2007-10-26, 08:45
Medlem
Schrails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
I s fall gr du inte emot ngon, utan fljer strmmen .

~Paul~
Var sarkastisk, sg s roligt ut nr ALLA skrev hgrev
Citera
2007-10-26, 08:50
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schrail
Var sarkastisk, sg s roligt ut nr ALLA skrev hgrev
Hahah, d fr du urskta mitt "sinne" fr humor . Trodde att du hade skrivit fel .

~Paul~
Citera
2007-10-26, 19:19
Bannlyst
Citat:
Lter trevlig. Du fr bertta hur det gick sedan!

~Paul~

Absolut, den str och smputtrar nu, ska imundigas p sndag.

har dock en liten fundering, flsket, ska jag steka upp det tillsammans med champinjonerna fr att lgga i grytan samtidigt som jag vrmer upp den p sndag?
Citera
2007-10-26, 19:35
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjebban
Absolut, den str och smputtrar nu, ska imundigas p sndag.

har dock en liten fundering, flsket, ska jag steka upp det tillsammans med champinjonerna fr att lgga i grytan samtidigt som jag vrmer upp den p sndag?
Din frga r sjlva krnan i matlagning.

Det r ltt att missa p det dr med timingen, individuella tiden och giftermlet (inte din familjesituation dock ).

Olika ingredienser har ju som bekant olika lng tillagningstid och avlmnande av aromer och smaker. Detta gller i hgsta grad BB. Den hr rtten kan antingen vara vldigt enkel eller vldsamt avancerad, beroende p vilket resultat man vill uppn. Njer jag mig med ngot som r gott eller vill jag laga till ngot episkt minnesvrt?

Den hr rtten r tyvrr allt fr komplicerad fr att jag skall kunna lotsa dig genom hela proceduren men rent generellt br du laga i stort sett varje ingrediens fr sig, spara saften/ssen fr sig och slutligen gifta ihop alltsammans nr det fortfarande fattas en bit till sjlva konsistensen d det gller bitmotstnd och smaksammansttning.

Ja, jag vet att det lter invecklat. Hoppas dock att du har lust att frga i s fall.

Nr det slunda gller ditt flsk kontra champinjoner s sger: Vill du ha perfekt kontroll och utskt/genuin smak s laga dina ingredienser separat. Detta tar sin tid och r inte mnat fr en vanlig lunchrestaurang men slutligen r det vrt anstrngningen.

~Paul~
Citera
2007-10-26, 19:48
Bannlyst
Citat:
Din frga r sjlva krnan i matlagning.

Det r ltt att missa p det dr med timingen, individuella tiden och giftermlet (inte din familjesituation dock ).

Olika ingredienser har ju som bekant olika lng tillagningstid och avlmnande av aromer och smaker. Detta gller i hgsta grad BB. Den hr rtten kan antingen vara vldigt enkel eller vldsamt avancerad, beroende p vilket resultat man vill uppn. Njer jag mig med ngot som r gott eller vill jag laga till ngot episkt minnesvrt?

Den hr rtten r tyvrr allt fr komplicerad fr att jag skall kunna lotsa dig genom hela proceduren men rent generellt br du laga i stort sett varje ingrediens fr sig, spara saften/ssen fr sig och slutligen gifta ihop alltsammans nr det fortfarande fattas en bit till sjlva konsistensen d det gller bitmotstnd och smaksammansttning.

Ja, jag vet att det lter invecklat. Hoppas dock att du har lust att frga i s fall.

Nr det slunda gller ditt flsk kontra champinjoner s sger: Vill du ha perfekt kontroll och utskt/genuin smak s laga dina ingredienser separat. Detta tar sin tid och r inte mnat fr en vanlig lunchrestaurang men slutligen r det vrt anstrngningen.

~Paul~

Jag misstnkte att det skulle komma ngot snt hr svar. Men jag uppskattar det, jag insuper mig allt vad tips, ider och kritik heter, d jag nyligen ftt mig ett stort matintresse!

D detta r frsta gngen jag lagar BB. (som frresten kommer att bjudas till en msterkock utan dess like, enligt han sjlv iaf. Dvs. min kre Far.. ) vill jag sklart lyckats, men har inga frestllningar om att den kommer att vara i klass med Anthony Bourdains BB!

Allt som nu ligger i grytan r tillagat fr sig, och sjlvklart har jag tnkt att steka sidflsket fr sig, champinjonerna fr sig och bryna p lkarna fr sig..
Men min frga kvarstr, nr ska sidflsket och champisarna i?

Tacksam fr svar!
Citera
2007-10-26, 20:05
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Men min frga kvarstr, nr ska sidflsket och champisarna i?

Tacksam fr svar!
Ohh, sorry, i min iver s glmde jag svara p din frga. Flsket kan du kra in tidigt, medan champisarna blir ltt sladdriga om du tar in dem samtidigt med flsket (som egentligen inte har en annan uppgift n att bringa in smak, men inte konsistens). Champisarna tar du in ca en kvart fre slutet.

~Paul~
Citera
2007-10-26, 21:09
Bannlyst
Citat:
Ohh, sorry, i min iver s glmde jag svara p din frga. Flsket kan du kra in tidigt, medan champisarna blir ltt sladdriga om du tar in dem samtidigt med flsket (som egentligen inte har en annan uppgift n att bringa in smak, men inte konsistens). Champisarna tar du in ca en kvart fre slutet.

~Paul~

Hehehe, ingen fara!
det var som jag misstnkte d!
Gissa om jag lngtar tills sndag!

Ha en trevlig helg allihopa!
Citera
2007-10-26, 21:24
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Hehehe, ingen fara!
det var som jag misstnkte d!
Gissa om jag lngtar tills sndag!

Ha en trevlig helg allihopa!
Det samma! Och lycka till!

~Paul~
Citera
2007-10-26, 22:25
Medlem
apanola IIs avatar
Ngot sent s sger jag Hgrev, Kungen av grytkttet!
jag minns den tiden d man kunde kpa hgrev med ben i butikerna. numera fr man ska sig till hallarna fr det.
Citera
2007-10-26, 22:31
Medlem
quaertys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apanola II
Ngot sent s sger jag Hgrev, Kungen av grytkttet!
jag minns den tiden d man kunde kpa hgrev med ben i butikerna. numera fr man ska sig till hallarna fr det.
Finns fortfarande att kpa i butik. Ganska ofta till och med. Du var femma med hgrevtipset, snart borde nog TS vara vertygad.
Citera
2007-10-27, 07:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av quaerty
Finns fortfarande att kpa i butik. Ganska ofta till och med. Du var femma med hgrevtipset, snart borde nog TS vara vertygad.

Hehehe... Jo nog r jag vertygad alltid. BBn r klar och ligger nu i kylen fr att gotta ihop sig..

Hoppas jag kan lta bli den inatt nr man kommer hem s dr lagomt fyllehungrig!
Citera
2007-10-27, 15:16
Medlem
apanola IIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quaerty

ganska ofta sger du?
jag tvivlar starkt p det.

vilken kedja har krt hgrev med ben det senaste tiden?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in