2022-03-19, 08:44
Bannlyst
Socialdemokraterna hade en någon sexbrottsling som politiker försvarade att dom här kriminella odjuren kaosade runt på politikern.
Citera
2022-03-19, 08:50
Medlem
Mad monks avatar
Jag minns en tid då det var heligt att vara tyst på bibban. Numera är det alltid nån gapig tattare som stör friden. Sverige är så cp på grund av de där svarta. Man undrar om de ens har nåt hyfs.
Citera
2022-03-19, 08:54
Medlem
Problemet är att de här invandrarungarna betraktar biblioteket som sin lekstuga. Dessutom extremt lättkränkta och hotar personalen om personalen försöker att lugna ner dem.

Jag tycker helt rätt att stänga biblioteken i sådana områden.

Bara stäng ner. Riv biblioteket och satsa istället på ett färre antal större bibliotek värda namnet med stenhårda kontroller vid ingång/utgång samt att där finns en riktig vakt som kan kasta ut de som stör.

Alla laddar ändå ner böckerna via internet numera.
Citera
2022-03-19, 09:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Problemet är att de här invandrarungarna betraktar biblioteket som sin lekstuga. Dessutom extremt lättkränkta och hotar personalen om personalen försöker att lugna ner dem.

Jag tycker helt rätt att stänga biblioteken i sådana områden.

Bara stäng ner. Riv biblioteket och satsa istället på ett färre antal större bibliotek värda namnet med stenhårda kontroller vid ingång/utgång samt att där finns en riktig vakt som kan kasta ut de som stör.

Alla laddar ändå ner böckerna via internet numera.

Det fetade. Bara för att du laddar ned böcker betyder det inte att ”alla” gör det.

Förövrigt, markera med vakter, sköt dig, eller du åker ut. Det finns redan en lag, använd den för bövelen! Blir galen på undfallenheten.

Brottsbalken 16 kap

Citat:
16 § Den som för oljud på allmän plats eller annars offentligen beter sig på ett sätt som är ägnat att väcka förargelse hos allmänheten, döms för förargelseväckande beteende till penningböter. Lag (1991:240).
https://lagen.nu/1962:700#K16P16S1
Senast redigerad av skoputs 2022-03-19 kl. 09:18.
Citera
2022-03-19, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skoputs
Det fetade. Bara för att du laddar ned böcker betyder det inte att ”alla” gör det.

Förövrigt, markera med vakter, sköt dig, eller du åker ut. Det finns redan en lag, använd den för bövelen! Blir galen på undfallenheten.

Brottsbalken 16 kap

https://lagen.nu/1962:700#K16P16S1

Ja precis, vi har ofta redan lagar emot det, men ingen vågar tillämpa lagen för konsekvenserna blir så stora. Som vi sett nu så attackerar gängen bibliotekspersonal med fysiskt våld.
Citera
2022-03-19, 09:25
Avslutad
Citat:
Ja precis, vi har ofta redan lagar emot det, men ingen vågar tillämpa lagen för konsekvenserna blir så stora. Som vi sett nu så attackerar gängen bibliotekspersonal med fysiskt våld.

Vågar och vågar ... var finns politikerna? Uppenbart förargelseväckande beteende. Har detta ens prövats i domstol?
Citera
2023-03-29, 21:19
Medlem
spoilers avatar
"Väktare har satts in vid Sävjabiblioteket för att förhindra stök och oro.

– Just nu är inte läget akut, men det har funnits tillfällen då vi tvingats stänga tidigare, säger Mohammed Mekrami, avdelningschef för biblioteken i Uppsala."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/vaktare-pa-plats-vid-savjabiblioteket-inget-normallage

"Stadsdelen är en av Uppsalas mångkulturella stadsdelar med förskolor och grundskolor."

https://sv.wikipedia.org/wiki/S%C3%A4vja
Senast redigerad av spoiler 2023-03-29 kl. 21:22.
Citera
2023-03-29, 21:58
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:

Det är väldigt tråkigt, och speciellt som bibliotekspersonal till största delen består av kvinnor, samt förlästa och nördiga personer av båda könen. Dessa är inte ägnade att säga ifrån på skarpen, och än mindre att slåss. Av den anledningen, råkar jag som har flera bibliotekariekompisar veta, att bibliotekscheferna mer och mer frångår att anställa utbildade bibliotekarer - för att dessa ofta är för inbundna (no pun intended), och i stället anställer lärare, fritidspedagoger, fritidsledare med flera, med dokumenterad förmåga att hålla ordning på ungdomar. Katalogisering, sökning och sådant är inte särskilt svårt, det kan en normalbegåvad person lära sig på en internutbildning på någon vecka.

