2007-10-26, 00:51
Medlem
jugges avatar
Jag skulle vilja ha lite tips på bra matlådemat.
Saken som är goda och enkla att eftervärma i micro.
Vad tycker ni blir bra/dåligt?
Citera
2007-10-26, 00:54
Medlem
Procrastinators avatar
Stekt ris, pastasallad, lasagne, stekta nudlar. Saker som inte behöver skäras upp.
Citera
2007-10-26, 07:00
Medlem
Dengues avatar
Mos och grytor

Jag har lagt om min kost ganska radikalt på grund av viktminskning och då har det blivit lunchlådor i det oändliga.
Satsa på grytor, wookar och mos eller puréer. Ångkokt fisk är också en höjdare.
Det hela hänger ju förståss på hur mycket du vill stå i köket.
Jag "offrar" en halvdag för att få ihop en arbetsveckas samtliga mål och det tycker jag är ok.
Tips:
Mungbönsgryta
Linsgryta
limestekt fläskfärs
ångkokt fisk med grönsaker
wook i alla former
potatismos

Grönsaksgrytorna låter jag vattna ur lite så att de får koncistensen ungefär som vanligt potatismos
Citera
2007-10-26, 10:14
Medlem
Hur funkar det att frysa stuvade makaroner? Jag kommer inte ihåg om det blir bra eller inte...
Citera
2007-10-26, 10:23
Medlem
w84funs avatar
Det blir inte gott att värma. Då funkar det bättre med vanliga makaroner som vid uppvärmningen kanske kryddas med curry och blandas med lite frysta grönsaker för att blanda ut. Fast inget av dem blir riktigt bra enligt min smak, utan är mer en nödlösning. Däremot så funkar det bättre om man även har rester av sås till makaronerna. Blanda ordentligt innan du fryser in.
Citera
2007-10-26, 15:54
Medlem
redbull72s avatar
Gjorde korvgryta igårkväll, kanongott!
Blanda rotfrukter o soltorkade tomater o broccoli o squash o vitkål, lök o falukorvkorv, koka upp vatten, tillsätt buljong, i med hackade rotfrukter, koka dem "alldente", tillsätt tomater,korv, kål, broccoli o koka dem nån minut tills de är mjuka o goa, även gott med ris till, om man inte vill ha potatis...
Det som är bra med den rätten är att man kan variera den som man vill... prova olika korvar, i med lite bacon, eller stekt nötfärs, skär lite mindre bitar o ta lite mer vatten o buljong, så har du en god soppa...
Citera
2007-10-26, 16:38
Medlem
Kaustis avatar
Korv stroganoff och ris

Tacos är också sjukt gott Jag kör en burk med grönsaker/gräddfil/tacosås blandat, och en med köttfärsen i. Lätt det godaste man kan ha i en matlåda, men dock lite omständigt kanske.

Moussaka (staving?), typ lasagne fast med potatisa istället

Lasagne funkar väl också

Spaghetti och köttfärssås är väl sådär. Funkar, men uppvärmd spaghetti är ingen höjdare...

Mos, köttbullar och brunsås med lingonsylt är väl det krångligaste jag haft med mig. En burk för sylten, en för såsen, och en för mos/köttbullar.
Citera
2007-10-26, 16:48
Medlem
TheFarSidees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Korv stroganoff och ris
Mos, köttbullar och brunsås med lingonsylt är väl det krångligaste jag haft med mig. En burk för sylten, en för såsen, och en för mos/köttbullar.

Varför en för såsen?
Citera
2007-10-26, 17:06
Medlem
Squalos avatar
Kött och köttprodukter brukar bli bra. Det som blir dåligt brukar vara tillbehören. Potatis brukar bli dåligt, pasta sådär, medan ris brukar funka bra.

Köttbullar är bra. Gör från köttfärs, stek dom lite lätt, och in i ugnen i en ugnsfast form. Efter det är det bara att kyla, och sen micrar du dom på jobbet. Smakar utmärkt.

Grytor är också lätt att göra. Stora köttgrytor som bara är att micra och röra runt lite i.
Citera
2007-10-26, 21:41
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheFarSidee
Varför en för såsen?

Blir så jävla kletigt annars
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto