Flashback bygger pepparkakshus!
2007-11-14, 11:58
Medlem
SwedishPlayboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moet
tänkvärt.

Det är skilland på tum yam soppa och tom kha. Det man får i Sverige är oftast tom kha. Tom yum är en klar, nästan genomskinligsoppa medan tom kha har mjölk i sig. tom yam är mer sur i smak. När vi äter tom yum använder vi see krunang thet (ett ställ med fyra smaksättare: socker, vinäger, chilli, och fisksås) för att skapa den "rätta smaken". tom kha är sötare som man aldrig ska "krydda" själv. Det är oartigt.

PS vad många utlänningar inte tänker på är att basen i god mat från Thailand är att hitta rätta balansen mellan olja chill och vitlök (grundstenarna). Det är svårt att få det perfekt. Jag kan det inte men jag har sett mormor göra det. Tänk på hur länge ni byrner chilli och lök och vilken värme. Svensk vitlök är starkare i smak är thailands lök.

Skillnad på "Tom Kha" och "Tom Yum"... Really? Självklart, det är helt olika maträtter, precis som köttsoppa och ärtsoppa, dock med en gemensam nämnare båda är soppor!

Om du tittar på recepten ovan så skrev jag att den ena soppan har cocosmjölk (inte mjölk som du skrev) medan den andra är klar...

Det får nog anses en smula oartigt att krydda även en Tom Yam, kryddorna du nämner används mest till Pad Thai, Guey Teow, Geow Nam, Som Tham och Rad Nah.

Men precis som med salt och peppar kan man "krydda" all mat. Precis som du säger så är det väldigt viktigt med rätt blandning av "chili, vitlök och olja" nästan all Thai mat börjar med den blandningen i woken. Det viktigaste för smaken är dock inte balansen, den avgör framför allt hur starkt resultatet blir. Det viktigaste är att krossa chilin och vitlöken i en mortel, samt att inte bryna för länge.

En annan sak som är lite kuriosa, det finns (antagligen) bara en ingrediens som finns i ALL Thai mat... socker.

PUT MAK!
Citera
2007-11-14, 12:15
Medlem
Moets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SwedishPlayboy
En annan sak som är lite kuriosa, det finn (antagligen) bara en ingredient som finns i ALL Thai mat... socker.

Jag såg att du skrev det om kokosmjölk vs tum yum. Jag ville bara förklara extra en gång.

Ja, du har rätt socker glömde jag att skriva. Men see kruang thet används ju till tom yum och guai dtiaao naam(ก๋วยเตี๋ยวน้ำ),alltså olika soppor.

EDIT

คุณขายหน้ามั้ย
Citera
2007-11-14, 12:20
Medlem
SwedishPlayboys avatar
Citat:
Jag såg att du skrev det om kokosmjölk vs tum yum. Jag ville bara förklara extra en gång.

Ja, du har rätt socker glömde jag att skriva. Men see kruang thet används ju till tom yum och guai dtiaao naam(ก๋วยเตี๋ยวน้ำ),alltså olika soppor.

Absolut, "guai dtiaao" (jag skrev Guey Teow) men menar samma soppa är en av mina andra favoriter speciellt "Moo Luchin", en lustig detalj som t.o.m en del Thailändare missar är att det skall vara kanel i denna soppa.
Citera
2007-11-14, 12:27
Medlem
Moets avatar
Citat:
Absolut, "guai dtiaao" (jag skrev Guey Teow) men menar samma soppa är en av mina andra favoriter speciellt "Moo Luchin", en lustig detalj som t.o.m en del Thailändare missar är att det skall vara kanel i denna soppa.

Ska det? Cool. Det hade jag inte en aning om. Man lär sig alltid nåt nytt.

PS jag läste"teow" som "tääow". Det är ett nedvärderande ord vi har som betyder typ "hillbilly" eller "redneck". ordet "e-tääow" är slang för en person som är en dålig kateoy (transsexuell) .
Citera
2007-11-14, 12:48
Medlem
SwedishPlayboys avatar
Citat:
Ska det? Cool. Det hade jag inte en aning om. Man lär sig alltid nåt nytt.

PS jag läste"teow" som "tääow". Det är ett nedvärderande ord vi har som betyder typ "hillbilly" eller "redneck". ordet "e-tääow" är slang för en person som är en dålig kateoy (transsexuell) .

Ha ha... det var INTE det jag menade.

BTW... gillar du Kao Phad Grappau Nua Sap, gärna ihopstekt med 2 Kai Dao ovanpå? Min absoluta favorit.
Citera
2007-11-15, 14:52
Medlem
Ranknfiles avatar
Jag älskar thai mat men jag har aldrig riktigt försökt mig på att laga det.. några bra tips på hur man kan lära sig att laga riktigt god thai mat.. böcker, knep osv.

