2007-10-25, 23:55
Bannlyst
Hej. ni kommer säkert tro jag är lite haft efterbliven men jag måste bara fråga. jag har ingen kod på min imac och min fråga är kan vem som helst komma åt min dator om jag slår på airport på min dator? och kan någon som också har airport surfa på nätet genom min dator isåna fall??

tacksam för svar
Citera
2007-10-26, 09:13
Medlem
TrialByErrors avatar
Din mac har oftast ett lösenord kopplat till ditt konto men det behövs inte om du inte ska utföra vissa operationer, exempelvis installera program eller mounta skivor.

Om du nu mot förmodan skulle ha ett blankt rootlösenord och din airport inte har något associeringslösenord så kommer folk att komma åt din dator. Men du har väl åtminstonde installerat WEP?

Rekommenderar att du säkrar din airport med WPA2 personal.
Citera
2007-10-26, 14:41
Bannlyst
okej nu blev jag ialla fall lite smartare. tack. men något WEP eller WPA2 har jag inte. vet inte ens vad det är:S
Citera
2007-10-26, 16:02
Medlem
TrialByErrors avatar
Starta admin verktyget till din airport, den ligger under Applications/Utilities/Airport admin...

Se till att din airport hittas i listan och öppna, den kommer kanske att fråga om lösenord om du satt ett, annars kommer du in på första sidan. Bara att klicka på knappen "change wireless security" och välj antingen WPA eller WPA2, skriv lösenord och spara/stäng, sedan får du koppla upp dig igen mot din airport och skriva in lösenordet.
Citera
2007-10-26, 16:56
Medlem
Mackells avatar
Du kan nu eller sedan kolla hur skyddad du är med Shileds up
http://www.grc.com/default.htm

Skrolla ner och välj "Shileds up",
Sedan "procced" på sidan därefter och "All Service Ports" på nästa sida
Krångligt, jo men det lär vara av säkerhetsskäl man vill inte ha "testmotorn" utsatt för attack.
Du bör få en varning om att sidan går iväg okrypterad på en av sidorna när du klickar vidare, nej du har inte skrivit något själv på den så det är helt OK att gå vidare.

Visst, även om du får helgrönt så går det att hacka din dator men ev "hål" får du besked om och kan åtgärda
Citera
2007-10-26, 17:59
Medlem
G Hårddiskssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrialByError

Om du nu mot förmodan skulle ha ett blankt rootlösenord

Rätt ska vara rätt. Förmodligen är inte root-kontot aktiverat på macen i fråga och ska inte vara det heller. Däremot kan adminanvändare när det behövs ges root-rättighter. Det är det som händer när du får upp en ruta om att fylla i ditt lösenord ibland.

Mitt tips till TS är att har du inget lösenord kan den som är inloggad som dig självklart göra dumheter på din dator om det är ett adminkonti. Ett tips är väl då att om du inte har något lösenord se till att alla grejer i Delning på Systeminställningar är avstängda och att brandväggen är påslagen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in