2007-10-28, 13:15
Medlem
Kör Vista x64 Ultimate. Jag har märkt att då datorn har stått i vila ett tag (oftast i samband med att skärmsläckaren sätter igång) så sätter hårddisken igång och arbetar. Det här kan även komma lite random, och har märkt att det även händer sent på natten.

Det är ruskigt störande då man har datorn på och får för sig att sätta och plugga. Det är knäpptyst i 10 min, sen börjar ett tickande hårddisktänk i 4-5 minuter, och det är ett tämligen störande ljud, så jag blir alltid tvungen att stänga av datorn då jag ska plugga.

Jag är inte någon särskild datorbegåvning i sig, men har gjort antagandet att det sätts igång lite automatiska processer i bakgrunden som initieras då datorn har stått i vila ett tag. Jag har försökt hitta allt som sätts igång automatiskt, och har hittils hittat 'Indexering' av partitioner, och att windows virusskyss och windows update uppdaterar sig automatiskt. Jag stängde av indexeringen (det borde ha ungefär samma effekt som att göra en defrag lite då och då väl?), och stängde av windows update. Jag såg att ad/spyware scanning sätts igång på natten runt kl 02, så när jag stängde av att den skulle skötas automatiskt slutade den sena nattaktviteten.

Trots att jag fått bort det mesta av den oönskade hårddiskaktiveten brukar det ändå hända 1-2 gånger dagligen att datorn tycker det är dags att jobba lite, och det kommer ibland olägligt och blir störande. Så jag undrar ifall det finns nån samlad lista över alla aktiviteter windows har bestämt åt mig som ska köras lite då och då? Har ni fler tips på program/aktiviteter som körs vid regelbundna tider, eller då datorn stått i vila?

Har kört ad/spyware och viruskoll (vilket jag gör väldigt ofta), så utgår ifrån att det inte är nåt sånt.
Citera
2007-10-28, 13:28
Medlem
groils avatar
Jag kan tänka mig att det är någon indexering eller liknande.
Citera
2007-10-30, 13:37
Medlem
Ok tack för svaret. Vart hittar jag de olika former av indexering som förekommer? Och vad finns för nackdelar med att stänga av såna funktioner?

Inge fler förslag på vad det kan vara?
Citera
2007-10-30, 14:14
Medlem
Kan vara Windows Desktop Search där man kan ställa in att den bara får indexera när datorn icke används.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in