Edit: Att kinamat inte är samma i kina som på svenska resturanger är ju ett faktum.. men hur är det med thaimaten? Käns mer äkta än kinamaten i alla fall!
Citera
2007-11-15, 15:01
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ranknfile
Jag älskar thai mat men jag har aldrig riktigt försökt mig på att laga det.. några bra tips på hur man kan lära sig att laga riktigt god thai mat.. böcker, knep osv.

Edit: Att kinamat inte är samma i kina som på svenska resturanger är ju ett faktum.. men hur är det med thaimaten? Käns mer äkta än kinamaten i alla fall!
Det europeiska sättet att äta rätter med ris innebär alltid någon typ av sås. Detta är dock inte fallet i Kina. Där äter man många rätter som vi skulle uppfatta som torra. Pga detta så blir man i Europa oftast serverad den evinnerliga bruna såsen gjord på maizena, soja och socker. En sådan sås finns egentligen inte i Kina och varje kines skulle rynka på näsan inför åsynen och smaken.

Jag antar att samma gäller den thailändska maten som man blir serverad här. Den är med största sannolikhet anpassad till västerlänningarnas syn på maten.

~Paul~
Citera
2007-11-15, 15:15
Medlem
SwedishPlayboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Det europeiska sättet att äta rätter med ris innebär alltid någon typ av sås. Detta är dock inte fallet i Kina. Där äter man många rätter som vi skulle uppfatta som torra. Pga detta så blir man i Europa oftast serverad den evinnerliga bruna såsen gjord på maizena, soja och socker. En sådan sås finns egentligen inte i Kina och varje kines skulle rynka på näsan inför åsynen och smaken.

Jag antar att samma gäller den thailändska maten som man blir serverad här. Den är med största sannolikhet anpassad till västerlänningarnas syn på maten.

~Paul~

Faktum är att Thai mat världen över är förvånansvärt autentisk (inte lika stark) men naturligtvis med varierande kvalitet.

Thai mat i Sverige ser ut och smakar ganska lika den Thai mat som serveras i Thailand. Den största skillnaden består i att Thailändarna föredrar lite andra maträtter än oss västerlänningar.

T.e.x Gang Keow Wan (Gai, Nua, Mo eller Gung) dvs Grön Curry med cocosmjölk (Kyckling, Biff, Fläsk eller Räkor) smakar likadant i Thailand (mer eller mindre) men Thailändarna äter sällan denna rätt själva.

Dom föredrar lite mer "exotiska" rätter, som tex. Som Tham (Papaya Sallad) olika sorters Lab (hackat kött med bränt ris) och diverse andra rätter som är svåra att hitta på västerländska Thai krogar. Varför förstår jag inte eftersom de rätterna oftast är väldigt goda.

En av mina favoriter är "Lab Ped" dvs. Crispy Duck som hackas och blandas med fisksås, lime juice, torkad malen chili, malet bränt ris och hackad rödlök. Serveras med ris... fantastiskt gott.

De flesta lite "annorlunda" rätter går att beställa på nästan alla Thai krogar men finns oftast inte med på menyn.

Sen har vi förstås "Lao Food" mat från nordöstra Thailand nära Laos och Kambodja, där smakar maten ganska annorlunda, men den typen av mat är ganska "exotisk" t.o.m för Bangkok´s innevånare. Dom har till och med sitt eget språk i nordöstra delarna av Thailand.

Seb boo... Hak Lai Lai!
Citera
2007-11-15, 15:29
Medlem
Swedish Playboy! när du skriver "bränt ris" så menar du väl stekt eller
"fried rice"??

Här är förövrigt en bra länk för oss som är sugen på landets mat även efter att vi har komit hem ifrån semestern...
http://www.enjoythaifood.com/
Säg gärna vad ni tycker om sidan...
Citera
2007-11-15, 15:37
Medlem
SwedishPlayboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Unique
Swedish Playboy! när du skriver "bränt ris" så menar du väl stekt eller
"fried rice"??

Här är förövrigt en bra länk för oss som är sugen på landets mat även efter att vi har komit hem ifrån semestern...
http://www.enjoythaifood.com/
Säg gärna vad ni tycker om sidan...

Med bränt ris menar jag okokt ris som rostas i en teflonpanna (utan olja) tills det blir gyllenbrunt, sen krossar/maler man riset i en mortel. Används som en ingrediens i olika maträtter.

Fried Rice är något helt annat.
Citera
2007-11-15, 16:58
Medlem
Ok, intressant...
Citera
2007-11-16, 00:17
Medlem
Dengues avatar
Citat:
Med bränt ris menar jag okokt ris som rostas i en teflonpanna (utan olja) tills det blir gyllenbrunt, sen krossar/maler man riset i en mortel. Används som en ingrediens i olika maträtter.

Fried Rice är något helt annat.

Om jag förstått det hela rätt använder thaisen detta pulver både som rednings-medel och som smaksättare. I de recept som jag sett att det använda är det på ungefär samma sät som vi skulle använda maisena(stavas det så?) med den skillnaden att riset också smakar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in