2007-11-14, 11:58
Citat:
Ursprungligen postat av Moet
tnkvrt.
Det r skilland p tum yam soppa och tom kha. Det man fr i Sverige r oftast tom kha. Tom yum r en klar, nstan genomskinligsoppa medan tom kha har mjlk i sig. tom yam r mer sur i smak. Nr vi ter tom yum anvnder vi see krunang thet (ett stll med fyra smaksttare: socker, vinger, chilli, och fiskss) fr att skapa den "rtta smaken". tom kha r stare som man aldrig ska "krydda" sjlv. Det r oartigt.
PS vad mnga utlnningar inte tnker p r att basen i god mat frn Thailand r att hitta rtta balansen mellan olja chill och vitlk (grundstenarna). Det r svrt att f det perfekt. Jag kan det inte men jag har sett mormor gra det. Tnk p hur lnge ni byrner chilli och lk och vilken vrme. Svensk vitlk r starkare i smak r thailands lk.
Det r skilland p tum yam soppa och tom kha. Det man fr i Sverige r oftast tom kha. Tom yum r en klar, nstan genomskinligsoppa medan tom kha har mjlk i sig. tom yam r mer sur i smak. Nr vi ter tom yum anvnder vi see krunang thet (ett stll med fyra smaksttare: socker, vinger, chilli, och fiskss) fr att skapa den "rtta smaken". tom kha r stare som man aldrig ska "krydda" sjlv. Det r oartigt.
PS vad mnga utlnningar inte tnker p r att basen i god mat frn Thailand r att hitta rtta balansen mellan olja chill och vitlk (grundstenarna). Det r svrt att f det perfekt. Jag kan det inte men jag har sett mormor gra det. Tnk p hur lnge ni byrner chilli och lk och vilken vrme. Svensk vitlk r starkare i smak r thailands lk.
Skillnad p "Tom Kha" och "Tom Yum"... Really? Sjlvklart, det r helt olika matrtter, precis som kttsoppa och rtsoppa, dock med en gemensam nmnare bda r soppor!
Om du tittar p recepten ovan s skrev jag att den ena soppan har cocosmjlk (inte mjlk som du skrev) medan den andra r klar...
Det fr nog anses en smula oartigt att krydda ven en Tom Yam, kryddorna du nmner anvnds mest till Pad Thai, Guey Teow, Geow Nam, Som Tham och Rad Nah.
Men precis som med salt och peppar kan man "krydda" all mat. Precis som du sger s r det vldigt viktigt med rtt blandning av "chili, vitlk och olja" nstan all Thai mat brjar med den blandningen i woken. Det viktigaste fr smaken r dock inte balansen, den avgr framfr allt hur starkt resultatet blir. Det viktigaste r att krossa chilin och vitlken i en mortel, samt att inte bryna fr lnge.
En annan sak som r lite kuriosa, det finns (antagligen) bara en ingrediens som finns i ALL Thai mat... socker.
PUT MAK!