2007-11-14, 11:58
Citat:
Ursprungligen postat av Moet
tänkvärt.
Det är skilland på tum yam soppa och tom kha. Det man får i Sverige är oftast tom kha. Tom yum är en klar, nästan genomskinligsoppa medan tom kha har mjölk i sig. tom yam är mer sur i smak. När vi äter tom yum använder vi see krunang thet (ett ställ med fyra smaksättare: socker, vinäger, chilli, och fisksås) för att skapa den "rätta smaken". tom kha är sötare som man aldrig ska "krydda" själv. Det är oartigt.
PS vad många utlänningar inte tänker på är att basen i god mat från Thailand är att hitta rätta balansen mellan olja chill och vitlök (grundstenarna). Det är svårt att få det perfekt. Jag kan det inte men jag har sett mormor göra det. Tänk på hur länge ni byrner chilli och lök och vilken värme. Svensk vitlök är starkare i smak är thailands lök.
Det är skilland på tum yam soppa och tom kha. Det man får i Sverige är oftast tom kha. Tom yum är en klar, nästan genomskinligsoppa medan tom kha har mjölk i sig. tom yam är mer sur i smak. När vi äter tom yum använder vi see krunang thet (ett ställ med fyra smaksättare: socker, vinäger, chilli, och fisksås) för att skapa den "rätta smaken". tom kha är sötare som man aldrig ska "krydda" själv. Det är oartigt.
PS vad många utlänningar inte tänker på är att basen i god mat från Thailand är att hitta rätta balansen mellan olja chill och vitlök (grundstenarna). Det är svårt att få det perfekt. Jag kan det inte men jag har sett mormor göra det. Tänk på hur länge ni byrner chilli och lök och vilken värme. Svensk vitlök är starkare i smak är thailands lök.
Skillnad på "Tom Kha" och "Tom Yum"... Really? Självklart, det är helt olika maträtter, precis som köttsoppa och ärtsoppa, dock med en gemensam nämnare båda är soppor!
Om du tittar på recepten ovan så skrev jag att den ena soppan har cocosmjölk (inte mjölk som du skrev) medan den andra är klar...
Det får nog anses en smula oartigt att krydda även en Tom Yam, kryddorna du nämner används mest till Pad Thai, Guey Teow, Geow Nam, Som Tham och Rad Nah.
Men precis som med salt och peppar kan man "krydda" all mat. Precis som du säger så är det väldigt viktigt med rätt blandning av "chili, vitlök och olja" nästan all Thai mat börjar med den blandningen i woken. Det viktigaste för smaken är dock inte balansen, den avgör framför allt hur starkt resultatet blir. Det viktigaste är att krossa chilin och vitlöken i en mortel, samt att inte bryna för länge.
En annan sak som är lite kuriosa, det finns (antagligen) bara en ingrediens som finns i ALL Thai mat... socker.
PUT MAK!