2007-10-26, 04:33
Medlem
Nemesis1s avatar
Ok, detta kommer inte att bli en så lång rapport, det finns tillräckligt många långa berättelser redan nu.... Så efter att jag för flera år sen startade trenden om att skriva berättelser som tog flera sidor tänker jag nu starta en trend som går ut på att skriva korta berättelser som alla orkar ta sig tiden att läsa igenom.

Nog tjat om längden! Jag vill ju inte göra rapporten lång bara genom att babbla om hur kort den är! Historien utspelar sig ett par år bakåt i tiden då jag och en kompis vi kan kalla Solomon skulle trippa på krossade blomman för dagen-frön... Jag minns inte exakt hur vi fick i oss den äckliga geggamojan men jag är säker på att vi inte extraherade på rätt sätt i alla fall. Antagligen krossade vi bara fröna och lät dem ligga i sprit som vi sedan drack.

Vi befann oss i sovrummet och lyssnade på psykedelisk rock från 60- och 70-talet då trippen slog igång. Jag vill minnas att jag kände mig mycket lättare och "flöt" omkring vart jag än for, men det var något i magen som hindrade flytet. Blärgh!

Efter att jag hade kräkts på toaletten kom vi på att vi ville spejsa till trippen lite med att slänga i oss en okänd mängd alkohol benstående av lonkero (finländsk alkoläsk), oxazepam och zopiklon. Och visst funkade, först satt vi och ritade och nu kändes verkligen flytet! Då jag lyssnade på Hawkwind's Take Me To Your Leader-skiva, som då just hade släppts och jag hade sparat till just denna tripp, var det verkligen inte svårt att tänka sig att lägenheten var under vattnet.

Men vi skulle inte stanna länge i lägenheten. Trippens klimax minns jag inte mycket av, för LSA's mer konventionella psykedeliska effekt flöt ihop med zopiklonens hjärndödande flummighet till ett translikt tillstånd. Det sista jag minns var att vi snurrade runt i en karusell medan Solomon spelade på sin digeriodoo och jag gång på gång mässade "Kamelot, o drömmars slott, du står för allt det som är gott" medan vi snurrade allt snabbare i karusellen. En fruktansvärt häftig känsla, synd att det inte fanns någon där med videokamera som kunde filma oss!

Där tar dock mitt minne slut, men jag har i efterhand fått höra att jag sen drog på en fjortisfest där drack ännu mer alkohol och käkade benso öppet inför främlingar. Jag lär också ha hamnat i en dispyt med en fjortis om hon var hora eller inte. Jag hade sagt "alla flickor är horor, men bara de kloka tar betalt" vilket gjorde henne ursinnig (och hon hatade redan knarkare). Jag har något vagt minne av hur hon ropat "MEN FATTAR DU INTE, MAN BLIR JU DUM I HUVUDET AV KNARK". Det enda jag fattar är att jag även i detta bortkomna tillstånd fortfarande var smartare än henne.
Citera
2007-10-26, 04:39
Medlem
Nemesis1s avatar
Lite senare skrev jag förresten vidare på berättelsen om Kamelot, det hela blev en story om en simpel man teleporteras till ett fantasy-land precis som Bröderna Lejonhjärta, Mio min Mio och Covenant där han blir en Kung Arthur-hjälte. Han skall dra svärdet ur stenen, hitta den heliga gralen och gå till strid mot den onde Riddar Mordred, men att göra så är svårt i en värld som inte är lika uppdelad i svart och vitt som den från början verkade vara. Av det som från början var en bizarr psykedelisk exstas på en snurrande karusell med en digeridoo blev ett långt epos med 12 verser där varje rad dubbelrimmar.

Denna text skrev jag dock i nyktert tillstånd, men det finns en heroinflummig inspelning av låten som diskuteras i denna tråd:
http://www.flashback.org/showthread.php?t=564149

Kamelot

Jag satt en kväll uti mitt rum, och såg på ett enformigt TV-program
Då hände en sak som var rätt skum, ur intet Merlin plötsligt kom fram
Den utvalde du är sa han, till Kamelot du skall följa med
Och allting kring mig plötsligt försvann, i sagovärlden damp jag ned

Merlin strök sitt skägg och sa, med röst som ekade av makt
Svärdet ur stenen du kan dra, och efter gralen skall du på jakt
Den utvalde, ja det är du, sa Merlin som om naturligt det var
Till den magiska stenen vi skall nu, och snart du ur den svärdet drar

Framför mig fanns en stor sten, med ett svärd som stack upp ur den
Jag ställde mig med breda ben, och svärdet drog jag till mig sen
Excallibur fanns i min hand, och druider samlades kring mig där
En hjälte var jag för detta land, druiderna messade nu såhär:

Kaaaaaameloooot, o dröööömars slooot, du står för allt det som är gott

När mässandets ekande ljud lagt sig, jag fick veta varför jag förts från mitt hem
Varför druiderna valt just mig, och vad jag skulle göra för dem
Kamelot det räddas kan, om den del heliga gralen hittas fort
Men det finns en annan man, som onda planer säkert har smort

