2007-10-29, 00:36
Medlem
Nåt har blivit fel med en kompis dator, när man kopplar in ett USB minne eller en extern hårddisk så hittas inte enheten och det kommer upp ett felmeddelande där det står "Drivrutiner saknas".
MP3-spelare och andra saker (t.ex. midi-keyboard) går att koppla in som det ska, men just USB minnen och hårddiskar funkar inte.

Det har ju alltid funkat förut, men så helt plötsligt så hittar den inte enheten...vad kan man göra åt det? Drivrutiner ska ju inte behövas för att koppla in ett jävla USB minne?
Citera
2007-10-29, 01:11
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Antar att det ligger något servicepaket i och i sådant fall vilket?
Vilket operativsystem körs i denna maskin?
Ligger det något frågetecken under enhetshanteraren och med vilken felkod står det?
Citera
2007-10-29, 14:30
Medlem
Eastons avatar
Service Pack 2, kan strula till det rejält, jag kämpade i nästan 1 vecka innan jag fick igång min. jag valde att köra service pack 1 istället.
Citera
2007-10-29, 15:43
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Behöver man nedgraderar till SP1 så har man andra problem än mjukvaran.
Det är ju inte meningen att man ska nedgraderar mjukvaran för att produkten skall fungera.

Har ni stöd för USB2 så rekommenderas det SP2.
Kontrollerar om datorn har detta stöd.
Citera
2007-10-29, 16:18
Medlem
Hur fixar jag ett service pack då? Min kompis har nämligen ingen internetuppkoppling...
Citera
2007-10-29, 16:33
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Tja, du har väl en uppkoppling då du är online nu

Hämta hem det på Microsofts hemsida och bränn ner det på en RW-skiva.
Besök din polare och lägg in SP2.Han/hon får väl bjuda på kaffe under tiden.

Kruxet är sedan att ni bör köra Windows Update efter installationen av SP2.
Du får väl kanske ta med datorn hem till dig eller någon som har en uppkoppling mot nätet.
Citera
2007-10-29, 17:44
Medlem
Är det ett måste att man kör en windows update efter då?

Och raderas alla filer om man ska installera service pack 2? Jag laddade ner det och skulle kolla så att det funkade (skulle bara kolla så att filen laddades ner ok, inte installera alltså), och det på första steget av installationen stod det att jag bör säkerhetskopiera alla filer innan jag fortsätter...? Inget viktigt kanske...eller?

Tack för svaren hittills i alla fall

EDIT: Var kan jag ladda ner service pack 1 förresten? Hittade bara 2:an på microsofts hemsida, men det är ju inte säkert att den funkar, så ettan skulle kanske också behövas testas...
Citera
2007-10-30, 15:03
Medlem
Citera
2007-10-31, 19:40
Medlem
Nu installerade jag Service Pack 2 på hans dator, men problemet är fortfarande kvar.

Det står att USB-enheten behöver drivrutiner för att fungera, och att dom inte hittas...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in