2007-10-27, 12:13
Medlem
MMysterys avatar
Tjena,

har problem med mitt ljud. Den hittar ingen ljudenhet under fliken 'Ljud och ljudenheter' på kontrollpanelen och när man ska spela upp en mp3 i winamp står det 'Bad directsound driver: Please install proper drivers or select another device in configuration.' I Media player står det att jag inte har någon ljudenhet och i vlc så rullar bara filen på utan ljud.

Jag kan se videoklipp men hör inget ljud. Nu har jag själv gjort det jag kunnat; installerat nya drivers och tagit ut kortet och satt det på plats igen. Nu har jag slut på idéer och vänder mig till er experter.

Vad har hänt? Vad kan jag göra åt det? Installerade ingenting nytt i samband med att det slutade fungera utan det gjorde det bara efter att jag slagit igång datorn igårkväll.

Det är en hempc dator sen 3 år tillbaka. (fick inte med några drivrutiner på cd utan endast återställningsskivor som man skapade själv)

Compaq 3,2 ghz
250gb ide
200 gb sata
Geforce fx 5950 ultra 256 mb
Creative SB Audigy 2
1024 mb ddram
Windows XP Home Edition

Tacksam för all hjälp jag kan få.

EDIT: I "enhetshanteraren" är det under 'Systemenheter' 'Plug and play software device enumerator' som flaggar för någonting konstigt.
Citera
2007-10-27, 14:07
Medlem
merlin2s avatar
om jag inte minns fel så har creative en liknande "windows update" funktion för sina produkter, gå in på www.creative.com och sök.

Den alltså söker igenom din dator efter creative produkter och frågar dig vilka produkter du vill installera, klicka i det du vill ha installerat och låt creative köra sitt skit.

borde vara enkelt nog.
Citera
2007-10-27, 17:36
Bannlyst
Äsh, ännu enklare är att gå in på creative.com och sedan in på downloads, och ladda ner drivrutinerna på en gång.

http://se.europe.creative.com/support/downloads/download.asp?MainCategory=1&nRegionFK=&nCountryFK= &nLanguageFK=&sOSName=Windows+XP&region=3&Product_ Name=Audigy+2&Product_ID=149&modelnumber=&driverla ng=1033&OS=10&select=1&x=14&y=17
Citera
2007-10-27, 18:38
Medlem
MMysterys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av merlin2
om jag inte minns fel så har creative en liknande "windows update" funktion för sina produkter, gå in på www.creative.com och sök.

Den alltså söker igenom din dator efter creative produkter och frågar dig vilka produkter du vill installera, klicka i det du vill ha installerat och låt creative köra sitt skit.

borde vara enkelt nog.

Varit inne och kikat men hittar inte något som liknar det du säger.

Citat:
Ursprungligen postat av radikal08
Äsh, ännu enklare är att gå in på creative.com och sedan in på downloads, och ladda ner drivrutinerna på en gång.

http://se.europe.creative.com/support/downloads/download.asp?MainCategory=1&nRegionFK=&nCountryFK= &nLanguageFK=&sOSName=Windows+XP&region=3&Product_ Name=Audigy+2&Product_ID=149&modelnumber=&driverla ng=1033&OS=10&select=1&x=14&y=17

Som sagt, jag har testat installera andra drivisar men problemet kvarstår.
Citera
2007-10-27, 22:57
Medlem
merlin2s avatar
ok , wierd, hittade den på 5 sekunder, ok 4 sekunder

här är länken:
http://se.europe.creative.com/support/downloads/su.asp

men den fungerar endast med internet explorer 5.5 och högre, ingen firefox stöd
Citera
2007-10-28, 02:17
Medlem
MMysterys avatar
Testade länken i IE men ljudet är fortfarande borta. Det hjälpte ingenting... Kan man göra något i BIOS?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in