkortet gör i vissa länder, att man tar det någon gång i 18 årsåldern samt är tvungen att förnya med jämna mellanrum, något som bör föregås av en kurs där man får lära sig lite nytt om föräldraskap och barn och ungdomars behov.

På detta vis kan man förmodligen förbättra livskvaliten hos såväl barn som vuxna, förutsatt förstås att den ansvariga personalen kan sitt jobb.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in