Riddar Mordred - ondskans son, han vill också gralen ha
Om att hitta den så är han mån, före honom du måste den ta
Ty gralen är en källa till kraft, allsmäktig av den du kan bli
Varje man som gralen haft, har blivit mästare av magi

Just nu vet ingen var gralen är, men snart den dyker upp igen
Och lova mig, ja lova och svär, att det blir du som hittar den
Mordred vill göra världen till hans, medan vi ej något ont vill
Och druidsången eka från lite varstans, så att det stod härliga till

Jag stegade ut, från Kamelots sal, till mitt stora äventyr
Jag gick ut för att få denna gral, som höll all makt som världen styr
Jag stred mot drakar, jag stred mot troll, jag räddade mången prinsessa så fin
Men trots allt detta kamma jag noll, ända tills jag kom till en öde ruin

En gyllende bägare där låg, jag gick fram för att den nu ta
Men när jag på nära håll gralen såg, så hörde jag en röst som sa
Jag Mordred är, och gralen är min, du måste den till mig nu ge
Min värld den hotas mer än din, så hit med den om jag får be

Du kanske tror att ond jag är, men det är något som Merlin sagt
Han om någon är ond, jag svär, han vill bara ha gralens makt
Han ljuger! skrek Merlin som också kom in, dräp honom med excallibur
Och druiderna mässade sången sin, så högt att den nästan gjorde mig sur

Meriln och Mordred stred mot varann, för att nu få denna gral
All frihet och fred i världen försvann, och ersattes nu med sorg och kval
Jag stod med gralen i min hand, och undrade vad jag som den var bra för
Varför så mången människa i detta land, för den nu strider, slåss och dör

Och varför hade de valt just mig, de själva kunde det gjort lika väl
En bitande känsla infann sig, att de utnyttjat och behandlat mig fel
Det var jag som drog upp detta svärd, det var jag som till mig gralen tog
Jag är den utvalde som gralen är värd, nu började jag av dem få nog

Merlin och hans druider fick klara, sig utan svärd i sten och gral
Och Mordreds trupper de fick vara, jag vände ryggen till Merlins rival
Jag en gång för alla lämnade dem, som stred och dräpte och sa det var gott
Med gralens makt så reste jag hem, farväl o storslagna Kamelot

Citera
2007-10-26, 09:25
Medlem
YeOl´MadHatters avatar
Härligt rapport!
"Kamelot, o drömmars slott..." det klingar rätt bra alltså!
5/5
Citera
2007-10-26, 10:09
Medlem
Nemesis1s avatar
+
Citat:
Ursprungligen postat av YeOl´MadHatter
Härligt rapport!
"Kamelot, o drömmars slott..." det klingar rätt bra alltså!
5/5
Vad tyckte du om låttexten annars då?? Själv skulle jag nog sätta Kamelot bland mina 10 bästa texter - och då har jag skrivit mer än 100 låttexter!
Citera
2007-10-26, 10:14
Bannlyst
stackars flicka. Hoppas verkligen inte du tycker att alla tjejer är horor. För det är dem inte.
Citera
2007-10-26, 10:21
Medlem
YeOl´MadHatters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nemesis1
+Vad tyckte du om låttexten annars då?? Själv skulle jag nog sätta Kamelot bland mina 10 bästa texter - och då har jag skrivit mer än 100 låttexter!
Den är skön! Jag gillar hela mists of avalon stilen!
Hahaha, kollade på youtube videon nu också, Arkomann borde fan satsa på musiken på heltid!
Citera
2007-10-26, 10:35
Medlem
__carls avatar
helt OT, men nemesis, du är inte sugen på att skriva en text till en ny konstig semi-progressiv låt som jag och ett par vänner pysslar med? Det är en hyfsat oseriös låt med många klämtjäcka taktartsbyten och grejjer.
Citera
2007-10-26, 10:36
Medlem
Nemesis1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av INT3L
stackars flicka. Hoppas verkligen inte du tycker att alla tjejer är horor. För det är dem inte.
Vad jag sa var ju "Alla tjejer är horor, men bara de kloka tar betalt"... Dvs alla tjejer har sex, men bara de som är smarta tar pengar för det medan resten gör det gratis... Det är helt enkelt ett filosofiskt talesett som jag visserligen inte kommit på själv, men som jag ändå tycker hur som helst det är ganska fyndigt... Själv tycker jag faktiskt inte det är så förolämpande, det gäller ju alla män också... Men hon misslyckades iaf med att se humorn i det hela och tog det som om jag bara kallade just henne för hora...
Citat:
Hahaha, kollade på youtube videon nu också, Arkomann borde fan satsa på musiken på heltid!
Efter att ha sett den där videon har jag svårt att förstå varför du tycker Arkomann är särskilt duktig när det gäller musik, även om han har image så det räcker och blir över... Dock så ÄR Arkomann en väldigt duktig musiker, han är väldigt duktig på piano och framförallt är han en stor kompositör...

