2007-10-29, 13:05
Bannlyst
startade om datorn. och får inte igång explorer. det finns inga ikoner på skrivbordet, jag får ingen meny och allt jag ser är skrivbordsbakgrunden. vill jag få upp aktivitetshanteraren står det att adminstratören stäng av den?? :S

startade om i felsäkert läge. jag kunde välja på att logga in på mitt konto (win xp) och nått nyskapat adminstrationskonto som åtminstone inte jag gjort. på mitt konto fungerar det lika dåligt som i vanliga läget men på adminstrationskontot fick jag ialla fall upp aktivitetshanteraren och kör nu en virusscanning och en spywarescanning.

Men vad är det som orsakar detta? Jag har inte installerat något och allt fungerade fint innan omstarten. :S
Citera
2007-10-29, 15:46
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Låter som en mindre Windowskrasch.

Vad händer om du sätter i skivan och kör en reperation av operativsystemet?
Citera
2007-10-29, 15:50
Bannlyst
har inte hunnit så långt än. virusscanningen är inte klar...fy för stora hårddiskar i slöa datorer! har funderat på windows-rep, men måste jag säkerhetskopiera något då för den lär ju ersätta saker? fast funderar på om jag bara ska formatera hela skiten, det är ändå på tiden.
Citera
2007-10-29, 15:51
Medlem
Testa standardförfarandet när XP cpar ur - systemåterställning!!
Citera
2007-10-29, 15:55
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Se så här då.

Att felsöka hårdvaran / mjukvaran och en eventuell reperation som kanske inte kan lösa problemet tar några timmar.

En nyinstallation av operativsystemet och med XP skivan i handen tar ca 1 timme.Har du Vista så tar det hälften av denna timme.

Jag hade nog valt det sistnämnda om du ändå har en formatering av operativsystemet som tanke.
Citera
2007-10-29, 16:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Konsensus
Testa standardförfarandet när XP cpar ur - systemåterställning!!

det var det första jag gjorde. men det hjälpte inte.
Citera
2007-10-29, 16:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Se så här då.

Att felsöka hårdvaran / mjukvaran och en eventuell reperation som kanske inte kan lösa problemet tar några timmar.

En nyinstallation av operativsystemet och med XP skivan i handen tar ca 1 timme.Har du Vista så tar det hälften av denna timme.

Jag hade nog valt det sistnämnda om du ändå har en formatering av operativsystemet som tanke.

Jo, sitter bara och pinar mig vid tanken att behöva hålla på med all backup i felsäkert läge, utan att lättvindigt komma åt ikoner eller meny... men det får man väl ta. ^^
Citera
2007-10-29, 16:35
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Ibland får man bita i det sura äpplet.

Vill du får ordning på sakerna så är det bara att köra igång med backupen.
Citera
2007-10-29, 16:51
Medlem
927s avatar
kör det här programmet får vi se, det återställer vissa inställningar http://downloads.andymanchesta.com/R...ools/SDFix.exe
spara SDFix.exe på skrivbordet >klicka på SDFix.exe >sdfixen packas upp här: C:\SDFix.
starta om i felsäkert läge (F8) >gå hit: C:\SDFix >klicka på runthis.bat >välj y.
när scanningen är klar så tryck på valfri tangent för att starta om.
när det står finished så tryck på valfri tangent. en logg kommer automatiskt att visas (C:\SDFix\report.txt), kopiera in loggen här.
Citera
2007-10-29, 18:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 927
kör det här programmet får vi se, det återställer vissa inställningar http://downloads.andymanchesta.com/R...ools/SDFix.exe
spara SDFix.exe på skrivbordet >klicka på SDFix.exe >sdfixen packas upp här: C:\SDFix.
starta om i felsäkert läge (F8) >gå hit: C:\SDFix >klicka på runthis.bat >välj y.
när scanningen är klar så tryck på valfri tangent för att starta om.
när det står finished så tryck på valfri tangent. en logg kommer automatiskt att visas (C:\SDFix\report.txt), kopiera in loggen här.

skrivbordet kommer jag ju inte ens åt.

och lyckas inte öppna några mappar heller så sitter och kallsvettas och vet inte hur jag ska lycka säkerhetsspara innan formatering. funderar på att köra en ubuntu live-cd så jag kanske kan flytta de viktigaste filerna. hur kan det funka tro?
Citera
2007-10-29, 18:41
Bannlyst
Kan inte ens öppna hårddiskarna från live cd-n, var så länge sen jag körde den så kommer inte ihåg hur det var. Men ska det vara så?

Finns det inget snabbkommando att öppna typ program-mappen eller vilken mapp som helst i windows? :S
Citera
2007-10-29, 21:25
Medlem
927s avatar
men du kan ju spara sdfix vart du vill.
vad händer när trycker på win+e?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem