Citat:
Ursprungligen postat av Flytande_argot
Jag tyckte den här tråden verkade intressant som fan, sen såg jag att det var jag som skapat den. Hahaha....
Edit: Om det nu är så som jag misstänker så borde ju det innbära att det är desto viktigare att faktiskt drogtesta läkare, kirurger, piloter och andra som kan sägas vara "smartare" än genomsnittet. Att drogtesta Larsa som kör truck på Scanias lager borde ju vara av mindre allmänintresse än att se till att Dr. Von Scheele som är hjärnkirurg inte glider in i operationssalen med morfin i kroppen.
Att Scania drogtestar beror inte på att de är måna om säkerheten eller något annat allmänintresse, utan på att de vill spara pengar. Det kan kosta flera hundra tusen för en arbetsgivare att rehabilitera en missbrukare, så det finns en vinst i att drogtesta före anställning, för att minska risken att få in en sådan bland personalen.
Att inte SAS drogtestar beror på att det anses integritetskränkande. De fackliga företrädarna på Scania är antingen inte lika starka som de på SAS, eller så ser de precis som arbetsgivaren en vinst i att minimera antalet anställda knarkare (kanske ett allmänintresse).
Att drogtesta läkare skulle det nog inte vara så stor mening med eftersom knarkande läkare oftast har recept på sitt knark, och då har inte arbetsgivaren någon talan.