2007-11-01, 08:17
Medlem
dempa69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaffeBryggare
Ingen har sagt att integration r varken smrtfritt eller enkelt. Absolut ingen har sagt att integration r ett envgsarbete. Personligen r jag av sikten att man inte gr runt och hatar saker som man inte har grund att hata.

Det finns ju bara en lsning: Behandla dem som svenskar. Begr de brott ker de ju in i fngelse. r de arbetslsa s sitter de ju p bidrag.

Du lser inga integrationsproblem, just nu, vilket faktiskt var tanken med artikeln. Reportern skrev ju ocks att han var rdd att misstolkas och att det hr skulle sp p invandringskritiken.
Dr har du faktiskt en synpunkt!
Problemet r defacto att dom inte behandlas som Svenskar! Dom behandlas som mindre vetande varelser som det alltid r synd om!
Samhllet har nedvrderat dessa stackars lyckoskare till den grad att dom inte kan gra ngot fel!
Det r alltid ngon annans fel om dom misslyckas!
Om dom gr ngot fel och blir straffade fr det s kan dom inte bli utvisade pga humanitra skl, alternativt av familjeskl!

Det om ngot borde vl knnas krnkande att staten behandlar dom som barn!

// Dempa
Citera
2007-11-01, 12:07
Medlem
KaffeBryggares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dempa69
Dr har du faktiskt en synpunkt!
Problemet r defacto att dom inte behandlas som Svenskar! Dom behandlas som mindre vetande varelser som det alltid r synd om!
Samhllet har nedvrderat dessa stackars lyckoskare till den grad att dom inte kan gra ngot fel!
Det r alltid ngon annans fel om dom misslyckas!
Om dom gr ngot fel och blir straffade fr det s kan dom inte bli utvisade pga humanitra skl, alternativt av familjeskl!

Det om ngot borde vl knnas krnkande att staten behandlar dom som barn!

// Dempa

Japp, det r hgst tnkbart att det r mycket krnkande.

Det finns ingen som vljer fattigdom. Jag tror nog de flesta somalier r smarta nog att inse att om de hade ett jobb hr i Sverige s hade de tjnat mer n att knalla runt och g p socialbidrag.

Vidare bortser jag frn kommentaren om att de inte kan bli utvisade. Det kan de allt men enligt svensk lagstiftning skall de i frsta hand avtjna sitt straff i Sverige om de begr ett brott hr. Alldeles srskilt om de sitter med ett svenskt pass eftersom de d i lagens gon r svenska medborgare.

Men problemet med det hr stllningstagande att bde socialtjnsten och Sveriges Rikes Lagbok hanterar somalier precis likadant som alla andra svenska medborgare. D mste man ju g snppet lngre och frga sig: "vad mer kan vi gra"?

Sl mig inte nu, men det m vara ett politiskt korrekt stllningstagande. Standardsvaret hr brukar ju vara: "Jag r inte rasist, men...". Om ngon nu skulle rka intressera sig fr ett svar kan det inte vara lite konstruktivt d?
Citera
2007-11-01, 14:29
Bannlyst
Citat:
Japp, det r hgst tnkbart att det r mycket krnkande.

Det finns ingen som vljer fattigdom. Jag tror nog de flesta somalier r smarta nog att inse att om de hade ett jobb hr i Sverige s hade de tjnat mer n att knalla runt och g p socialbidrag.

Vidare bortser jag frn kommentaren om att de inte kan bli utvisade. Det kan de allt men enligt svensk lagstiftning skall de i frsta hand avtjna sitt straff i Sverige om de begr ett brott hr. Alldeles srskilt om de sitter med ett svenskt pass eftersom de d i lagens gon r svenska medborgare.

Men problemet med det hr stllningstagande att bde socialtjnsten och Sveriges Rikes Lagbok hanterar somalier precis likadant som alla andra svenska medborgare. D mste man ju g snppet lngre och frga sig: "vad mer kan vi gra"?

Sl mig inte nu, men det m vara ett politiskt korrekt stllningstagande. Standardsvaret hr brukar ju vara: "Jag r inte rasist, men...". Om ngon nu skulle rka intressera sig fr ett svar kan det inte vara lite konstruktivt d?

Nej, man tjnar inte mer, har du inte lst trden? Fr att f ut de summor en ensamstende afrikansk fstinghona med sex ungar fr ut mste du tjna 40.000 eller mer innan skatt. Hur mnga svenskar gr det? En del gr det men de flesta gr det inte.
Citera
2007-11-01, 14:37
Bannlyst
Citat:
Ingen har sagt att integration r varken smrtfritt eller enkelt. Absolut ingen har sagt att integration r ett envgsarbete. Personligen r jag av sikten att man inte gr runt och hatar saker som man inte har grund att hata.

Det finns ju bara en lsning: Behandla dem som svenskar. Begr de brott ker de ju in i fngelse. r de arbetslsa s sitter de ju p bidrag.

Du lser inga integrationsproblem, just nu, vilket faktiskt var tanken med artikeln. Reportern skrev ju ocks att han var rdd att misstolkas och att det hr skulle sp p invandringskritiken.

