• 6
  • 7
2007-11-16, 00:29
Medlem
Ranknfiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SwedishPlayboy
Faktum r att Thai mat vrlden ver r frvnansvrt autentisk (inte lika stark) men naturligtvis med varierande kvalitet.

Thai mat i Sverige ser ut och smakar ganska lika den Thai mat som serveras i Thailand. Den strsta skillnaden bestr i att Thailndarna fredrar lite andra matrtter n oss vsterlnningar.

T.e.x Gang Keow Wan (Gai, Nua, Mo eller Gung) dvs Grn Curry med cocosmjlk (Kyckling, Biff, Flsk eller Rkor) smakar likadant i Thailand (mer eller mindre) men Thailndarna ter sllan denna rtt sjlva.

Dom fredrar lite mer "exotiska" rtter, som tex. Som Tham (Papaya Sallad) olika sorters Lab (hackat ktt med brnt ris) och diverse andra rtter som r svra att hitta p vsterlndska Thai krogar. Varfr frstr jag inte eftersom de rtterna oftast r vldigt goda.

En av mina favoriter r "Lab Ped" dvs. Crispy Duck som hackas och blandas med fiskss, lime juice, torkad malen chili, malet brnt ris och hackad rdlk. Serveras med ris... fantastiskt gott.

De flesta lite "annorlunda" rtter gr att bestlla p nstan alla Thai krogar men finns oftast inte med p menyn.

Sen har vi frsts "Lao Food" mat frn nordstra Thailand nra Laos och Kambodja, dr smakar maten ganska annorlunda, men den typen av mat r ganska "exotisk" t.o.m fr Bangkoks innevnare. Dom har till och med sitt eget sprk i nordstra delarna av Thailand.

Seb boo... Hak Lai Lai!

Tack fr bra svar!

Fick fortfarande inte svar p min huvudfrga gllande hur man "kommer in" i thailndsk matlagning eller hur man lr sig!
Citera
2007-11-16, 00:34
Medlem
SwedishPlayboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ranknfile
Tack fr bra svar!

Fick fortfarande inte svar p min huvudfrga gllande hur man "kommer in" i thailndsk matlagning eller hur man lr sig!

Skaffa en Thailndsk flickvn... det gjorde jag.

r numera gift med en kvinna frn Bali, s Indonesian/Balinese food r mitt nya projekt. Ha ha...

Annars kan man skert g ngon kurs, eller kpa ngra kokbcker, det r faktiskt inte s svrt att laga Thai mat.

Lycka Till...
Citera
2007-11-16, 01:07
Medlem
Ranknfiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SwedishPlayboy
Skaffa en Thailndsk flickvn... det gjorde jag.

r numera gift med en kvinna frn Bali, s Indonesian/Balinese food r mitt nya projekt. Ha ha...

Annars kan man skert g ngon kurs, eller kpa ngra kokbcker, det r faktiskt inte s svrt att laga Thai mat.

Lycka Till...

Haha faktiskt ganska smart men jag tror jag hller mig till kokbcker.. skulle aldrig frlta mig fr att skaffa en flickvn fr matlagnings skull.. visst r de lite vad man r ute efter men snt fr komma med tiden
Citera
2013-03-01, 17:05
Bannlyst
Ngon som vet vad skillnaden r mellan "kyckling grn curry" och "kyckling panangcurry" ?
Citera
2014-01-13, 18:44
Medlem
ThePlayboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterj76
Ngon som vet vad skillnaden r mellan "kyckling grn curry" och "kyckling panangcurry" ?

Det r tv olika sorters Curry Pasta, "Gang Keow" i den ena (grn curry) och "Panang" i den andra. (liknar rd curry, men smakar aningen annorlunda.

I rtten med grn curry har man oftast, aubergine (eggplant) i olika former och storlekar samt "Horapa" som r en slags Basilika som smakar en aning anis.

I rtten men panang curry har man mindre grnsaker samt strimlade "Kafir Lime Blad" (Bai Magrood) samt krossade jordntter (osaltade).

Bda rtterna r mycket goda, men p grund av de olika curry pastorna s smakar dom helt olika.
Citera
2014-01-13, 22:01
Medlem
christerys avatar
Hmm, nr du nu r inne p curry, massaman curry fattar jag inte ens versttningen p.

