• 1
  • 2
2007-10-25, 20:31
Medlem
Pr3sts avatar
Efter en mycket lyckad odling av chilipeppar i år så skulle det vara skoj att göra egen chilipasta man kan använda i matlagning. Är det någon som har något recepttips?

Finns det någon här som vill byta till sig apache fröer mot någon annan sort så kan ni också höra av er. Alltid kul med lite nytt!
Citera
2007-10-25, 21:30
Medlem
Rhynns avatar
Testa göra en pasta redning o tillsätt chili, kan inte behövas något recept.

Lycka till!
Citera
2007-10-25, 21:36
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pr3st
Efter en mycket lyckad odling av chilipeppar i år så skulle det vara skoj att göra egen chilipasta man kan använda i matlagning. Är det någon som har något recepttips?

Finns det någon här som vill byta till sig apache fröer mot någon annan sort så kan ni också höra av er. Alltid kul med lite nytt!
Det hela bero på vilken smakriktning du vill ge din pasta. Kinesisk? Thai? Marokansk? Amerikansk BBQ? Italiensk? Grekisk? Indisk?

Du får m a o vara mer specifik .

~Paul~
Citera
2007-10-25, 22:22
Medlem
Pr3sts avatar
Tänkte göra nått som man kan dra i en klick i wooken, typ åt sambal-hållet.
Citera
2007-10-25, 22:30
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Tänkte göra nått som man kan dra i en klick i wooken, typ åt sambal-hållet.
OK, du vill helt enkelt ha något ganska neutralt. Kör därför på en blandning av neutral olja, salt, sv peppar, chili och en liten skvätt citron för att pastan inte skall mörkna. Mixa alltsammans i en blender eller mixer till en slät pasta. Passera denna! Förvara i steriliserade burkar.

~Paul~
Citera
2007-10-25, 23:22
Medlem
Schrails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
OK, du vill helt enkelt ha något ganska neutralt. Kör därför på en blandning av neutral olja, salt, sv peppar, chili och en liten skvätt citron för att pastan inte skall mörkna. Mixa alltsammans i en blender eller mixer till en slät pasta. Passera denna! Förvara i steriliserade burkar.

~Paul~
Kör min så här också, vars har du fått ditt recept i från?
Citera
2007-10-26, 00:02
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schrail
Kör min så här också, vars har du fått ditt recept i från?
Det är inget direkt recept, bara slutledningsförmåga .

~Paul~
Citera
2007-10-26, 14:26
Medlem
PhatPhils avatar
lånar tråden lite, nån BBQ variant då?
Citera
2007-10-26, 14:42
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhatPhil
lånar tråden lite, nån BBQ variant då?
Där brukar jag ha chili, vitlök, gul lök (förvälld), "Louisiana Smokey Pepper"-sås (chipotle), salt, peppar, citron eller lime, råsocker, neutral olja och rött paprikapulver.

Bara att köra ihop i mixer, passera och lägga i steriliserade burkar.

~Paul~
Citera
2007-10-27, 01:02
Medlem
Pr3sts avatar
Tack för tipsen! Detta ska provas i morgon. Men den blir väl inte jelt slät? Antar att jag ska passera den genom en sil så det kommer med lie småbitar så den inte blir för tunn.. Vill ju inte göra "chili-välling"

Nån som är sugen på att byta till sig lite fröer. Är inbtreserad bla tabasco, jamaica bell och habanero men allt är av intresse,

Nån som har tips på hur man skulle kunna ävervintra en planta?
Citera
2007-10-27, 08:54
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Tack för tipsen! Detta ska provas i morgon. Men den blir väl inte jelt slät? Antar att jag ska passera den genom en sil så det kommer med lie småbitar så den inte blir för tunn.. Vill ju inte göra "chili-välling"

Nån som är sugen på att byta till sig lite fröer. Är inbtreserad bla tabasco, jamaica bell och habanero men allt är av intresse,

Nån som har tips på hur man skulle kunna ävervintra en planta?
Jo, den blir ganska slät. Vill du inte ha den så undvik då att passera den.

Tyvärr äger jag inga fröer .

~Paul~
Citera
2007-10-27, 23:32
Medlem
PhatPhils avatar
plockade av min stora thaichilli buske i veckan fick ihop 2½ liter chilli, dags att komma på vad man ska göra med den, pm med tips tages tacksamt imot, samt svar här så klart!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in