Men varfr skall folket ptvingas denna smrtsamma och svra "integration", detta krvande "tvvgsarbete" mot sin vilja? Fr att en liten klick kommunister, liberaler, storkapitalister och judiska intellektuella har bestmt att det r bst s? Varfr inte bara ge fan i att slppa in folk? Varfr inte bara kasta ut dem allihop med huvudet fre? Jag hatar inte heller saker jag inte har anledning att hata. Svenska folket har stor anledning att hata de ansvariga politiker, mediagare, journalister, kapitalister, fstingkramare och en stor andel av de kulturberikare som dessa grupper slppt in i Sverige och Europa.
Citera
2007-11-01, 14:49
Medlem
Konrad Haifas avatar
Citat:

Nu glmmer du ngot viktigt, herr Bryggare, nmligen att standarden fr att rknas som 'fattig' i Sverige troligen motsvarar en mycket hg standard i Somalia. Lgenhet med rinnande vatten och stabil elfrsrjning, inga problem att f tag p mat, mobiltelefon, TV, dvd och dator osv. Allt betalt, skulle den snlla tanten p socialkontoret invnda s r det ltt att snacka ner henne med en grtvals.

Du tror allts inte att det r ett aktivt val...??
Citera
2007-11-01, 15:07
Medlem
Hr.Johanssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad Haifa
Nu glmmer du ngot viktigt, herr Bryggare, nmligen att standarden fr att rknas som 'fattig' i Sverige troligen motsvarar en mycket hg standard i Somalia. Lgenhet med rinnande vatten och stabil elfrsrjning, inga problem att f tag p mat, mobiltelefon, TV, dvd och dator osv. Allt betalt, skulle den snlla tanten p socialkontoret invnda s r det ltt att snacka ner henne med en grtvals.

Fr att inte tala om gratis sjukvrd, tandvrd och skolgng (ndau upp p universitetsniv!)

...och ta bort det fjantiga uttalandet om GAIS, frresten.
Citera
2007-11-01, 15:41
Medlem
KaffeBryggares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad Haifa

Du lter vldigt insatt i socialens regelverk. Jag antar att du sjlv brukat den?

Det finns skerligen ett val av ngon form dolt i det hela. Men p en skala: Hur mnga i den hr mnet har yttrat sina frdomar om somalier?
Citera
2007-11-01, 15:54
Medlem
Encias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darwin
Det stmmer skert; men det lser inte de problem som vi har JUST NU, med en stor grupp somalisar som r totalt arbetsoduglia och som dessutom nr ett ndlst hat mot allt svenskt och gr runt och r kriminella dagarna i nda.

Ta det lugnt: frsk att inte komma ner p knsloladdad niv. Somalier och dem i synnerhet hr; r inte fientligt sinnelaga mot Svenskar.
Citera
2007-11-01, 16:01
Medlem
En frdom r det vl bara om det inte stmmer med verkligheten, vad gr man nr verkligheten vertrffar "frdomarna"?
Citera
2007-11-01, 16:13
Medlem
ikhs avatar
Lite fakta angende Somalier som GP sammanstllt t oss:

Citat:
Att varannan somalisk kvinna inte lever med sina barns far.
Att bara tre av tio somaliska ungdomar har fullstndigt betyg frn 9:an.
Att var femte ung somalisk man varit misstnkt fr vldsbrott.
Att nstan hlften av somalierna hade noll i arbetsinkomst 2005.

2006 skte ca 1100 Somalier asyl i Sverige. Under de nio frsta mnaderna 2007 har ca 2500.

Det blir rtt mycket "importerade brottslingar" som inte tillfr samhllet ett enda dugg och bara kostar pengar.

Citat:
En ensamstende mamma i Hammarkullen, utan jobb och med fyra barn fdda mellan 1991 och 2004, r garanterad 19 393 kronor i mnaden i barnbidrag, flerbarnstillgg, studiebidrag, underhllsstd, bostadsbidrag och frsrjningsstd. Dessutom fr hon, baserat p behov, hjlp med kostnader fr vrd och medicin, hushllsel, tandvrd, frnyelse av husgerd och utrustning i hemmet och "andra godtagbara behov".

Om hon i stllet har sex barn bidrar samhllet med 23 560 kronor plus det behovsprvade bistndet.

Citat:
I nstan varannan somalisk barnfamilj i Gteborg finns fyra eller fler barn under 17 r.

Produktiva medborgare? Inte en chans! Dessa r direkt Svenskfientliga och detta bevisas av den hga kriminaliteten som gruppen har, samt deras ovilja att arbeta.

/mvh Ikh
Citera
2007-11-01, 16:31
Medlem
KaffeBryggares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ikh
Produktiva medborgare? Inte en chans! Dessa r direkt Svenskfientliga och detta bevisas av den hga kriminaliteten som gruppen har, samt deras ovilja att arbeta.

/mvh Ikh

Vad r det fr egotrippat stllningstagande? Svenskfientlighet? Du tror inte att de kanske skulle kunna rka vara frmlingsfientliga i strsta allmnhet istllet eller handlar allt om dig?

Sedan skrev GP ju rakt upp och ner: En ensam mamma med fyra barn fr allts: 19 393 kronor i mnaden i olika bidrag.

Rknar du av kostnad fr hyra, mat och rkningar som inte rknas som "andra godtagbara behov" s blir det inte s mycket pengar ver.

Med tanke p att vi dessutom snackar socialbidrag och har blivit korrekt granskad s ger hon frmodligen inte en enda pinal sjlv.
Citera
2007-11-01, 17:34
Medlem
Kaffebryggare, det verkar p dina inlgg som att du inte tycker situationen r srskilt alarmerande? Du tycker inte 20 000 i mnaden r mycket att f i bidrag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in