2007-10-26, 21:02
Medlem
jomenvisst84s avatar
Tanken slog mig idag, jag sitter i en position där jag skulle kunna finansiera mitt fritidsintresse i stort sett gratis om jag skulle stjäla från jobbet. Ett intresse som kostar mig ungefär en 2000kr i månaden. Ändå gör jag det inte. Visst, småsaker som pennor, knivar osv följer ju med hem då och då, men det är inte många kronor det handlar om. Det handlar inte om risken att åka fast efterssom den är obefintlig, utan den här irriterande moralen som smygit sig på det senaste årtiondet. Mitt sista brott skedde för tio år sedan, det var en simpel bilstöld.

Före denna vändning omfattade min brottsliga bana inbrott, skuldindrivning, stöld osv... Inbrott i hem var tabu, men bilar var inga problem. Nu skulle jag inte ens köpa stulna grejor. Kanske har med åldern att göra... oförstånd i ungdomen eller nåt.

I alla fall, skulle ni ha några moraliska problem med att stjäla från jobbet?
Citera
2007-10-26, 21:04
Medlem
ABBORREs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jomenvisst84
Tanken slog mig idag, jag sitter i en position där jag skulle kunna finansiera mitt fritidsintresse i stort sett gratis om jag skulle stjäla från jobbet. Ett intresse som kostar mig ungefär en 2000kr i månaden. Ändå gör jag det inte. Visst, småsaker som pennor, knivar osv följer ju med hem då och då, men det är inte många kronor det handlar om. Det handlar inte om risken att åka fast efterssom den är obefintlig, utan den här irriterande moralen som smygit sig på det senaste årtiondet. Mitt sista brott skedde för tio år sedan, det var en simpel bilstöld.

Före denna vändning omfattade min brottsliga bana inbrott, skuldindrivning, stöld osv... Inbrott i hem var tabu, men bilar var inga problem. Nu skulle jag inte ens köpa stulna grejor. Kanske har med åldern att göra... oförstånd i ungdomen eller nåt.

I alla fall, skulle ni ha några moraliska problem med att stjäla från jobbet?
Vilket intresse menar du?
Citera
2007-10-26, 21:07
Medlem
jomenvisst84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ABBORRE
Vilket intresse menar du?

Bilar. Lägger c:a 2000kr i delar varje månad på renoveringen jag håller på med, delar jag utan några som helst problem skulle kunna mygla hem utan att nån skulle säga eller ens misstänka nåt.
Citera
2007-10-26, 21:07
Medlem
Sir.Ps avatar
Det beror helt på vad det är för grejjer och hur stort företag det är man jobbar på. Om jag jobbade extra på Olles Lanthandel som precis går runt är det helt klar NEJ! Men på stora företag där det egentligen inte spelar någon roll skulle jag inte ha några som helst problem med det.

Vad är det för intresse du har?

Edit: Nån hann före. Hur stort företag arbetar du på?
Citera
2007-10-26, 21:12
Medlem
jomenvisst84s avatar
Det är droppe i havet för detta företag. Det slarvas med 100.000-tals kronor utan att nån höjer på ögonbrynen. Ändå skulle jag aldrig stjäla. Är jag övermoralisk eller vad fan är det med mig??? Tänker på min bakgrund, har ju aldrig haft problem med moral när jag var ung
Citera
2007-10-26, 21:36
Medlem
johnny-62s avatar
I byggbranschen kallas det här för att man "joxar" och ses som en löneförmån..
Citera
2007-10-26, 22:23
Bannlyst
aldrig bra, det börjar med småstölder och eskalerar till nåt grövre.
Citera
2007-10-26, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PALOMARID
aldrig bra, det börjar med småstölder och eskalerar till nåt grövre.

Ja snatteri är verkligen inkörsporten till grövre brott. Till slut är man våldtäktsman och mordbrännare!

