2007-10-29, 16:50
  #25
Medlem
Brandbils avatar
Vad jobbigt det kommer att bli för vissa att börja arbeta och inse att samma rövslickeri gäller även där om man vill ha "MVG". Man kommer inte hela vägen med bara kunskaper och IQ, förstå det eller vakna upp med huvudvärk när ni är 65 och inte kommit längre än till avdelningschef på samma jobb ni varit på i 40 år

Skolan är och kommer antagligen alltid att vara ett sätt för samhället att forma människor så de passar in. På gott och på ont kanske, men så är det.
Citera
2007-10-29, 18:01
  #26
Medlem
människans avatar
hmm fan vad irriterande, har mött det där så många gånger.. Hade en spanskalärare som gick runt och kåtade ner sig på varenda brud i klassen. o visst fick alla tjejer jättebra betyg och killarna skitbetyg.. Och det stämde verkligen!
Citera
2007-10-29, 20:44
  #27
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doktor Glas
Jag oroar mig över denna diskriminering eftersom den (till skillnad från den mot kvinnor/invandrare) verkar vara sanktionerad uppifrån.
Det är väl inte direkt sanktionerat, men ingen vågar göra någonting åt det eftersom det är en könsfråga, och om det är det så är det ju per definition alltid kvinnor/tjejer som sägs vara "offer". Det är ju ofta man ser undersökningar som istället säger att tjejer är förfördelade i skolan och får för lite utrymme. Varför kan man ju fråga sig, eftersom de uppenbarligen får högre betyg.

Det var ju ett tag sedan, men när jag gick i högstadiet så hade vi en grupp tjejer i klassen som ständigt fuskade på proven systematiskt. Ett sätt var t ex att alltid vara kvar tills tiden gick ut, och på så sätt byta svar med varandra när man gick fram och skulle lämna sitt prov. Alla visste, alla såg, men inget hände...
Citera
2007-10-29, 23:07
  #28
Medlem
När jag gick i högstadiet baserades en stor del av betyget i idrott på en uppspringning. Man skulle kuta tre varv på en slinga så fort man kunde.

Att få godkänt var mycket lätt, vg var svårt och mvg var mycket svårt, bara ett fåtal av killarna klarade det. Av tjejerna fick dock en stor andel mvg, anledningen var att skolledning och gympalärare hade kommit överens om att tjejerna skulle ha andra gränser. Deras mvg låg på samma tid som vårt vg, deras vg låg på vårt g.

Detta var alltså sanktionerat i alla fall från ledningen, som jag betraktar som "uppifrån".


(Nu var det inte det jag menade när jag sa sanktionerat uppifrån i mitt tidigare inlägg, utan snarare ungefär vad du just skrev - att ingen med makt kommer göra något åt det här, men de skulle ha gjort det om det var tvärt om. Alltså en form av passivt stöd.)
Citera
2007-10-30, 01:52
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doktor Glas
När jag gick i högstadiet baserades en stor del av betyget i idrott på en uppspringning. Man skulle kuta tre varv på en slinga så fort man kunde.

Att få godkänt var mycket lätt, vg var svårt och mvg var mycket svårt, bara ett fåtal av killarna klarade det. Av tjejerna fick dock en stor andel mvg, anledningen var att skolledning och gympalärare hade kommit överens om att tjejerna skulle ha andra gränser. Deras mvg låg på samma tid som vårt vg, deras vg låg på vårt g.

Detta var alltså sanktionerat i alla fall från ledningen, som jag betraktar som "uppifrån".


(Nu var det inte det jag menade när jag sa sanktionerat uppifrån i mitt tidigare inlägg, utan snarare ungefär vad du just skrev - att ingen med makt kommer göra något åt det här, men de skulle ha gjort det om det var tvärt om. Alltså en form av passivt stöd.)

