• 1
  • 2
2007-10-26, 21:50
Medlem
Hej alla,

Jag hade Vista på min nya laptop och had använt det ett tag. Hade alltså massa filer som jag inte vilel bli av med. Jag bestämde mig för att installera XP samtidigt på datorn, eftersom jag föredrar det.

När jag väl startade upp installationen såg jag att hårddisken var partitionerad från början, i två partitioner. En för recovery, dvs filer för att återställa datorn som den kom när man köpte den, samt en för alla andra filer(OS, div program osv).

Jag bestämde mig för att installera den på samma partition och testa. Det enda problemet var att jag var tvungen att ändra Mapp-namnet där mitt nya Os skulle installera. Alltså låg mitt Vista under mappen Windows, och Xp under en mapp jag döpte till just XP. Installationen flöt på bra. Jag kunde starta upp allting bra osv.

Men inga drivrutiner fungerade, så tyckte att jag lika gärna kan använda Vista eftersom jag inte spelar några spel egentligen.

MEN, och nu kommer problemet, nu när jag vill byta tillbaks till Vista har jag ingen aning om hur jag ska göra. Det är uppenbarligen installerat, men jag vet inte hur jag ska få systemet att INTE boota från min XP mapp, utan gå tillbaks och boota från Vindowsmappen, där Vista var installerat.

Är den någon som har någon lösning?
Någon som varit med om liknande?

Jag hoppas nån har en lösning, annars får jag köra Plan B. Dvs lägga över alla filer jag vill ha kvar till min externa hårddisk och köra recovery. Enda anledningen till at jag inte vill göra detta är för att a) det skulle ta massa tid att lägga över filerna till externa hårddisken. b) Det skulle ta massa tid och energi att installera alla program jag använder igen.

Ursäkta om texten blev lång, men jag ville förklara utförligt så att det skulle bli lättare att förstå mitt problem och min frågeställning.

Tack på förhand
Mvh Gustaff
Citera
2007-10-26, 22:04
Medlem
Mankishs avatar
Sök på Boot.ini
I den filen går det att ställa in.
Citera
2007-10-26, 22:14
Medlem
ok, ska kolla i den, går den att öppna i anteckningar?
Citera
2007-10-27, 10:59
Medlem
hmm.. ursäkta om jag inte är så smart, men jag hittar inte filen. Vart ligger den? Jag har sökt först på hela hårddsiken, sen har jag sökt i WINDOWS-mappen samt XP-mappen.

//
Citera
2007-10-27, 11:03
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guldgroda
hmm.. ursäkta om jag inte är så smart, men jag hittar inte filen. Vart ligger den? Jag har sökt först på hela hårddsiken, sen har jag sökt i WINDOWS-mappen samt XP-mappen.

//

Finns den så ligger den i C: roten.
Troligtvis är den dock dold, så sätt på visning av dolda filer och systemfiler.
Citera
2007-10-27, 16:21
Medlem
ok, hur gör man det?
Citera
2007-10-27, 16:45
Medlem
gandihellfishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guldgroda
ok, hur gör man det?
Verktyg -> Mappalternativ -> Visning.
Kryssa i visa dolda filer
och kryssa ur "Dölj skyddade operativsystemfiler (rekomenderas)"

Och ja, du kan öppna den med anteckningar. Man ska göra det.
Citera
2007-10-27, 17:04
Medlem
Unbalanceds avatar
Annars borde det väll gå att ordna med hjälp utav Vistas "återställningskonsoll"? Om Vista nu har en sådan som XP har om man bootar med installations skivan.
Citera
2007-10-27, 20:39
Medlem
Citat:
Verktyg -> Mappalternativ -> Visning.
Kryssa i visa dolda filer
och kryssa ur "Dölj skyddade operativsystemfiler (rekomenderas)"
tack, det ska testas.

Ja, det skulle säkert kunna fungera. MEN problemet är att jag inte fick med nån skiva. Det är en specialversion som sparar backupfilerna på hårddisken så att inga skivor ska behövas. Och enda möjligheten är att ställa om datorn så att den är som vid leverans.
Citera
2007-10-27, 20:53
Medlem
Mekanisks avatar
guldgroda:
Jag ber om ursäkt för mitt inlägg men jag är helt plötsligt helt otroligt glad för att jag inte använder något av BG:s program. I vanliga fall känns det inte lika viktigt ...
Citera
2007-10-27, 21:10
Medlem
Citat:
Jag ber om ursäkt för mitt inlägg men jag är helt plötsligt helt otroligt glad för att jag inte använder något av BG:s program. I vanliga fall känns det inte lika viktigt ..

det är lugnt, jag håller med till fullo...

Iallafall, jag har satt på visning av dolda filer och mappar samt systemfiler... boot.ini filen kommer ändå inte upp.

Jag startade den genom "kör" och fick upp den, ändrade boot directory osv. Men när jag ska starta så säger den att boot.ini redan existerar och att den är "read only" dvs jag kan inte ändra den. Finns det något man kan göra åt det?

//
Citera
2007-10-27, 21:31
Medlem
Mekanisks avatar
I Linux kan man ändra allt genom att vara loggad in som root. Har hört att Vista anammat detta. Är man root-inloggad kan man göra precis vad som helst. Vet inte alls hur det här fungerar i Windows men det kanske är en ledtråd?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in