2007-10-29, 00:40
Medlem
Åsa-Nietzsches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rostmannen
CSI är ok tidsfördriv på fattiga tv kvällar, men det som retar upp mig i dessa serier är att vid varje brottsplatsundersökning så använder dom ficklampa. Det spelar ingen roll att det lyser dagsljus på de fördragna gardinerna eller att det finns lampor i taket och på borden.

Dom ska alltid springa omkring i nåt mystiskt mörker, mycket irriterande.

Ja, det där är faktiskt jobbigt. Känns som om det ska vara så i varenda serie som har med utredningar och poliser att göra. Antagligen beror det mycket på filmen Seven (konstant mörker och ficklampor överallt) och Arkiv X (känns som om Mulder och Scully ALLTID hade en gigantisk ficklampa till handa).

För övrigt tycker jag TS har ganska rätt i sin analys av upplägget och karaktärerna.
CSI Miami är klart sämst och Caruso går en enbart på nerverna. CSI New York går väl an. Originalet, CSI i Las Vegas, tycker jag är bäst. Kollar inte så ofta på CSI, men ibland kan det vara okej att slötitta på.

Stör mig rätt mycket på att alla i serierna, även i andra polisserier, måste vara så jävla snygga och vältränade (förutom att det brukar finnas en i varje serie som avviker från mallen, oftast en fet kriminalare eller obducent).
Sen undrar jag också över det där med att brottsplatsutredarna i tid och otid är ute i farliga situationer och jagar bovar.
Men det blir väl för krångligt att blanda in en massa andra poliser.
Citera
2008-05-28, 21:08
Avslutad
Avsnittet som visades för två veckor sedan- där labbråttan höll på med tankeexperiment- var uselt.

Dessutom... om det är sant att de ska göra en crossover med 2 1/2 men kan vi nog säkerställa att serien har hoppat hajen, eller vad nu den svenska översättningen skulle kunna vara.
Citera
2008-05-28, 22:23
Bannlyst
Såg första säsongen av CSI:Las Vegas med stort intresse.
Detta intresse har senare dalat precis som seriens kvalite och nu föraktar jag serien.
Kanske ska se om första säsongen och se vad jag tycker om den nu.
Citera
2008-05-28, 23:08
Medlem
CSI, åtminstone originalversionen är en av de bästa om inte den bästa kriminalserien som gjorts. En del avsnitt är makalösa. Jag kan medge att den har tappat lite i kvalitet och originalitet, men jag tycker att man fortfarande gör en del riktigt bra avsnitt.
Jag tycker att den är mer välgjord än många andra kriminalserier som bara verkar skrapa litegrann på ytan medan CSI Las Vegas är välgjord när det gäller karaktärerna.
Citera
2008-05-29, 00:23
Medlem
Men, men the Who är ju bra.

Det jag stör mig mest på är dokk att kriminalteknerna utför presis allt. Labarbete, og det ännu mer absurda, förhör samt frihetsberövanden. Sen när i världshistorien började kriminalteknikerna utföra förhör og simpel gatutjänst? Nej det skulle kunna gjorts bättre med en gnutta realism, nu är det fan bara fånigt.

Citat:
Ursprungligen postat av Sordid
Avsnittet som visades för två veckor sedan- där labbråttan höll på med tankeexperiment- var uselt.

Dessutom... om det är sant att de ska göra en crossover med 2 1/2 men kan vi nog säkerställa att serien har hoppat hajen, eller vad nu den svenska översättningen skulle kunna vara.

De avsnitten har redan varit i båda programmen. I ett av de senare CSI avsnitten stod også mytjägarna där av någon jävla anledning.
Senast redigerad av Vikvar 2008-05-29 kl. 00:26.
Citera
2008-05-29, 08:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Vikvar
Men, men the Who är ju bra.

Det jag stör mig mest på är dokk att kriminalteknerna utför presis allt. Labarbete, og det ännu mer absurda, förhör samt frihetsberövanden. Sen när i världshistorien började kriminalteknikerna utföra förhör og simpel gatutjänst? Nej det skulle kunna gjorts bättre med en gnutta realism, nu är det fan bara fånigt.

De avsnitten har redan varit i båda programmen. I ett av de senare CSI avsnitten stod også mytjägarna där av någon jävla anledning.

Menar du nu amerikansk eller svensk tablå? För labbråtteavsnittet visades för två veckor sedan I SVERIGE. Mythbusters kan jag köpa. 2 1/2 men? Kom igen. Har du inget att säga oss om avsnitten ifråga, eller är du enbart intresserad av att rapa om vad som gått och inte gått? Det har vi imdb och tv.nu till.

I Sverige är det 6 avsnitt kvar till:

Season 8, Episode 16: Two and a Half Deaths
Original Air Date: 8 May 2008

A temperamental sitcom actress is found dead in her Las Vegas hotel room, and there are plenty of suspects. Soon afterward, her photo double is also killed, this time in Hollywood in the dead actress' car.