Men det är väl ändå inte så konstigt? Om man nu måste ha idrott i skolan och till på köpet betygsätta det så kan man ju orimligen ha samma betygskriterier där för pojkar och tjejer, då det rent fysiska numera verkar vara det enda som skiljer könen åt. Naturligtvis kan dessa betygskriterier diskuteras men att kräva att en tjej skall springa lika fort som en kille är orimligt. Nej, viktigare är i så fall att se till att det är lika svårt att uppnå respektive betyg för kille som tjej.
Citera
2007-10-30, 11:07
  #30
Medlem
människans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taiga
Men det är väl ändå inte så konstigt? Om man nu måste ha idrott i skolan och till på köpet betygsätta det så kan man ju orimligen ha samma betygskriterier där för pojkar och tjejer, då det rent fysiska numera verkar vara det enda som skiljer könen åt. Naturligtvis kan dessa betygskriterier diskuteras men att kräva att en tjej skall springa lika fort som en kille är orimligt. Nej, viktigare är i så fall att se till att det är lika svårt att uppnå respektive betyg för kille som tjej.

Det är väl jättekonstigt? Det finns tjejer som springer mycket fortare än de flesta killar. När jag gick i skolan så var många av tjejerna mer vältränade än de flesta killar. I så fall borde även "datanördar" ha sänkta gränser. Det är ganska allmänt känt att tjejer har lättare för språk i stort sett, borde killar i så fall ha sänkta gränser i t. ex. spanska?
Citera
2007-10-30, 12:33
  #31
Medlem
Ytterligare en aspekt är att tjejer är väldigt bra på att slicka röv. Ja ni vet själv, tjejer ler alltid när de pratar med en (eller med läraren) och det ser ut som om de lyssnar och är engagerade.

Vi män har ofta en tendens att verkligen lyssna men ändå se helt ointresserade och neutrala ut. Att det förhåller sig på detta sättet visar som sagt provresultaten där tjejer inte presterar bättre överlag (måhända bättre inom vissa ämnen men sämre i andra, det blir ändå +-0).
Citera
2007-10-30, 13:21
  #32
Medlem
Grunden till denna orättvisa är den samma som till det faktum att kvinnor får straffrabatt, dvs lägre straff för samma brottgärning som en man.

Kvinnor anses som dummare än män och får därför extra belöning för samma prestation som en man. En hund som snurrar runt på golvet får mer applåder än en människa som gör det.

Att tjejer får högre betyg än män är eg. ett uttryck för en taskig syn på kvinnan som mindre vetande.
Citera
2007-10-30, 13:39
  #33
Medlem
Aisha Svenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pissgilihari
Grunden till denna orättvisa är den samma som till det faktum att kvinnor får straffrabatt, dvs lägre straff för samma brottgärning som en man.

Kvinnor anses som dummare än män och får därför extra belöning för samma prestation som en man. En hund som snurrar runt på golvet får mer applåder än en människa som gör det.

Att tjejer får högre betyg än män är eg. ett uttryck för en taskig syn på kvinnan som mindre vetande.
Eller så beror det på att rödstrumporna blir rabiata och skriker diskriminering om de skulle få de betyg de egentligen förtjänar så man vågar inte annat än premiera dem för att de är kvinnor.
Citera
2007-10-30, 13:47
  #34
Medlem
Eller så, eller så, eller så.....finns nog många anledningar till detta. Oavsett anledning så passerar det säkert rödstrumporna utan närmare indignation. För som jag läste nån annanstans: män är 2000-talets judar, allt är vårat fel, när det ser ut som om vi är förfördelade så är det vi som är boven till även det.
Citera
2007-10-30, 13:59
  #35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av människan
Det är väl jättekonstigt? Det finns tjejer som springer mycket fortare än de flesta killar. När jag gick i skolan så var många av tjejerna mer vältränade än de flesta killar. I så fall borde även "datanördar" ha sänkta gränser. Det är ganska allmänt känt att tjejer har lättare för språk i stort sett, borde killar i så fall ha sänkta gränser i t. ex. spanska?

Jo, alltså, jag förstår din poäng. Personligen ser jag ingen mening med att ha betyg i idrott över huvud taget. Faktum kvarstår emellertid att killar har en medfödd potential att lyckas bättre än tjejerna i idrott. Sedan att de inte tar vara på den är en annan sak.

Äh, jag vet inte. Det finns nån annan tråd om just det här i feminism-forat, vi behöver inte ta diskussionen här.
Citera
2007-10-30, 15:31
  #36
Medlem
DenLedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pissgilihari


Att tjejer får högre betyg än män är eg. ett uttryck för en taskig syn på kvinnan som mindre vetande.
Högre betyg ger företräde till högre utbildningar. Vilket innebär att majoriteten som kommer in på universiteten är kvinnor.

Men du menar fortfarande att kvinnorna är offer?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in