Citat:
Ursprungligen postat av Doktor Glas
Jag oroar mig över denna diskriminering eftersom den (till skillnad från den mot kvinnor/invandrare) verkar vara sanktionerad uppifrån.
Det är väl inte direkt sanktionerat, men ingen vågar göra någonting åt det eftersom det är en könsfråga, och om det är det så är det ju per definition alltid kvinnor/tjejer som sägs vara "offer". Det är ju ofta man ser undersökningar som istället säger att tjejer är förfördelade i skolan och får för lite utrymme. Varför kan man ju fråga sig, eftersom de uppenbarligen får högre betyg.
Det var ju ett tag sedan, men när jag gick i högstadiet så hade vi en grupp tjejer i klassen som ständigt fuskade på proven systematiskt. Ett sätt var t ex att alltid vara kvar tills tiden gick ut, och på så sätt byta svar med varandra när man gick fram och skulle lämna sitt prov. Alla visste, alla såg, men inget hände...