• 3
  • 4
2007-10-28, 16:45
Medlem
Friedensengels avatar
Varför inte något i stil med pepparrotskött eller dillkött?

Kanske något i stil med S.O.S till förrätt eller vickning?

Gubbröra på knäckebröd med en liten snaps är kanske också en isbrytare.
Citera
2007-10-28, 20:51
Medlem
ok det blev till slut skagen toast. Jag har varit runt halva j-vla london efter löjrom - misslyckades så jag tog närmaste vilket var florellrom. Hoppas det funkar OK. Varken Fortnum & Mason, Harrods eller Harvey Nichols hade löjrom. Än skamligare var att varken Harvey Nichols eller någon av motsvarande ICA hade... dill!

Slutade med att jag fick gå in på en resturang och tigga till mig lite dill. Skandal!

Nåja, det ska nog bli gott och kul ikväll likväl! Ångrar att jag inte körde på Janssons dock... men var lite försent när jag väl var i affären för dom stänger tidigt här + jag kan inte receptet.

Tack för hjälpen!
Citera
2007-10-28, 20:56
Medlem
Tjohildas avatar
Låter mumsigt! Gör inte som Herman Lindqvist gjorde i Paris bara - när han äntligen sprang på krondill i en blomsteraffär köpte han hem buntvis. Familjen frossade. Han fick senare reda på att dillen var preparerad med arsenik för att hålla sig längre i blomsteruppsättningar (säger han...ljuger han så ljuger jag).
Citera
2007-10-28, 21:04
Bannlyst
Har inte läst tråden men slänger ändå ur mig detta. Surströmming, sill och, framför allt, västerbottenost!
Citera
2007-10-28, 21:11
Medlem
Laktostolerants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Vilken är den "riktiga" krydda för ärtsoppa.

Jag använder timjan vilket tycker om,men såg jag körvel ovan för.

Är mejram rätt svar?
Mejram är nått jag i alla fall trott att den "riktiga" krydda,även om jag knapp har använt den mer än par ggr.

Mejram såklart. I alla äldre originalrecept står alltid mejram med. Utan mejram och senap - ingen ärtsoppa!
Citera
2007-10-29, 00:42
Medlem
pockis avatar
Synd att jag inte såg tråden tidigare - jag är 99% på att IKEA i England har olika typer av rom. (Och sill, pepparkakor, tunnbröd och saltlakrits. Och Bridgeblanding om man ska besöka gamla människor.)
Citera
2007-10-29, 15:36
Medlem
barkeepers avatar
Mitt forslag...

Vasterbottenplattar med Lojrom, Graddfil och rod lok till forratt

Till varmratt ar en beuf borgogne gjord pa algkott en schysst spar mellan benen pa fransmannen, bra att visa att vi kan forbattra deras matratt med att anvanda varldens basta kott.

Alternativt ar valgjorda kottbullar med en lyxig kantarellsas, lingon (men inte for sott som den mesta kopesylten ar, med applemos i) smorgasgurka och kokt potatis alltid gott. Om du handlar Aberdeen Angus kottfars hos en bra slaktare sa har du kommit langt. Kan jag gissa pa att du menar butiken i Marylebone? Dom brukar ha ganska kasst urval, och mest fardigmat, men man brukar kunna fa tag pa svensk blodpudding, lingonsylt och stekt flask. Fransmannen brukar gilla blodmat.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in