2007-10-29, 08:29
Medlem
Köpte en PC i delar - Intel Core 2 Duo E6750, 2048MB, 8800GTS, 500GB, DVD±R/RW för drygt 2 månader sedan från Komplett.se, som jag byggde ihop utan problem.

Dock fungerade inte det integrerade ljudet, varvid jag fick ett Creative SB Audigy SE PCI, 7.1 Surround, 24-bit/96KHz, Retail vilket löste problemet (high five för det!).
Dessvärre kvarstår fortfarande en rad allvarliga problem, som jag hoppades att gårdagens BIOS-uppdatering skulle lösa, vilket den dessvärre inte gjorde. Följande förekommer dagligen:

Vid uppstart kommer inte datorn längre än till XP:s ”Välkommen”-bild, där den hänger sig. Mus och tangetbord förefaller då också helt frånkopplade. Efter en eller flera ytterligare omstarter är jag däremot i regel inne i Windows. Krascherna kan även ske precis då jag kommit in i XP och programmen börjar startas.

USB-gränssnittet kopplas även ifrån spontant. I regel händer det inne i XP, utan någon som helst förvarning, varvid musens IR-ljus slocknar, precis som tangentbordets lampor. USB-enheterna har ingen som helst kontakt med datorn, och sätter man i en ny enhet i samband med felet, märker inte XP det. Flertalet gånger har USB:n slutat fungera inne i Paint och Media Player, men även helt utan förvarning i Windows då jag tex. surfar.

Krascher till synes helt utan anledning som resulterar i blåskärm, ofta i Media Player hakar ljudet upp sig, datorn kraschar och en blåskärm med felmeddelanden blinkar till utan att man hinner läsa den varvid datorn startas om. Vid varje uppstart ger XP ett felmeddelande, om att en Netcomm.dll-fil i Win32-mappen är felande, vilket jag kan tänka mig ha något samröre med något av ovanstående. Sökvägen går till MsnMsgr, så förmodligen är det nåt med messenger som bökar på den fronten.

Massa tok med andra ord, hoppas ni snillen här inne har några tänkbara lösningar.

MVH
/J
Citera
2007-10-29, 08:43
Medlem
Freddalfs avatar
Du har inte lust att fylla på lite hårdvaruspecifikationer, såsom moderkort och nätaggregat och saker av mer vital karaktär än det du har listat?

*Edit* Spontant känns det ju som att du antingen har för lite strömförsörjning, eller ett knepigt moderkort.
Citera
2007-10-29, 09:34
Medlem
/Nisse_Hults avatar
OK!

Vi tar det från där jag antar att problemen börjar..

När du skruvade ihop delarna...
Använde du ett ESD-armband!
Kopplat till datorLådan, inte till värmeelementet eller diskbänken!?

Kontrollerade du verkligen så att alla distanser mellan låda & moderkort hamnade exakt rätt (dvs. distans endas om den matchar hål i moderkortet?)

Att Alla distanser användes & att du drog åt skruven i varje moderkortshål?

Dubbelkollade du alla kontakter som du anslöt till moderkortet?
(Rätt kontakt på rätt pinnar, åt rätt håll?)

Kollade du ev. byglingar på moderkortet så dessa matchar din uppsättning..
(Se i manualen)

Kollade du alla kablar till hårddiskar osv.?

Men framför allt!

Kollade du så BIOS identifierar Hårddiskar & dvd-brännare etc korrekt?

Därefter...

Använde du en laglig XP-installation... (en nedladdad kan vara defekt/smittad)

Tog du bort ev. partition från hårddidken för att skapa en egen ny sådan som du formaterade till NTFS under installationens inledning?

Installerade du moderkortsdrivrutinerna från medföljande CD--
Installerade du grafikkortsdrivrutninerna från medförljande CD--
osv.

Allt ovan är en GRUND.. för en vettig windowsinstallation..

Missar du på en enda punkt ovan så kan "oförklarliga" problem uppstå..

Och det är i något av ovan som jag tror att det skitit sej!

Mitt råd är med andra ord.. Gör om allt från början och kontrollera noggrant att allt blir helt rätt!

Citera
2007-10-29, 09:36
Medlem
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=323837

That's it. Dock med ett http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=320183 och ett http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=331406 istället för motsvarande komponenter i paketet ovan.

mvh
/J
Citera
2007-10-29, 16:31
Medlem
diversions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freddalf
*Edit* Spontant känns det ju som att du antingen har för lite strömförsörjning, eller ett knepigt moderkort.

Jag håller med. På vissa asus-moderkort med vissa minnen får minnena för lite spänning, så man får ställa upp spänningn själv i BIOS. Har du kollat att minnena får det dom ska ha? E6750 ska ha en spänning som ligger på 1,35 volt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in