...fast jag undrar ändå om det inte kommer att bli så i framtiden, att bibliotekens öppettider kommer att dras ner kraftigt, så att kommunerna har råd att ha väktare på plats hela tiden. Det blir för farligt för personalen och även för andra besökare, annars. Och det är jättetrist, för biblioteken betyder mycket för många ensamma människor, som kan få lite omväxling från sin tillvaro i lägenheten, genom att gå till biblioteket och sitta och läsa tidningen, prata lite med personalen, på vissa ställen finns det t.o.m. fika...
Citera
2023-03-29, 23:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det är väldigt tråkigt, och speciellt som bibliotekspersonal till största delen består av kvinnor, samt förlästa och nördiga personer av båda könen. Dessa är inte ägnade att säga ifrån på skarpen, och än mindre att slåss. Av den anledningen, råkar jag som har flera bibliotekariekompisar veta, att bibliotekscheferna mer och mer frångår att anställa utbildade bibliotekarer - för att dessa ofta är för inbundna (no pun intended), och i stället anställer lärare, fritidspedagoger, fritidsledare med flera, med dokumenterad förmåga att hålla ordning på ungdomar. Katalogisering, sökning och sådant är inte särskilt svårt, det kan en normalbegåvad person lära sig på en internutbildning på någon vecka.

...fast jag undrar ändå om det inte kommer att bli så i framtiden, att bibliotekens öppettider kommer att dras ner kraftigt, så att kommunerna har råd att ha väktare på plats hela tiden. Det blir för farligt för personalen och även för andra besökare, annars. Och det är jättetrist, för biblioteken betyder mycket för många ensamma människor, som kan få lite omväxling från sin tillvaro i lägenheten, genom att gå till biblioteket och sitta och läsa tidningen, prata lite med personalen, på vissa ställen finns det t.o.m. fika...

När jag som tonåring levde utkastad och utan mat, i några månader, satt jag på samma plats på stadens bibliotek varje dag och läste romaner. Till slut hade jag läst en författares samlade verk. En försynt liten bibliotekarie kom fram flera gånger för att prata böcker med mig. Vi hade det trevligt.

Jag älskar tystnaden och doften av böcker på biblioteken. Någonting som mångkulturen givetvis har förstört. Finns det ett ställe som inte behöver väktare nu för tiden och allt på grund av importerade idioter som har en iver att förstöra så fort det upplevs som bra för andra.
Citera
2023-03-30, 19:00
Medlem
Sladdarens avatar
Man kanske förväxlar mänskligt Zoo med Bibblan.. De höll kanske kartan upp och ner eller gps -en ?
Citera
2023-04-24, 11:10
Medlem
spoilers avatar
"Ett gäng minderåriga har hotat, trakasserat och misshandlat personal på en fritidsgård i Göteborgsförorten Hammarkullen efter att personalen portat gänget, rapporterar Kaliber i Sveriges Radios P1.

Även personalen på biblioteket i Hammarkullen har utsatts för gänget. När de skyltade med Pride-flaggor hotade gänget med att skära halsen av alla homosexuella. De ska även ha tagit över bibliotekslokalerna där de ägnat sig åt droghandel utan att personalen vågat ingripa."

https://nyheteridag.se/minderarigt-gang-terroriserar-bibliotek-och-fritidsgard-personalen-vagar-inte-anmala/
Citera
2023-04-24, 11:28
Medlem
Mad monks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Man kanske förväxlar mänskligt Zoo med Bibblan.. De höll kanske kartan upp och ner eller gps -en ?

Eller så är det klientelet som gör bibblan till ett mänskligt zoo.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in