Flashback bygger pepparkakshus!
  • 2
  • 3
2007-10-28, 13:37
Medlem
Låter som de inte fonderat pengar i tid för stambytet.. Vissa saker får man fan planera..
Citera
2007-10-29, 09:51
Medlem
Riff-Ralfs avatar
Stambytet i kåken jag bor i gjorde en genomsnittlig hyreshöjning på ca 50%, jag tycker att det är åt helvete för mycket för den lilla standardhöjning som det faktiskt gav.

En sak blev t.om. sämre, förut hade jag trägolv i hela lägenheten, nu är det plastmatta överallt förutom vardagsrummet.
Citera
2007-11-02, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riff-Ralf
Stambytet i kåken jag bor i gjorde en genomsnittlig hyreshöjning på ca 50%, jag tycker att det är åt helvete för mycket för den lilla standardhöjning som det faktiskt gav.

En sak blev t.om. sämre, förut hade jag trägolv i hela lägenheten, nu är det plastmatta överallt förutom vardagsrummet.

Ja, 50% är väldigt mycket i hyreshöjning. Om de skulle planerat underhållet på ett bättre sätt så skulle antagligen hyreshöjningen blivit lägre, dock förmodligen med en högre genomsnittlig hyresnivå.

Men tänk på att det du känner är från hyresgästens synvinkel - du förlorade ditt trägolv samt fick högre hyra. Men tänk vad som skulle hända om rören skulle börja läcka - då skulle besvären bli värre (illa lukt + risk för fuktskador), förmodligen med högre hyra som följd för att täcka kostnaderna samt sämre förhandlingsläge med entreprenörerna.
Citera
2007-11-02, 23:42
Medlem
Stureplan1s avatar
be om att få se kalkylen.....
Citera
2007-11-03, 00:06
Medlem
PhantomBlots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knulle
Ja, 50% är väldigt mycket i hyreshöjning. Om de skulle planerat underhållet på ett bättre sätt så skulle antagligen hyreshöjningen blivit lägre, dock förmodligen med en högre genomsnittlig hyresnivå.

Ja precis. En hyresvärd med bättre framförhållning hade kanske inte behövt höja hyran lika mycket, men den bättre framförhållningen hade nog fått finansieras av en högre hyresnivå från början.

Sedan så får man betänka att folk köper hyreshus av en enda anledning: att tjäna pengar. Ju högre hyra man kan få Hyresgästföreningen att gå med på i en förhandling, desto mer pengar tjänar man. Är någon missnöjd med sin nuvarande hyra så är det kanske bättre att skälla på Hyresgästföreningens förhandlare än på hyresvärden, för att hyresvärden vill tjäna pengar är lika naturligt som att alla andra vill tjäna pengar på det som de sysslar med för att få mat på bordet.

I en idealisk värld utan reglerade hyror så skulle varenda lägenhet kosta exakt så mycket som marknaden vill betala för den, men dit är det en bit innan vi har kommit.
Citera
2007-11-03, 23:22
Medlem
Sigge skoogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av basket22
bor på kungsholmen i stockholm och har en etta på 35 kvadrat. Nu stambyts den och fick idag reda på nya hyran. 4418kr !!! den gamla 2688kr. Höjning med 60 %!!! detta trots att inga standardhöjningar görs, tvärtom så tas badkaret bort för dusch i stället, och det kommer fortfarande inte finnas tvättstuga i huset !!!! Vad fan kan man göra ? hade jag värden här nu så svarade jag inte för konsekvenserna känns det som ! Kan man överklaga nu när det redan är igång ?
Ett stambyte i centrala stockholm där man även byter stammen till köket ligger på ca 220 000- 280 000 exkl moms, vem trodde det för fem sex år sedan!
Citera
2007-11-04, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CashBlow
Håller med om att hyreshöjningen låter absurd. Speciellt när stambyten etc borde finansierats långt tidigare och under mycket lång tid. Det borde likställas med en takomläggning...

TS kanske har en av Sthlms värsta värdar?
Inte helt ovanligt med så stora höjningar. Min hyra höjdes från 3400 till 7600 efter stambyte och renovering. Godkänt av hyresnämnden. Men vi bildade förening och köpte loss. Nu kostar det 5500 exkl. amortering.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in