Citat:
Ursprungligen postat av dempa69
Dr har du faktiskt en synpunkt!
Problemet r defacto att dom inte behandlas som Svenskar! Dom behandlas som mindre vetande varelser som det alltid r synd om!
Samhllet har nedvrderat dessa stackars lyckoskare till den grad att dom inte kan gra ngot fel!
Det r alltid ngon annans fel om dom misslyckas!
Om dom gr ngot fel och blir straffade fr det s kan dom inte bli utvisade pga humanitra skl, alternativt av familjeskl!
Det om ngot borde vl knnas krnkande att staten behandlar dom som barn!
// Dempa
Japp, det r hgst tnkbart att det r mycket krnkande.
Det finns
ingen som vljer fattigdom. Jag tror nog de flesta somalier r smarta nog att inse att om de hade ett jobb hr i Sverige s hade de tjnat mer n att knalla runt och g p socialbidrag.
Vidare bortser jag frn kommentaren om att de inte kan bli utvisade. Det kan de allt men enligt svensk lagstiftning skall de i frsta hand avtjna sitt straff i Sverige om de begr ett brott hr. Alldeles srskilt om de sitter med ett svenskt pass eftersom de d i lagens gon r svenska medborgare.
Men problemet med det hr stllningstagande att bde socialtjnsten och Sveriges Rikes Lagbok hanterar somalier precis likadant som alla andra svenska medborgare. D mste man ju g snppet lngre och frga sig:
"vad mer kan vi gra"?
Sl mig inte nu, men det m vara ett politiskt korrekt stllningstagande. Standardsvaret hr brukar ju vara: "Jag r inte rasist, men...". Om ngon nu skulle rka intressera sig fr ett svar kan det inte vara lite konstruktivt d?