2007-10-28, 16:52
Medlem
Pellefantas avatar
Har väl inte haft min mac speciellt länge och kan inte påstå att jag är speciellt kunnig. Därav denna kanske dumma fråga..

Jag råkade dra tag i genvägen till internet, ni vet den som ligger i docken och ser ut som ett "@" och dra ut den till skrivbordet, "poff" sa det och så blev det ett litet moln och nu ser jag inte skymten av den.

Hur får jag tillbaka den? Jag hittar ingenting. Katastrof, måste jag trycka äpple+n hädanefter. Borta föralltid? :/
Citera
2007-10-28, 16:53
Medlem
trapd00rs avatar
Dra en genväg tillbaka till docken bara?
Citera
2007-10-28, 16:54
Medlem
Pellefantas avatar
Vart hittar jag den genvägen då?
Citera
2007-10-28, 16:59
Medlem
trapd00rs avatar
I programmappen?
Citera
2007-10-28, 17:01
Medlem
Pellefantas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trapd00r
I programmappen?

Jag öppnade Finder där och gick in på program, så drog jag i Safariikonen, men den ville inte fastna. Det är ju inte den ikonen jag hade där tidigare heller. Jag förstår inte..
Citera
2007-10-28, 17:05
Medlem
trapd00rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av http://www.inspectmygadget.com/2007/08/21/mac-os-x-taming-the-tiger-a-guide-for-beginners-part-1/
To customise it, just drag icons onto it, or off it. Drag an icon along the dock to rearrange its order. Drag the dividing line to make the Dock bigger or smaller. A word of reassurance: When something is dragged off the Dock or Sidebar, it disappears in a puff of smoke. Don’t worry! You haven’t deleted anything - just the shortcut. The original item is still safe

Citera
2007-10-28, 18:10
Medlem
berdans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pellefanta
Jag öppnade Finder där och gick in på program, så drog jag i Safariikonen, men den ville inte fastna.

På vilken sida av avdelaren försökte du släppa Safari? Det går bara att dra in programikoner på den vänstra sidan. Ett alternativ till att dra/släppa är att starta programmet, högerklicka på Dock-ikonen och välja "Behåll i Dock".
Citera
2007-10-29, 06:31
Medlem
Pallemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pellefanta
Det är ju inte den ikonen jag hade där tidigare heller. Jag förstår inte..

Dra den du hade där då?
Citera
2007-10-29, 12:43
Medlem
Mackells avatar
Jag tror Pellefanta vill ha ikonen "Internet Shortcut" - @ på toppen av något som ser ut som en tryckmoj

Den finns inte i någon mapp så man kan inte dra den därifrån

Istället går man in i Safari
Går till den sida som du vill ska visas när du trycker på ikonen
(jag tror att originalet var http://www.apple.com/se/

Drar sedan adressraden (lättast om du börjar långt till vänster där favikoner kan finnas hos Apple är det ett äpple) ner till dockan, högra sidan om avdelaren, och visp så finns ikonen där.

Du kan dra hur många sådana du vill till docken - men de ser likadana ut så det kanske inte är så smart.

När du trycker på den kommer url:en att visas i den webbläsare du valt som standard (verkar av dit inlägg att vara Safari).

Anledningen att den går upp i rök när man drar den från docken är som tidigare sagts - det är ingen egen ikon utan ett alias

Pellefanta, inte trodde du väl att det skulle vara så lätt att "sabba ett system"
Att ingen tidigare förstått vad du är ute efter beror nog på att vi alla slängt ut den för att istället ha olika webbläsarikoner på den vänstra sidan av avdelaren
Citera
2008-01-01, 20:27
Medlem
Pellefantas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackell
Jag tror Pellefanta vill ha ikonen "Internet Shortcut" - @ på toppen av något som ser ut som en tryckmoj

Den finns inte i någon mapp så man kan inte dra den därifrån

Istället går man in i Safari
Går till den sida som du vill ska visas när du trycker på ikonen
(jag tror att originalet var http://www.apple.com/se/

Drar sedan adressraden (lättast om du börjar långt till vänster där favikoner kan finnas hos Apple är det ett äpple) ner till dockan, högra sidan om avdelaren, och visp så finns ikonen där.

Du kan dra hur många sådana du vill till docken - men de ser likadana ut så det kanske inte är så smart.

När du trycker på den kommer url:en att visas i den webbläsare du valt som standard (verkar av dit inlägg att vara Safari).

Anledningen att den går upp i rök när man drar den från docken är som tidigare sagts - det är ingen egen ikon utan ett alias

Pellefanta, inte trodde du väl att det skulle vara så lätt att "sabba ett system"
Att ingen tidigare förstått vad du är ute efter beror nog på att vi alla slängt ut den för att istället ha olika webbläsarikoner på den vänstra sidan av avdelaren

Jag hade glömt bort min egna tråd och gett upp hoppet. Nu har jag den där, den ligger så fint och bara väntar på att bli tryckt på! TACK!

Nää, jag tycker att det verkade lite otroligt att det ska vara så enkelt att tappa bort "ikoner".
Citera
2008-01-03, 07:41
Medlem
nsbmras avatar
Kan inte låta bli att skratta Gjorde exakt likadant själv innan jag ens hann trycka på den och se vad det var
Citera
2008-01-04, 20:52
Medlem
Pellefantas avatar
hahahaha. thanks god att jag i alla fall hann med att använda den innan jag puffade bort den! jag skulle om möjligt gråtit ännu mer om jag inte ens visste vad det var jag tagit bort.. det är det jag älskar med mac, allt är så nytt och spännande! man vet liksom inte riktigt vad man ska lyckas med att förstöra eller förändra ofrivilligt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in