• 4
  • 5
2007-11-06, 02:16
Medlem
Nicanors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arkomann
Visserligen håller jag med dig i sak, att det finns fler missbrukare i klockkurvans ändar än i dess mitt, men det är en avsevärd skillnad mellan en idiot och en galning. Idiot är ursprungligen en term, som åsyftar en person med IQ på 25 eller under, även om det nu används ganska löst om allmänt obegåvade individer; en galning är däremot inte nödvändigtvis obegåvad, faktiskt vanligen tvärtom. Han är bara från vettet.

Nja trodde faktiskt att du var mer språkligt bevandrad än så. Idiothai är den grekiska termen för privatperson, alltså någon som inte är involverad i politiken. Jämför gärna med svenskans hemsk.

Om ämnet:

Missbrukare är ingen homogen grupp. Missbrukare är dessutom en olämplig term i detta sammanhang om vi ska hålla oss till DSM IV definition.

Naturligtvis dras intelligenta och nyfikna individer till substanser som har förmågan att lyfta upp de ur tristessens träskmarker. Men jag tror ändå att det finns en överrepresentation av icke så begåvade personer även över trettio bland missbrukare.

F ö tycker jag att det är jättefint att denna tråd befinner sig strax ovanför tråden: "känner du att du knarkat dig helt dum i huvudet?"
Citera
2007-11-06, 15:28
Bannlyst
Citat:
Smart är ett lån från engelskan enligt Norstedts engelska ordbok med följande betydelse:
smart I adj 1 skarp, svidande [~ blow] 2 rask, snabb [at a ~ pace] 3 skärpt, duktig; pigg, vaken [~ lad] 4 smart, skicklig [~ politics] 5 stilig, flott, snofsig 6 fashionabel, fin II vb itr göra ont, svida; ha ont, plågas; ~ under lida (plågas) av

Smart är alltså uppenbarligen detsamma amfetamin (svider i näsan, gör brukaren skärpt, duktig pigg, vaken et c.), vilket också förklarar begreppets relation till lycka med ledning av amfetaminets dopaminerga effekt.

"Nothing but the knife to live for
One life, all I need
Give me one good reason
Give me my
Amphetamine Logic"
(Sisters of Mercy, "Amphetamine Logic")

Nej.

Jag anser mig redan ha besvarat detta.

Du har inte besvarat någon av frågorna. Snarare förlöjligat dem.
Och det faktum att du förknippar termen "smart" med amfetamin är lika motsägelsefullt som att påstå dig redan ha svarat på frågan.
Citera
2007-11-06, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sensationWhite
Och det faktum att du förknippar termen "smart" med amfetamin är lika motsägelsefullt som att påstå dig redan ha svarat på frågan.

Lite självironi kanske?
Citera
2007-11-06, 16:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Glowy
Lite självironi kanske?

Instämmer, men ytterst olämpligt/opassande.
Citera
2007-11-06, 16:39
Medlem
PhantomBlots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flytande_argot
Jag tyckte den här tråden verkade intressant som fan, sen såg jag att det var jag som skapat den. Hahaha....

Edit: Om det nu är så som jag misstänker så borde ju det innbära att det är desto viktigare att faktiskt drogtesta läkare, kirurger, piloter och andra som kan sägas vara "smartare" än genomsnittet. Att drogtesta Larsa som kör truck på Scanias lager borde ju vara av mindre allmänintresse än att se till att Dr. Von Scheele som är hjärnkirurg inte glider in i operationssalen med morfin i kroppen.

Att Scania drogtestar beror inte på att de är måna om säkerheten eller något annat allmänintresse, utan på att de vill spara pengar. Det kan kosta flera hundra tusen för en arbetsgivare att rehabilitera en missbrukare, så det finns en vinst i att drogtesta före anställning, för att minska risken att få in en sådan bland personalen.

Att inte SAS drogtestar beror på att det anses integritetskränkande. De fackliga företrädarna på Scania är antingen inte lika starka som de på SAS, eller så ser de precis som arbetsgivaren en vinst i att minimera antalet anställda knarkare (kanske ett allmänintresse).

Att drogtesta läkare skulle det nog inte vara så stor mening med eftersom knarkande läkare oftast har recept på sitt knark, och då har inte arbetsgivaren någon talan.
Citera
2007-11-06, 19:14
Medlem
Arkomanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nicanor
Nja trodde faktiskt att du var mer språkligt bevandrad än så. Idiothai är den grekiska termen för privatperson, alltså någon som inte är involverad i politiken. Jämför gärna med svenskans hemsk.

Förvisso, men jag valde den medicinska definitionen i det här fallet, då den bättre överensstämde med resonemanget om IQ.
Apropå grekisk etymologi är min personliga favorit ordet pedagog.

Citat:
Om ämnet:

Missbrukare är ingen homogen grupp. Missbrukare är dessutom en olämplig term i detta sammanhang om vi ska hålla oss till DSM IV definition.

Naturligtvis dras intelligenta och nyfikna individer till substanser som har förmågan att lyfta upp de ur tristessens träskmarker. Men jag tror ändå att det finns en överrepresentation av icke så begåvade personer även över trettio bland missbrukare.

Enligt min teori finns det en överrepresentation av begåvningskurvans yttre delar i missbrukarleden, och själv gillar jag faktiskt termen missbrukare, om man betraktar missbruket som en relativ moralisk stämpel; en missbrukare blir därmed "en som gör fel" i samhällets ögon.

Citat:
F ö tycker jag att det är jättefint att denna tråd befinner sig strax ovanför tråden: "känner du att du knarkat dig helt dum i huvudet?"

Ja, det är så ironiskt.
Citera
2007-11-06, 19:18
Medlem
Arkomanns avatar
Citat:

Jag är väl helt enkelt för smart, jag menar pundig, för att du skall förstå.
Citera
2007-11-06, 19:23
Bannlyst
Citat:
Jag är väl helt enkelt för smart, jag menar pundig, för att du skall förstå.

Oroa dig inte för det, så är inte fallet.
Citera
2007-11-06, 19:30
Medlem
__carls avatar
Det kanske har att göra med att intelligenta människor väldigt ofta är olyckliga, om detta nu inte framkommit tidigare i tråden.

Hur lyder citatet av Hemingway?

“Happiness in intelligent people is the rarest thing I know.”

och visst verkar det vara så.
Citera
2007-11-06, 19:33
Medlem
Phanthans avatar
Men varför just missbrukare, jag skulle säga drogbrukare istället.
Citera
2007-11-06, 20:13
Medlem
Arkomanns avatar
Citat:
Oroa dig inte för det, så är inte fallet.

I så fall behöver jag ju inte förklara mig, eftersom du redan förstår.
Citera
2007-11-06, 20:13
Medlem
Arkomanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phanthan
Men varför just missbrukare, jag skulle säga drogbrukare istället.

Drogbrukare låter så seriöst. Missbrukare är mera wild 'n' crazy.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in