Det r som ett "egenord" eller hur jag nu ska frklara det, dyker upp i andra rtter som Gaeng massaman nua x. r det en smak, sort eller plats.

Men dom r ju inte s sugna p lneord, Tod mak farang r vl pommesfrites och betyder helt sonika friterad potatis. Jag min dumma jvel som testat med fries, strips, pommfrites osv i tron att dom norpat ett lneord. Om det nu blev rtt kan vara tod manfrang x, annars blir det friterat tuggummi r ju hopplst med uttalet, en liiiiten skillnad s betyder allt man sagt nn frolmpning istllet.

Finns det varianter p pad thai eller r det liksom samma verallt, som tam vet jag skiljer mellan BKK och Isaan i alla fall, men den kkar jag inte fr dom har typ 12 chilis i en sallad och tycker att det r lite starkt. Dom r fan inte kloka p att anvnda chili. Bestller jag en mild slnger dom bara i 6 chilis.
Citera
2014-01-13, 22:14
Medlem
ThePlayboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Hmm, nr du nu r inne p curry, massaman curry fattar jag inte ens versttningen p.

Det r som ett "egenord" eller hur jag nu ska frklara det, dyker upp i andra rtter som Gaeng massaman nua x. r det en smak, sort eller plats.

Men dom r ju inte s sugna p lneord, Tod mak farang r vl pommesfrites och betyder helt sonika friterad potatis. Jag min dumma jvel som testat med fries, strips, pommfrites osv i tron att dom norpat ett lneord. Om det nu blev rtt kan vara tod manfrang x, annars blir det friterat tuggummi r ju hopplst med uttalet, en liiiiten skillnad s betyder allt man sagt nn frolmpning istllet.

Finns det varianter p pad thai eller r det liksom samma verallt, som tam vet jag skiljer mellan BKK och Isaan i alla fall, men den kkar jag inte fr dom har typ 12 chilis i en sallad och tycker att det r lite starkt. Dom r fan inte kloka p att anvnda chili. Bestller jag en mild slnger dom bara i 6 chilis.

Gaeng betyder curry, massaman r curry "sorten" och Nua betyder ntktt.

Pad Thai finns lika mnga varianter av som det finns varianter p kttbullar i Sverige, men det skiljer sig inte speciellt mycket. Pad Thai r just Pad Thai verallt, bara lite skillnad i "mngder" dremot s anvnds ju "Thai Apoteket" till denna rtt (vinger, chilli, socker och fiskss) detta stlls fram s att gemen man kan "fixa" till sin Pad Thai enligt personliga preferenser.
Citera
2014-01-13, 23:08
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThePlayboy
Gaeng betyder curry, massaman r curry "sorten" och Nua betyder ntktt.

Pad Thai finns lika mnga varianter av som det finns varianter p kttbullar i Sverige, men det skiljer sig inte speciellt mycket. Pad Thai r just Pad Thai verallt, bara lite skillnad i "mngder" dremot s anvnds ju "Thai Apoteket" till denna rtt (vinger, chilli, socker och fiskss) detta stlls fram s att gemen man kan "fixa" till sin Pad Thai enligt personliga preferenser.

Ok, det r en sort. Brjade fundera kring om det betydde curry egentligen s det skulle bli "curry curry".

Finns vl bara en sorts kttbullar, mammas (Inte mamma scan, utan min egen mamma). Allt annat smakar fel.
Citera
2014-01-13, 23:15
Medlem
ThePlayboys avatar
Citat:
Ok, det r en sort. Brjade fundera kring om det betydde curry egentligen s det skulle bli "curry curry".

Finns vl bara en sorts kttbullar, mammas (Inte mamma scan, utan min egen mamma). Allt annat smakar fel.

Det har du rtt i, Thailndarna har ungefr samma instllning till Pad Thai och Som Tham
Citera
2014-01-14, 02:45
Medlem
Golachabs avatar
Citat:

Ordet Massaman har oklart ursprung men r inte thailndskt. Rtten i sig har muslimskt ursprung och r idag populr i sdra Thailand ven om det inte r skert att den uppstod dr. Det finns lite olika teorier.

Ja uttal kan vara besvrligt om man vill lta bli frolmpningar eller gra sig sjlv till en idiot.
Senast redigerad av Golachab 2014-01-14 kl. 02:52.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in