Ser mer ut som att båda serierna nickar lite åt varandra i ett par avsnitt; det är alls inte lika vidrigt som en crossover.
Senast redigerad av Sordid 2008-05-29 kl. 08:32.
Citera
2008-05-29, 10:32
Medlem
Trots att allt det som TS säger ligger det ett litet underhållningsvärde i serien enligt mig. Även om 97% av avsnittet är förutsägbart är det alltid kul att få veta på slutet hur rätt man hade!
Citera
2008-05-29, 11:46
Medlem
Panzerbat.s avatar
Såg något CSI-avsnitt där de satte fast mördaren genom att,
1. Se mördaren titta in igenom en glasruta på en övervakningsfilm
2. pussla ihop den stora, sönderslagna glasrutan, lyfta bort avtryck som mördaren hade gjort med sina underarmar när han kikade igenom rutan, och sedan köra de avtrycken i något register och fick fram vem det var.
Citera
2008-05-29, 12:27
Medlem
Famouss avatar
Tycker att det finns ett visst uderhållsvärde i de olika versionerna.

MEN, det har ju blivit mer och mer parodiskt. Deras absurda lösningsmetoder och antaganden är ju många gånger bara skrattretande.
Sen det här att högutbildade labbtekniker springer runt och ska gripa folk till höger och vänster, SWAT är ju med, men oftast bakom de som utbildat sig i 10 år...
Sen man måste ge karaktärerna en riktig eloge för vad de har hunnit med under sina karriärer. Alla (utom alfahannen) är ca 25-30 år, i princip doktor i ngt tekniskt ämne, utbildade poliser samt att de ofta hunnit med en karriär inom det militära också. Samtidigt har de i varje avsnitt något nytt specialintresse som påpassligt nog kommer till hands. T.ex. kan någon plötsligt allt om armborst, för hennes farbror var jägare.

Sen hade jag gärna tagit en av deras datorer med bildbehandlingsprogram också, för uppenbarligen är det inte kvaliteten på kameran som avgör hur bra en bild blir, det är hur länge man orkar trycka på zoom-knappen och om "fixa skärpa"-knappen sitter där den ska.
Citera
2008-05-29, 13:14
Medlem
Grantzs avatar
Men tänk så tråkig serien hade blivit om de inte kunde något, inte hade fräna leksaker, eller inte innehöll vackra människor som har ihjäl andra vackra människor...
En av få anledningar att jag ens kollar på CSI: Miami är "Calleigh Duquesne", (Emily Procter).
Rödtotten är så jäkla dryg att jag vill stänga av, men så tänker jag på söta Calleigh och då får TV:n vara på.

Visst håller jag med om att CSI är otroligt överdrivet, men det är ju bara TV.
Citera
2008-05-30, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sordid

Menar du nu amerikansk eller svensk tablå? För labbråtteavsnittet visades för två veckor sedan I SVERIGE. Mythbusters kan jag köpa. 2 1/2 men? Kom igen. Har du inget att säga oss om avsnitten ifråga, eller är du enbart intresserad av att rapa om vad som gått och inte gått? Det har vi imdb och tv.nu till.

I Sverige är det 6 avsnitt kvar till:

Season 8, Episode 16: Two and a Half Deaths
Original Air Date: 8 May 2008

A temperamental sitcom actress is found dead in her Las Vegas hotel room, and there are plenty of suspects. Soon afterward, her photo double is also killed, this time in Hollywood in the dead actress' car.

Ser mer ut som att båda serierna nickar lite åt varandra i ett par avsnitt; det är alls inte lika vidrigt som en crossover.

Som utlandssvensk menar jag självklart det senaste avsnitt som faktiskt sänts. Men kan man vara mer dryg än du, enbart för att jag faktiskt sett just det avsnittet, jag följer inte ens vanligstvis CSI.

Citat:
Ursprungligen postat av Famous
Tycker att det finns ett visst uderhållsvärde i de olika versionerna.

MEN, det har ju blivit mer och mer parodiskt. Deras absurda lösningsmetoder och antaganden är ju många gånger bara skrattretande.
Sen det här att högutbildade labbtekniker springer runt och ska gripa folk till höger och vänster, SWAT är ju med, men oftast bakom de som utbildat sig i 10 år...
Sen man måste ge karaktärerna en riktig eloge för vad de har hunnit med under sina karriärer. Alla (utom alfahannen) är ca 25-30 år, i princip doktor i ngt tekniskt ämne, utbildade poliser samt att de ofta hunnit med en karriär inom det militära också. Samtidigt har de i varje avsnitt något nytt specialintresse som påpassligt nog kommer till hands. T.ex. kan någon plötsligt allt om armborst, för hennes farbror var jägare.

Sen hade jag gärna tagit en av deras datorer med bildbehandlingsprogram också, för uppenbarligen är det inte kvaliteten på kameran som avgör hur bra en bild blir, det är hur länge man orkar trycka på zoom-knappen och om "fixa skärpa"-knappen sitter där
den ska.

Du greppar det hela rätt perfekt tykker jag, skulle det inte vara intresantare om vi fikk följa 3 grupper. En grupp med dörrinsparkare, en grupp med utredare samt en grupp med labbråttor? Ja och dessutom hamnar man närmare verkligheten. Men satan vad mykket såpa man kan blanda in i det.
Senast redigerad av Vikvar 2008-05-30 kl. 09:06.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in