Det var också som jag och RKD for och hälsade på honom, vi såg framemot att skapa musik tillsammans med honom, för jag har länge tänkt att han är precis vad som mitt band Multiversum behöver... Liksom jag föredrar han att skriva egen musik istället för att bara spela muisk som andra skrivit... Sen så delar han de flesta av mina åsikter om saker och ting och så är han drogliberal och väldigt förtjust i opioider utan att för den sakens skull vara allt för nedgången...

Jag hoppas verkligen vi får möjlighet att spela in mer musik tillsammans och då skall vi försöka att vara lite nyktrare... En lagom mängd droger i kroppen gör bara skaparglädjen större, men för mycket kan få en väldigt skicklig pianist att bli degraderad till en simpel tamburinspelare... Så fort jag får en ordentlig mikrofon installerad till datorn skall jag hur som helst se till att skriva texter och sjunga in dem på några av de instrumentala mästerverk han gjort...
Citera
2007-10-26, 10:46
Medlem
Nemesis1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av __carl
helt OT, men nemesis, du är inte sugen på att skriva en text till en ny konstig semi-progressiv låt som jag och ett par vänner pysslar med? Det är en hyfsat oseriös låt med många klämtjäcka taktartsbyten och grejjer.
Att skriva en lång, episk text tar väldigt mycket tid och inspiration, så jag vet inte om jag orkar skriva en ny bara för er skull... Men ni kan få någon text som jag redan har skrivit, jag som sagt 100+ texter som ligger och väntar på att någon spelar in dem...

adda mig på MSN Messenger: contact_nemesis@hotmail.com så skall vi se om vi hittar någon låttext som passar dig... Fast om jag offra någon riktigt lång text innan jag har spelat in den själv så får ni så lov att både ge ut den gratis på internet och lägga till "(lyrics by Nemesis of Multiversum)" i namnet på mp3-filen... Efter att Eddie Nilsson spelat in vår låt Punda Loss var det ju många som trodde det var han som skrivit texten och kom och utbrast "...men det där är ju Eddie Nilssons låt!" de då hörde min originalversion... Sen skulle jag också vilja att ni verkligen såg till att avsluta låten, jag lånat ut två texter ("Renegade Mercenary" & "Son Of Sam") till band som sagt att de skulle spela in dem direkt men ännu inte gjort det... Det känns lite sådär, det är ju uppskattande att folk gillar mina texter men då skall de också göra något vettigt av dem! Och med vettigt menar jag använda dem till NÅGONTING annat än dasspappar, om sen ljudkvaliteten på låten är skit eller något sånt bryr jag mig inte, bara de tar sig tid att spela in låten...
Citera
2007-10-26, 10:57
Medlem
Oskarss avatar
Helt ok rapport, även fast jag föredrar längre, mer utförliga rapporter så att jag får ett hum om rusets känslospektra, händelser osv.

Även låttexten är gott skriven - kanske inte min stil - men jag kan åtminstone urskilja en bra skriven text gentemot en dålig. Låten i sig tror jag dock behöver mer än RKD's pianospelande och Arkomanns klämkäcka tamburinspelande - monotont fantasyplinkande i all ära, men det var knarket som gjorde videoupplevelsen total!

3/5
Citera
2007-10-26, 18:04
Medlem
Arkomanns avatar
Så det var låttexten kom till... Eller åtminstone refrängen.

Nåja, egentligen alldeles för kort för min smak, och här var jag ju inte ens delaktig, så jag har ingen anledning att vara partisk.

3/5

Citat:

Kanske inte borde satsa på drogerna på heltid samtidigt i så fall, haha... hur kan man spela fel på en tamburin, liksom?

Annars är det ju precis, som Nemesis1 säger, att jag i vanliga fall faktiskt kan hantera ett piano, men att jag inte var i stånd att spela ens två ackord rätt den där gången...
Citera
2007-10-26, 22:20
Medlem
Nemesis1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arkomann
Annars är det ju precis, som Nemesis1 säger, att jag i vanliga fall faktiskt kan hantera ett piano, men att jag inte var i stånd att spela ens två ackord rätt den där gången...
Fingerfärdigheten hade du ju (till stor del) kvar, problemet var bara guldfiskminnet som gjorde att du aldrig kunde hålla reda på var i låten du var... Jag tror framförandet hade blivit mycket bättre - rent musikaliskt, kanske inte underhållningsmässigt - om du hållit dig till H och skippat all alkohol och alla benson... Du måste verkligen ha varit packad, för både jag och RKD hade ju också tagit bendodiazepiner utan att förlora kontrollen...

Men nåja, jag tar det som ett tecken på att du uppskattade whiskyflaskan vi gav dig som present...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in