Hmm, som nämnt tidigare i tråden så handlar det väl till viss del om hur stort företaget är, dvs hur illa företaget far av "småfiffel".. Är det typ en Volvofabrik det handlar om så skulle jag faktiskt kunna sova gott om nätterna efter att ha smygit hem nån del till min privata bilrenovering då och då. Så länge det inte går överstyr förstås.

Det är väl bra att du har moralen kvar .. (som PAMOMARID påstår så borde du ju vid det här laget stjäla ett dussin bilar per dag vid det här laget)

Sen finns det ju självklart andra aspekter, till exempel om du känner dig personligt länkad till företaget eller om du stortrivs och i all välvilja vill att företaget ska tjäna varenda öre det kan osv.. Det är ju bara ett mycket fint tecken på att din etik är intakt, men som sagt.. Gynna dig lite småfiffel lite då och då

Vad fick dig att hela klippa din kriminella bana för tio år sedan? Busted? Barn? Samvetet?
Citera
2007-10-26, 22:50
Medlem
jomenvisst84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magg0t
Vad fick dig att hela klippa din kriminella bana för tio år sedan? Busted? Barn? Samvetet?

Inget av ovanstående. Man kan väl säga att jag levde "riskabelt". Knullade runt, umgicks med och var själv en brottsling (minns fortfarande tidningsartiklarna där man var den skyldige men läste med stolthelt), kände att det höll på att gå utför helt enkelt. Bestämde mig för att göra ett HIV/Hepatit-test pga av mitt leverna och om det visade sig att jag skulle vara frisk skulle jag börja ett nytt liv... något som jag också gjorde när jag fick resultatet. Skrev in mig för vidare studier samma dag. Började plugga och tillbringade de följande fem åren på¨högskola där jag helt avskärmade mig från mitt tidigare liv.

Ärligt talat saknar jag mitt gamla leverne lite, respekten folk hade för en och ryktet som gjorde att tjejer som gillade farliga killar raggade på en så fort dom fick chansen.

Känner dock att det min "nya" moral nästan gått till överdrift...
Citera
2007-10-26, 22:52
Medlem
Tjohildas avatar
Själv har jag bara knyckt på de jobb där chefen behandlat mig nedlåtande/illa. Inte för att jag behövt grejorna utan för att hämnas...
Citera
2007-10-26, 23:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tjohilda
Själv har jag bara knyckt på de jobb där chefen behandlat mig nedlåtande/illa. Inte för att jag behövt grejorna utan för att hämnas...

Så du gav tillbaka med att stjäla ditt svin.
Citera
2007-10-26, 23:38
Medlem
Ny Kulas avatar
Citat:
Inget av ovanstående. Man kan väl säga att jag levde "riskabelt". Knullade runt, umgicks med och var själv en brottsling (minns fortfarande tidningsartiklarna där man var den skyldige men läste med stolthelt), kände att det höll på att gå utför helt enkelt. Bestämde mig för att göra ett HIV/Hepatit-test pga av mitt leverna och om det visade sig att jag skulle vara frisk skulle jag börja ett nytt liv... något som jag också gjorde när jag fick resultatet. Skrev in mig för vidare studier samma dag. Började plugga och tillbringade de följande fem åren på¨högskola där jag helt avskärmade mig från mitt tidigare liv.

Ärligt talat saknar jag mitt gamla leverne lite, respekten folk hade för en och ryktet som gjorde att tjejer som gillade farliga killar raggade på en så fort dom fick chansen.

Känner dock att det min "nya" moral nästan gått till överdrift...

Låter som början på en bra bok....skydda din identitet innan Jan Gioulliouoou stjäl din levnadsberättelse.

För mig känns det självklart att inte stjäla från jobbet, jag känner att allt för mycket står på spel för att jag ens ska fundera på saken. Varför skullle jag vilja riskera min framtid för en vinst just nu?

Jag ser inte ner på folk som stjäl från jobbet, jag kan bara inte förstå hur dom prioriterar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in