Men man väljer själv helt enkelt.. Kristendomen har mycket mer frihet än andra religioner som t.ex Islam. Jag tycker det är fel att berusa sig men jag gör det ändå.. Skadar dock ingen än mig själv vilket jag tycker också är tråkigt.
Frihet <3
Om det är frihet man letar efter så är väl knappast Bibeln det bästa stället?
Du får ursäkta min hårda ton, men jag har diskuterat oerhört mycket med kristna, och är väl bevandrad - både i Bibeln och teologin. Jag kommer aldrig begripa mig på vare sig homosexuella eller "drinkare" som håller fast vid Bibeln. För hundra år sedan, kanske, men idag???
Denna kristendom låter som en tvättäkta flummarkristendom där du kan göra vad fan du vill under ditt liv, för du kommer alltid FÖRLÅTAS när du står vid pärleporten och sankte per står med en holk redo till alla som skall kommas in. Ger inte så värst mycket för sådan tro...
Dock bättre än straight-edge fjollorna som är kristna, som ska komma fram och spela allan när man sitter o dricker bärs i parken eller vid en sjö. Bor vid en bibelskola så jag har varit utsatt för de här idioterna mer än en gång.
Kristendomen i sig oavsett om man är knarkare eller ej är ju ganska skum, för en del resonerar som nemesis och en del som straight-edge idioterna. De enda jag kan ha respekt för det är väl den gamla skolans kristna, dvs mina mor och farföräldrar som har lite moral i kroppen utan att för den delen pracka på någon annan skiten.
Av någon anledning tror jag knarkare är extra fientliga mot kristendomen... Detta beror antagligen på att uppfattningen om att kristendomen förbjuder allt som är roligt... Men jag håller inte alls med om den saken, min åsikt är att allt som är gott kommer från himmelen, och använder man droger på rätt sätt så får man himmelska upplevelser... Jag ser inte knark som någon synd, varför skall vi tycka det?? I första moseboken kan man läsa om syndafallet, hur Adam och Eva plötsligt till sin skam upptäcker att de är nakna efter att ha ätit av den förbjudna frukten... Detta symboliserar skammen med jordelivet, vi människor har väldigt lätt för att stämpla sånt som är skönt som en skam... Själv anser jag att vi skall älska det som skapats åt oss och avnjuta det med respekt...
Många människor förknippar kristendomen med att själva känna sig skamsna andra med att påstå att andra är skamliga och vissa använder t.o.m. kristendomen som argument för att få starta krig, men det är inte kristendom för mig! För mig handlar det om peace, love and forgiveness, perfekt för en knarkare som jag (och borde vara för alla andra människor också)?? Visst, hinduism och asatro är trippigare, men rent filosofiskt tycker jag man gärna kan låta Jesus inspirera sig och sen kan man njuta av den fornnordiska mytologin som en fantastis psykedelisk sagovärld... =)
Eftersom många upplever kristendomen så tråkig så har jag lagt in resten av mitt inlägg som en spoiler, men läs gärna vad jag har skrivit... Jag svarar gärna på frågor om min syn på kristendom och knark och det skulle också vara kul att veta om jag är helt ensam eller om det finns någon annan kristen knarkare här?? Några rastafaris borde ju åtminstone finnas, men de kanske är för nerrökta för att debattera.. =P
Jag kanske inte är någon typisk kristen, många kristna skulle nog döma mig som icke-kristen... Men det är Gud som skall döma mig, inte de! Jag har aldrig varit någon fantast av organiserad religion och då man läser bibeln tycker jag man skall komma ihåg att den skrevs av människor (inte Gud) för länge sen, för människor för länge sen.... På Jesu tid var det ingen bra idé för en ogift kvinna att ha sex eftersom det inte fanns preventivmedel eller barnbidrag för ensamstående mödrar, idag är situationen helt annorlunda..
