Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2007-10-27, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zubzero
Ingen som köper en lägenhet på 35kvm på Kungsholmen kommer undan med en boendekostnad på under 5000:-/mån. Så ur rättvisesynpunkt så är det inte ett dugg synd om dig. Tvärtom, du bor fortfarande oskäligt billigt.
marknasdsaas, de borde kosta 2-3000 om inte sossar och moddar ääälskar artbete och manyeysupply
Citera
2007-10-27, 15:46
Medlem
fastigos avatar
billigt

allt under 7000 kr är billigt för din stambytta lya.
Citera
2007-10-27, 15:51
Medlem
PhantomBlots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spöket
Att hindra hyresvärden kan vara svårt, men för standardhöjande ågärder som har en inte obetydlig inverkan på bruksvärdet måste godkännas av bostadshyresgästerna eller hyresgästföreningen (JB 12:18d).

Jo, men det är inte sannolikt att en hyresvärd nekas att genomföra ett stambyte i sitt hus.
Citera
2007-10-27, 15:57
Medlem
Tjohildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhantomBlot
Jo, men det är inte sannolikt att en hyresvärd nekas att genomföra ett stambyte i sitt hus.

Nej men man kan hindra chockhöjningar utan motsvarande standardhöjning, eller sk lyxrenoveringar som hyresgästerna inte önskar. Lyckades där jag bor och även där en kompis bor. Men då får man dra arslet ur vagnen och jobba via hyresgästföreningen och lägga ner en del tid.
Citera
2007-10-27, 17:29
Medlem
dubbeltrubbels avatar
Du hamnar på en årshyra på 1260:- / m2. I mina öron låter det oskäligt. En gubbe jag känner som renoverade sina lägenheter hamnade på ca 1000:-/m2
Citera
2007-10-28, 11:42
Medlem
Megaforces avatar
När det gäller stambyten så ingår detta redan i befintlig hyra eftersom avsättning för sådana reparationer alltid skall göras. Vad man kan höja för är enbart standardhöjning, men att kakla om är ingen standardhöjning eftersom det redan finns kakel, det är bara underhåll och ingår redan i dagens hyra. Kakel i sig anses nämligen ha obegränsad livslängd till skillnad från tapeter och dyl.

Man får gå med i hyresgästföreningen och ta upp detta till förhandling i hyresnämnden.
Citera
2007-10-28, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av basket22
bor på kungsholmen i stockholm och har en etta på 35 kvadrat. Nu stambyts den och fick idag reda på nya hyran. 4418kr !!! den gamla 2688kr. Höjning med 60 %!!! detta trots att inga standardhöjningar görs, tvärtom så tas badkaret bort för dusch i stället, och det kommer fortfarande inte finnas tvättstuga i huset !!!! Vad fan kan man göra ? hade jag värden här nu så svarade jag inte för konsekvenserna känns det som ! Kan man överklaga nu när det redan är igång ?

Hur fan kunde du bo så billigt tidigare? 4400 är också sjuuuuukt billigt. Så, du ska inte grina så mycket.
Citera
2007-10-28, 12:44
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
När det gäller stambyten så ingår detta redan i befintlig hyra eftersom avsättning för sådana reparationer alltid skall göras.
Vad som skall göras och verkligen görs är 2 helt skilda saker, tyvärr inte direkt ovanligt att pengar inte avsätts för underhållet.
Citera
2007-10-28, 12:53
Bannlyst
har du lika hög hyra som min 2:a!
Citera
2007-10-28, 13:10
Medlem
Drapåtrissors avatar
Råkade ut för samma sak hos min tidigare kommunala hyresvärd. Tydligen jämför man med nyproduktion när den nya hyran sätts helt i samförstånd med hyresgästföreningen. Men värre lär det bli för en statlig utredning har kommit fram till att dom kommunala hyrorna inte längre skall vara normgivande.
Citera
2007-10-28, 13:15
Medlem
Wittgensteins avatar
Är detta inte ett vanligt sätt för en hyresvärd att få in lite nya sköna $$$? De vet ju att det inte blir något problem att hitta nya kunder om de gamla inte vill betala.
Citera
2007-10-28, 13:24
Medlem
Drapåtrissors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henkko
Hur fan kunde du bo så billigt tidigare? 4400 är också sjuuuuukt billigt. Så, du ska inte grina så mycket.
Bara för att få dig ännu grönare av avund så betalar jag 3680kr inkl el för 38kvm i toppenläge på söder. Dessutom tillgång till bastu i huset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in