Men det finns också en hel del riktiga guldkorn i bibeln, framförallt Jesu lära... Han lärde oss att vi skulle älska oss själva, våra medmänniskor och t.o.m. våra fiender... Och jag håller med, då jag är som starkast (på opioider) så tycker jag att jag är kapabel till att älska mig själv och älskar jag också min omgivning och känner mig lycklig då jag får hjälpa till med något...
En annan av Jesus fina läror var förlåtelse, det har dagens samhälle på tok för lite av... Jag anser att det inte finns något som är oförlåtligt... Även en seriemördare förtjänar förlåtelse om han verkligen ber om det med sitt hjärta... Och att själv få förlåtelse är i min mening fruktansvärt härligt, att högfärdighet ofta är en last är verkligen vist, att i ett gräl svälja sin stolthet och be omförlåtelse känns i min mening väldigt skönt...
Om Jesus på riktigt utförde mirakel, om hur världen skapades och om det finns en himmel och ett helvete kan man grubbla över, men jag tror ingen levande människa kommer att få veta det, hur mycket forskarna än försöker... Men lever man efter Jesus' enkla idéer spelar det ingen roll om han har levt eller om han rent är ett påhitt av en annan människa, hans budskap är i vilket fall som helst väldigt levande... Och det är ju faktiskt TRO som räknas, religion handlar inte om att veta...
Orsaken till varför jag startade denna tråd i drogforumet är för att jag gärna skulle vilja veta vad just knarkare tror om kristendomen... Svenskar är ju överlag väldigt sura på kristendomen, vanligtvis tar de exempel på hur folk dödat i Guds namn... Men man skall inte döma hunden efter håren, det finns folk som tolkat alla religioner som ett rättfärdigande att döda... Och inte bara religioner, i den kommunistiska världen har religiösa blivit jagade och dödade också i ateismens namn...
Men ändå är det något speciellt med hatet mot kristendomen, åtminstone i Sverige är denna religion den allra mest lovliga måltavlan för hat och förakt... T.o.m. islam, som har så dåligt rykte, är mer accepterat så länge det är frågan om sekuliserad islam... Om ens föräldrar är muslimer anses det inte alls som konstigt ifall man är muslim själv, men kristna, de är då helt underliga...
Jag kommer säkert att få ångra att jag bekänt mig som kristen med tanke på hur många av mina vänner här på FB som inte kan acceptera vad jag tror på, även fast jag som sagt inte är någon anhängare av organiserad som vill förbjuda allt roligt... Men med den starka kraften av opioiderna på min sida så känner jag att jag har kraften att stå upp för vad jag tror på! Och detta är inget knarkrus, utan vad jag trott på ungefär hela mitt liv men oftast inte vågat tala om...
Hey kompis! minns inte hur detta funka, mena dda min msn!
Jag tror kristendom och drogbruk mycket väl kan gå hand i hand. Etablerad religion som den ser ut idag är ju mycket annorlunda mot den som fanns förr i tiden, dessutom vet man ju inte hur mycket den heller stämde överens med vad Gud tycker. Religion handlar för mig mycket om att finna sig själv, och det tror jag mycket väl droger kan hjälpa än med. Då pratar jag om droger man finner i naturen, syntetiska droger är en helt annan sak, iallafall som jag ser det.
Kristendomen som den ser ut idag är väldigt präglad av samhällets och statens regler och ideal, både nutidens och de ideal som användes då kristendomen spreds till vårat land. Då kristendomen använts som ett verktyg för människors egna gynning ska den verkligen tas med en nypa salt. Om gud skapat cannabis och det inte är till för att intas, vad är det då till för?
Om man fokuserar på kristendomens vägledning och ideal istället för dess regler så tror jag att liberalism är viktigt och cannabis kan verkligen hjälpa till där.
Kanske lite flummigt skrivet och mycket text, men det jag vill få fram är att jag inte tror att kristendomen går ut på att döma folk. Mår du bra av att ta droger och trivs med det så gör det. Man ska ju njuta av livet.
Den Gud jag vet om sätller inte till mycket problem alls. Däremot alla dessa religiösa människor kan ställa till mycket bråk och problem, vilket är Gud helt emot.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!